Muž, který stál u zrodu startupového Česka. Investor Pavel Mucha sází na Tomáše Čupra i dravé Poláky

Do podcastu Money Maker dorazil muž, který veřejně vystupuje jen velmi zřídka, ale o to zajímavější je jeho startupová a investorská dráha.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

Kdyby nebylo Pavla Muchy, český startupový svět by dost možná vypadal jinak. Jako jeden z prvních venture kapitálových investorů stál u zrodu úspěšných projektů, jako je Slevomat, Dáme jídlo nebo Rohlík. U všech se potkal s Tomášem Čuprem, o němž říká, že zakladatel takového kalibru se rodí jednou za dekádu. Od té doby podpořil i řadu dalších projektů nejen u nás a miliardového jednorožce chytil také v Polsku. Jak se dostal k investicím do startupů? Jak vznikala značka Enern a co je dnes Kaya VC? Co ho naučila štace v Centrum.cz? A kdy se potkal s hledaným zločincem Janem Maršálkem?

Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího, co v podcastu Money Maker s Pavlem Muchou, na který se můžete podívat výše a najdete ho také ve všech podcastových aplikacích, padlo.

Jak začal Enern

„Když jsem na podzim 2009 končil v Centrum.cz, už jsem se připravoval, co budu dělat potom. Od ledna 2010 jsme začali s Enernem, ale tehdy to nebyly investice v onlinu ani v internetu, ale začali jsme v energetice. Ne proto, že bych si myslel, že je to ta věc, kterou chci dělat, ale můj partner Radovan Nesrsta se v tom velmi dobře vyznal a mě bavili transakce, takže jsem cítil, že se na tom můžeme spojit. Později se přidali ještě Petr Šmída a Radek Švec, a tak začal příběh Enernu. Na počátku ani nebyl záměr, že děláme investiční skupinu. Spojili jsme se na jeden projekt, jako čtyři fyzické osoby jsme udělali dvě malé solární elektrárny, jejichž boom tehdy přicházel.“

Mise Centrum.cz

„Byla to pro mě obrovská zkušenost. Během tří let jsem se mohutně otřískal. Zažil jsem éru, kdy rostlo všechno, na co se sáhlo. Exit, který byl v té době patrně největší v českém internetu. Práci pod private equity, se všemi rysy, které to mělo. Zažil jsem fuckup v podobě akvizice Atlasu. Zažil jsem krizi pádu Lehmanů a s tím spojené spousty propouštění. Každá zkušenost se mi během patnácti let vrací v celé spoustě situací, které máme v portfoliových firmám.

Proto mě baví trávit čas ve firmách poté, co do nich zainvestujeme. Je to pro mě zajímavé, protože se mi v hlavě všechny ty filmy přehrávají. Když se třeba jde něco dokoupit, nebo se jdou najímat lidé, nebo se musí propouštět, tak jsem vše viděl jak v prožitku výkonného člověka i optikou investora, který na něj pak tlačí. Když jsi investor a nikdy jsi to nezažil ve výkonné roli, tak vůbec nemusíš mít cit na to, kdy je lepší, aby ses spíše stáhl, nebo naopak zatlačil.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sázka na Slevomat

„Když jsem se přidával do Slevomatu, tak už tam byli kluci z Mitonu. Vedle toho, že jsem se díval na samotnou příležitost, tak co všechno přebíjelo, byl unikátní profil Tomáše Čupra. Myslím si, že zakladatelů jeho kalibru za dekádu potkáš třeba dva tři v celém regionu. Nemyslím si, že takoví zakladatelé se na trhu najdou každý měsíc. Samozřejmě extrémní talenty přináší spoustu extrémních situací, ale to, že extrémní talent je tak silný a dokáže protlačit výsledky kolikrát v tak těžkých tržních kategoriích, tak si nedovedu představit, že by firma jako Rohlík vůbec mohla dosáhnout něčeho takového, kdyby tam Tomáš nebyl.“

Jak jsme přišli o Mews

„Někdy v roce 2015 za mnou přišel Tomáš Obrtáč a říká: „Pojď se podívat na tenhle pitch deck, je sice strašně barevnej, ale je to zajímavý.“ Byla to kuriozita, všichni měli obvykle své pitch decky učesané, ale kluci z Mews poslali takový barevný. Koukali jsme se na to, že je to zajímavý, a chtěli jsme je potkat. Když se Tomáš asi po 24 hodinách s klukama spojil, tak bylo chvíli ticho a za dalších 24 hodin se nám ozvali, že už mají term sheet od někoho z Holandska. Až po letech jsme se dozvěděli, že už několik měsíců jednali s jinými investory a nás oslovili až později, takže jsme přišli pozdě ke stolu. Měli jsme sice zájem, ale zareagovali jsme až po 24 hodinách, takže jsme si z toho odnesli lekci, že musíme zrychlit. A je pravda, že zrychlení nám obrovsky pomohlo u dalších investic.“

