Muž životních setkání. Pavel Podruh dokazuje, že energetická soběstačnost není utopií a život je někdy jako film
Pavel Podruh, zakladatel projektu Český soběstačný dům
Hledat paralelu mezi cenami Anděl, pivem Excelent, japonským císařským dvorem a energetickou soběstačností se může jevit jako velká výzva. Neplatí to však pro Pavla Podruha, který v nich vidí dílky svého pohádkově pestrého života. Ve svých 34 letech je ověnčen řadou významných ocenění, mezi nimiž vyčnívá to od OSN či zařazení do výběru šestice nejvýjimečnějších mladých inovátorů světa.
Přesto byste jej během posledního roku a půl potkali nejčastěji na stavbě, v holinkách a montérkách. Nedaleko Českého Krumlova totiž svépomocí buduje rodinný dům, do kterého nevede ani metr kabelu. Pavel Podruh se totiž rozhodl vyměnit úspěšnou hudební dráhu a produktový marketing za myšlenku energetické decentralizace.
Se svým projektem Český soběstačný dům chce ukázat, že stavět domy a možná i celé čtvrti, kterým bude po většinu roku k provozu stačit pouze energie získaná ze slunce a dalších obnovitelných zdrojů, je možné i v České republice.
„Svůj život vnímám trochu jako Ewan McGregor ve snímku Big Fish,” přirovnává mladý inovátor své zážitky k filmu, jenž vypráví příběh muže vzpomínajícího na řadu fantaskních životních setkání, kterým se chce jen těžko věřit. Neskutečných momentů, o kterých Pavel Podruh skromně mluví jako o korálcích na šňůře svého života, má na svém kontu skutečně celou řadu.
„Necítím, že bych toho stihl mnoho, ale rozhodně jsem potkal spoustu lidí v zajímavých rolích, to ano. A pár z nich bylo skutečně pohádkových. A já to mám tak, že když potkám vysokého člověka, pamatuju si ho jako obra,“ říká s úsměvem českokrumlovský rodák, jenž byl zařazen do výběru Innovators 20, společného projektu CzechCrunche a Hospodářských novin, ve kterém jsme vybírali největší tuzemské inovátory.
Reggae, Anděl a Idaho
Byť si mohl vyzkoušet, jaké to je žít a studovat ve Spojených státech, v Německu, ale i v Praze, vždy to Pavla Podruha táhlo zpět do rodného Krumlova. Svůj podíl na tom má i hudba, která pro čtyřiatřicetiletého dobrodruha vždy byla – a dodnes stále je – velice důležitou součástí života.
O tom ostatně vypovídá i ocenění Anděl, jež v roce 2011 získal se svou reggae kapelou Pub Animals. V té mimochodem působil se Štěpánem Hebíkem, vycházející hvězdou české hudební scény známou jako 7 krát 3.
Právě díky hudbě a znalosti klubového prostředí se Podruhovi podařilo získat pozici v Plzeňském Prazdroji, kde měl za úkol přivést k životu zcela novou značku piva mířící na cílovou skupinu 18 až 25 let, která by se stala součástí hudebních festivalů a klubové scény. Vše přitom začalo díky studiu střední školy v Idahu.
„Bylo mi 17 a někde jsem viděl žlutý autobus Student Agency. Na něm bylo napsáno ‚Rok na střední škole v Americe‘ a já jsem si řekl, proč ne, to je dobrý nápad. Ale už tehdy to bylo hrozně drahé a u nás v rodině, ač můj táta úspěšně podnikal, to bylo vždy nastavené soběstačně. Takže jsem se pídil po levnější agentuře a našel jsem nabídku právě do Idaha. Něco jsem si napůjčoval, i rodiče mi trochu pomohli, a mohl jsem vyrazit,“ popisuje Pavel Podruh rozhodnutí, které ovlivnilo jeho studijní i kariérní život.
Studium v USA se mu zalíbilo, a to hlavně pro svou otevřenost a volnost. Proto k maturitnímu diplomu přidal i dálkové studium manažerských bakalářských oborů na Empire State College v New Yorku. „Do USA už se mi později nechtělo létat, tak jsem hledal, co v Česku, a narazil jsem na mezinárodní program CEMS, který lze u nás studovat v angličtině při VŠE,“ dodává Podruh. Tento manažerský studijní obor Financial Times pravidelně řadí mezi desítku nejlepších na světě.
Neexcelentní student
Jenže ve studiu nenašel bývalý zpěvák to, co hledal. „Byla to zase ta frontální výuka. Učitele to moc nebavilo a mě to nebavilo vůbec,“ říká krumlovský rodák, který i z tohoto důvodu víc řešil kapelu, s níž v té době obrážel halové turné v Rumunsku. „Dodnes nechápu, jak se nám něco takového povedlo,“ hovoří s úsměvem o velice nevšedním korálku na šňůrce.
Přestože jej studium nebavilo, ve finále dopadlo, jak nejlépe mohlo, tedy opět ve velkém Big Fish stylu. Když přišel úkol vypracovat pro některý z korporátů obchodní strategii, všichni si rychle rozebrali ta nejatraktivnější témata a na Pavla, který si s výběrem dával na čas, zbylo jen téma marketingové strategie pro Plzeňský Prazdroj.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs