Muž v závoji, genderově neutrální Santa Claus nebo ninja. Podívejte se na nové emoji pro rok 2020

Jiří SvobodaJiří Svoboda

em

Letošní seznam nových emoji dává velký důraz na genderovou neutralitu

0Zobrazit komentáře

Na světě existuje už 1 273 obecně uznávaných emoji, které lze ve valné většině používat napříč všemi digitálními platformami. Ani takto velký počet ovšem není konečný a světlo světa nyní spatřilo dalších 117 nových obrázkových znaků. Mezi nimi se nacházejí jak kuriózní, tak poměrně logické kousky.

Jako při každé aktualizaci se na přidání nových emoji ve verzi 13.0 shodlo Unicode Consortium, které se sestává z několika technologických společností, včetně Applu, Facebooku, Googlu, Microsoftu nebo Netflixu.

Ve světě velkou pozornost vzbudili zejména emoji, které nadále umožnují bližší identifikaci k LGBTQ komunitě. V tomto případě jde o růžovo-modro-bílou vlajku a znak pohlaví symbolizující transgender komunitu. Na rovnost pohlaví se zaměřily i další emoji jako muž, žena i neurčení lidé v obleku a svatebním závoji. Včetně muže s knírkem a závojem.

Stejně tak budou nově k dispozici i ženy, muži i genderově neurčení, kteří kojí dítě. Všechny varianty nových lidských emoji jsou už standardně dostupné v množství variant barvy kůže a účesů. Hodit se může taky nové emoji dvou objímajících se postav, nebo nové, klasické emoji usmívajícího se obličeje se slzou.

Svého rozšíření se pochopitelně dostalo i dalším kategoriím. Například zvířata mají hned 11 nových zástupců, včetně bobra, mouchy či již vyhynulého ptáka dodo a mamuta. Pokud rádi posíláte emoji jídla, vhod přijdou například borůvky, oliva, paprika nebo Bubble Tea. Následuje i kolem třiceti dalších předmětů včetně anatomického srdce a plící, šroubováku nebo obyčejného kamenu.

Unicode Consortium uvádí, že nové emoji mohou uživatelé na svých zařízeních očekávat zhruba v září až říjnu tohoto roku, s tím, že záleží na konkértních službách a platformách.

Poslední velká aktualizace s číslem 12.0. vyšla v únoru 2019 a postupně ji začaly podporovat všechny hlavní platformy. Tehdy se balíček 230 nových emoji zaměřil ve velkém na fyzická postižení a tak přibyly například lidé na vozíčku, se slepeckými hůlkami, ucha s naslouchadly nebo slepečtí psi.

emoji13

Foto: Emojipedia

Nové lidské emoji se zaměřují na genderovou korektnost, přibyl ninja nebo zamaskovaný obličej

Darovat krev a zachránit tak život. 19letý programátor z Přerova chce s vlastní aplikací motivovat mladé lidi k dárcovství

Peter BrejčákPeter Brejčák

David Stančík

Foto: Soutěž & Podnikej

David Stančík, autor aplikace Daruju krev

0Zobrazit komentáře

V Česku podle Červeného kříže chybí na dvě stě tisíc pravidelných dárců krve. Výzvou je motivovat k dárcovství mladé lidi, a právě k tomu chce díky komunitě dárců pomoct devatenáctiletý student střední školy David Stančík.

Programovat se naučil ve svých čtrnácti letech a od té doby se Stančík zaměřuje na vizuální stránku webů a aplikací. Jako grafik a UX designér pracuje na českých i zahraničních projektech, díky čemu se o sebe dokáže i plně finančně postarat. Jedním z posledních projektů, do kterého se zapojil, byl hackaton s cílem vytvoření e-shopu pro prodej dálničních známek místo předraženého projektu ministerstva dopravy.

Největší plány do budoucna však Stančík má se svým projektem Daruju krev. Ten se opírá o komunitu dárců, kterou aktuálně student přerovského Gymnázia Jakuba Škody buduje. Komunita má inspirovat mladé prvodárce a informovat je nejenom o důležitosti darování krve, ale především bořit klišé strachu, který se kolem darování krve objevuje.

aplikace-daruju-krev

Foto: Daruju krev

Aplikace Daruju krev

Jako platforma pro komunitu mají sloužit sociální sítě, web a zejména pak mobilní aplikace. „Na aplikaci pracuji již více než půl roku a nyní je již plně použitelná. Aplikace by měla motivovat lidi na základě gamifikačních prvků, skupinových diskuzí, live chatů nebo různých srovnávacích žebříčků,“ popisuje Stančík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak dodává, později do aplikace plánuje integrovat i data nemocnic, aby lidé mohli dostávat aktuální informace o tom, kdy byla jejich krev použita a aby věděli, kdy pomohli zachránit lidský život. Zatím ale aplikace funguje ve fázi MVP, a Stančík se proto soustředí na budování komunity či hledání potenciálních partnerů.

„Rád bych teď urychlil vyjednávání s partnery, tedy nemocnicemi, pojišťovnami, Ministerstvem zdravotnictví nebo s Červeným křížem a zapojil je od začátku do této platformy, protože je to natolik důležité téma, na kterém by měli pracovat všechny subjekty společně,“ věří Stančík.

david-stancik-2

Foto: Soutěž & Podnikej

David Stančík

V budoucnost jeho platformy věří i další, s Daruju krev vyhrál republikové finále soutěže středoškoláků o nejlepší podnikatelský nápad Soutěž & Podnikej. V rámci dalších plánu Stančík plánuje projekt rozšířit i do zahraničí a zároveň přemýšlí nad dalšími projekty s podobnou tematikou.

„David má neuvěřitelný tah na branku, je to fakt dříč, takže věřím, že projekt bude fungovat a hranice Česka ho nezastaví. David totiž objevil reálný problém, který trápí nejenom Česko, ale dá se říct všechny státy světa. Vytváří sociální podnikání, za kterým má však promyšlený a silný byznys model, který, pokud se správně nastaví, dokáže pomoci k jeho dlouhodobé udržitelnosti,“ dodal Petr Kopeček z CzechInvestu, který byl v rámci soutěže jeho osobním mentorem.