pavel-mucha4

Foto: Tomáš Svoboda / CzechCrunch

Pavel Mucha, spoluzakladatel skupiny Enern a fondu Kaya VC

Setkáním s hledaným Janem Maršálkem

„Ve venture kapitálovém světě jsi přirozeně v prostředí, kde potkáváš extrémní talenty. Přeješ si primárně potkávat extrémní pozitivní talenty, ale po cestě také potkáš extrémní talenty, které si přeješ, aby jsi už nikdy potkat nemusel. Přirozenost naší práce je, že se s takovými profily potkáváme a kolikrát v tu chvíli ani netušíme. Je to i případ Jana Maršálka (provozní ředitel zkrachovalé společnosti Wirecard byl patrně ruským špionem – pozn. red.). S Tomášem Čuprem jsme se roky předtím, než se Rohlík vydal do Německa, snažili více pochopit, jak to na tamním trhu funguje. Udělali jsme malou investici do malého startupu, který už ani neexistuje. Sama o sobě ta investice nebyla ničím zajímavá, než že jsme díky ni mohli nahlédnout do zákoutí německého potravinového trhu.

Ta firma potřebovala financování. Jednoho dne jsme měli jednání v Mnichově a jeden z našich spoluinvestorů říká, že nás vezme na jednání, že mají rozpracovaného dalšího investora do firmy. Nám to nic neříkalo, tak jsme vyrazili přes Mnichov nahoru na kopec, kde jsou ambasády. Mezi nimi byla jedna obrovská vila. Vešli jsme dovnitř a ta vila zela prázdnotou. Byla tam čtyři patra a vevnitř byl jeden jednací stůl ve třetím patře. Asi to teprve zařizují, říkali jsme si. Když jsem tam byli o šest měsíců později a vypadalo to pořád stejně, tak jsem si říkal: Asi dlouhé dodávky… Tehdy na to jednání přišel právě on, měl podobný sestřih jako my tři tady, ale když jsme ho viděli asi o půl roku později, tak přišel s dlouhými vlasy, vypadal jako Krakonoš a na první dobrou jsem ho vůbec nepoznal. Pak nás ještě zaujalo, že na Google Mapách měl tenhle dům jako jediný zamazaný satelitní snímek, všechny ostatní kolem byly normálně vidět.“

První dílnu si otevřela doma v malé obci. Teď vyrábí šperky na míru 3D tiskem a sídlí i v Karlíně

Ve Zlatnictví Salaba dělají ruční práci. Pokud chce ale člověk něco hodně speciálního, umí tu vyrobit i prsten ze zlata za pomoci 3D tiskárny.

Eliška NováEliška Nová

zlatnictvi-salaba-8Story

Foto: Zlatnictví Salaba

Zlatnictví Salaba vyrábí šperky i pomocí 3D tisku

0Zobrazit komentáře

Po revoluci si Jana Salabová otevřela doma v malé obci malou zlatnickou dílnu a do místních novin dala malý inzerát. Zákazníků ovšem nebylo málo, naopak se jen hrnuli. A díky tomu si postupně vybudovala větší zlatnictví v Ústí nad Orlicí, do kterého se nakonec zapojil i její manžel Tomáš, vyučený strojař. Po třiceti letech mají úspěšný rodinný podnik a pobočku v pražském Karlíně, o kterou se stará dcera Klára.

Celé to začalo na vysoké škole, kde si Jana Salabová po večerech přivydělávala jako dělnice výrobou stříbrných šperků pro firmu Soliter. Když se pak pustila do vlastní výroby, začínala v pokoji. Vzhledem k tomu, že ale byla jediná zlatnice široko daleko, o zakázky neměla nouzi. A nemá ji dodnes, Salabová se totiž nebojí experimentovat, takže má kromě jiného zlatnictví, jež jako jedno z mála začalo pro výrobu šperků používat 3D tisk. Produkuje tak šperky na míru.

„Moje máma je prostě cool. Zvládá učit na uměleckoprůmyslové škole, kde je pořád v kontaktu s photoshopem a různými inovativními programy. Do 3D tisku se úplně zamilovala, viděla ho na šperkařském veletrhu v cizině a všechno jí to sepnulo dohromady,“ říká pokračovatelka rodinné tradice Klára Salabová.

