Mužské právo není výhodné ani pro muže. Už Masaryk byl feminista, říká soudkyně Kateřina Šimáčková
Soudkyně Evropského soudu pro lidská práva Kateřina Šimáčková v podcastu Crunch mluví o rovnosti, kulturních válkách i citlivém jazyce.
Více než osm let byla soudkyní Ústavního soudu, na konci roku 2021 se stala soudkyní Evropského soudu pro lidská práva, který sídlí ve francouzském Štrasburku, a právě v zemi galského kohouta získala v témže roce z rukou prezidenta Emmanuela Macrona Řád čestné legie v hodnosti rytířky za osobní nasazení v prosazování lidských práv. „Rovnost je možnost, aby se každý mohl rozvíjet takovým způsobem, jaký chce. Stereotypy, ve kterých žijeme, ať už společenské nebo právní, někdy mohou vést k tomu, že je člověk tlačen do věcí, které nechce,“ říká Kateřina Šimáčková v podcastu Crunch. Pusťte si ho ve videu výše nebo na YouTube, Spotify či Apple Podcasts.
Respektovaná právnička Kateřina Šimáčková s kolektivem autorek dokončuje druhý svazek publikace Mužské právo, ve kterém na konkrétních příkladech českých soudních rozhodnutí ukazují, jak legislativa a pravidla, která na první pohled sice vypadají neutrálně, mohou na muže a ženy působit různě.
„Chceme ukázat, že pravidla mohou vytvářet nevýhody pro určité skupiny. Zákonodárci, advokáti ve vedení advokátní komory nebo předsedové soudů jsou převážně muži a nemají citlivost, aby si toho všimli. Každý se dívá na realitu prostřednictvím svých potřeb a svých zkušeností – jenže ta zkušenost je nyní velmi podobná,“ říká soudkyně.
Z patnácti soudců Ústavního soudu jsou aktuálně čtyři ženy-soudkyně, na Evropském soudu pro lidská práva ze šestačtyřiceti zemí působí pouze patnáct soudkyň. U českých soudů nižší instance přitom tvoří ženy kolem šedesáti procent soudců. Kam mizí? Podle Šimáčkové se velmi často rozhodnou pro péči o rodinu. „Není to ale nic, co bychom jim měli zazlívat. Je to i společenské nastavení,“ říká.
Kateřina Šimáčková zároveň tvrdí, že rovnost není stejnost. „Neznamená to, že bychom měli nějakou představu, že ženy mají být úplně stejné jako muži – právě proto, že ty různé potřeby a různé zkušenosti, které se spolu potkávají, jsou obohacující,“ dodává. Krunýř převládající mužské perspektivy na společnost podle ní nakonec není výhodný ani pro samotné muže.
„Pokud jde o stereotyp, že muži mají být zmužilí, silní, nemohou být citliví nebo že musí být jediným živitelem rodiny, když je žena na mateřské dovolené, tak je tím vystavujeme zcela zbytečnému tlaku. Bohužel je mezi sebevrahy více mužů, mají také velké problémy se závislostmi,“ dodává.
Ke knize i svým mediálním výstupům přistupuje podle svých slov citlivě. „Myslím si, že musíme být opatrní, abychom snahou o lepší svět neudělali svět horší,“ říká. Kulturní války podle ní souvisí zejména s nejistotou a proměnami ve společnosti, které část lidí frustrují.
„Lidé mají rádi tradice, ale někdy spíš mají pocit, že něco je tradiční, i když to tak vůbec není. Tomáš Garrigue Masaryk nebo Vojta Náprstek sami sebe označovali za feministy. Z pohledu československé a české tradice je právě podpora ženského zastoupení a vůbec férového zastoupení vlastně tradiční,“ připomíná Šimáčková.
Soudce si své musí postoje přiznat
Kateřina Šimáčková se prestižního postu u Evropského soudu pro lidská práva ujala v prosinci 2021. Soudkyně, která už u českého Ústavního soudu vynikala důrazem na lidská práva, zmiňuje důležitost empatie a laskavosti při rozhodování právních případů.
Právníci a soudci podle ní musí sledovat lidské příběhy za jednotlivými případy a porozumět jim, aby mohli správně aplikovat normy. „Rozhodujete o konkrétních lidech. A někdy vám příběh člověka ukáže, že normy nefungují, a pak je potřeba je změnit. Ale nesmíte to právo vyprázdnit tak, že do něj projektujete svoje vlastní názory nebo svoje vlastní preference,“ vysvětluje.