Výhoda 3D tisku je v tom, že je díky němu zlatník schopný udělat šperk přesně tak, jak si zákazník představuje. V showroomech Zlatnictví Salaba to většinou funguje tak, že někdo přijde a pak s ním dlouho zlatník nejdříve plánuje u počítače. Jde o zásnubní a snubní prsteny, ale i o investiční šperk, který se bude předávat z generace na generaci. Výsledkem takové několikahodinové schůzky je každopádně vždy kus, který v sobě může mít ukryto téměř cokoli.

zlatnictvi-salaba-3

Foto: Zlatnictví Salaba

Zlatnictví zakládala Jana Salabová (vlevo), postupně se přidal i manžel Tomáš a dcera Klára

Tím nejtitěrnějším zlatnickým páskem lze totiž do prstýnku udělat srdíčko, lístečky nebo třeba celou zahradu. „Dělali jsme šperk, kam chtěl zákazník svoje iniciály, teď jsme zase vyráběli takový mořský prstýnek, kde jsou v kroužku ukryté vlny. Dělali jsme také prstýnek s ledňáčkem pro dceru, která měla stejnou přezdívku ve skautu. Většinou u nás lidé poptávají něco speciálního, co nikde jinde nedostanou, protože něco takového ručně prostě neuděláte,“ popisuje Salabová mladší.

Zlatnictví se ale specializuje i na kombinace snubních a zásnubních prstýnků, které jsou takovou malou skládačkou. Každý z nich funguje samostatně, pokud má ale člověk oba, skvěle do sebe zapadnou. Kameny používají ve Zlatnictví Salaba rozličné: může jít o safíry, granáty, rubíny nebo ametríny, což je kombinace ametystu a citírnu. Či tanzanity, které jsou k sehnání jen v Tanzanii a jsou prý teď velmi populární.

V podhůří Orlických hor pracují také s diamanty a jejich laboratorními verzemi, které vyjdou o dvacet nebo třicet procent levněji než klasický průhledný kámen. Salabová mladší ale jednoznačně radí – na investici se rozhodně vyplatí ten pravý.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na základě schůzky vznikne tedy 3D model z vosku. Ten se pak přelije sádrou a vznikne forma, do které už se následně vstřikuje zlato nebo platina, se kterou zlatnictví také pracuje. Odlitek jde do rukou Jany Salabové, která ve své dílně dodělá, co je potřeba, vypiluje, ručně osadí kamínky. To všechno trvá tři až čtyři týdny, pokud není potřeba sehnat vhodný a kvalitní kámen. Posledním krokem je punc a aby ho šperk získal, musí ho posoudit puncovní úřad.

Salabovi pracují s 3D tiskem už sedmým rokem. Tiskárny si zlatnictví pronajímá, a to především kvůli jejich pořizovací ceně. V jejich showroomech ale pořád najdete i vitrínu s tradiční ruční prací, kdy se šperky tvoří hezky postaru. Jana Salabová je tak stále vyrábí, protože třeba u náramků nedává 3D tisk příliš smysl.

Zatímco ona je v dílně v Ústí, Tomáš Salaba se tam stará o obchod. Dcera Klára je zase v hlavním městě. Rodinný byznys je tak hezky rozdělený. „Lidé šperky chtějí přeci jen vidět, říkali jsme si proto, že půjdeme do Prahy, protože kam vlastně jinam? Byl to logický krok,“ říká Klára Salabová. Showroom v karlínské ulici Prvního pluku je otevřený už skoro tři roky.

Do šperkařské dílny se ale Klára Salabová nechystá. Sice v ní vyrostla, chvíli to ale vypadalo, že její život se bude ubírat úplně jiným směrem. Salabová mladší totiž vystudovala v Anglii obor lidské zdroje. „Nic takového v Česku ani v Maďarsku, kde jsem byla na stáži, ale v podstatě neexistuje. Firmy tuto pozici vnímají spíš tak, že za ně někdo dělá pohovory,“ říká nejmladší z rodiny.

Přidání se do rodinnému podniku byl podle ní ale dobrý krok. Byznys o dvou členech se rozrostl na tři. „Ve zlatnictví mám na starosti právě 3D tisk. Doleštit a dočistit šperk zvládnu, ale zlatnice jako máma nejsem, udělat šperk od nuly bych si netroufla. Na druhou stranu, kdybych byla v dílně, nestíhala bych se starat o provoz tady,“ říká s tím, že pod svým dohledem má také e-shop a marketing zlatnictví nebo právě shánění kamenů.

Zákazníci si každopádně u Salabů objednávají šperky také virtuálně, přes online hovor a sdílenou obrazovku plánovače. I tuhle službu zlatnictví nabízí. Využívají ji většinou Češi v zahraničí. Ve zlatnictví nicméně nakupují i cizinci, ti však paradoxně volí spíš obchod v Praze. Šperk od Salabů už cestoval do Anglie i do Ameriky. Příběhy jsou to různé. Posledně si například prsten objednával Řek, co bydlí v Nizozemí a přítelkyni žádal o ruku na Seychelách.