Myslel si, že je nesmrtelný. Lukáš Strnadel dostal první atak s prvním klientem ve Futured a teď radí, jak jim předejít
Lukáš Strnadel, CEO a zakladatel agentury Futured
Lukáš Strnadel začal podnikat už v šestnácti letech. Jako designér tvořil weby pro své známé či menší firmy a práci tehdy ještě kvůli nezletilosti fakturoval na živnosti svých blízkých. Na volné noze se mu dařilo několik let, až se pak v jednadvaceti rozhodl založit vlastní firmu. Necítil se totiž komfortně jako skrytý prostředník jiných agentur.
„Nebylo to kvůli tomu, že bych nestíhal a chtěl dávat práci na víc lidí. V té době jsem byl extrémně zaměřený na peníze. Tušil jsem, že když já beru x, někdo na konci řetězce, kdo mou práci fakturuje, má mnohem víc a mně tak peníze utíkají,“ popisuje Strnadel začátky agentury Funtasty, která vloni prošla rebrandingem na Futured a už devět let se zabývá vývojem mobilních aplikací pro své klienty.
Zdá se to jako ukázkový příběh. Futured aktuálně zaměstnává pětačtyřicet lidí, loni utržil bezmála 30 milionů korun s téměř dvoumilionovým ziskem a v posledním žebříčku Deloitte Fast 500, jenž mapuje nejrychleji rostoucí technologické firmy v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky, agentura obsadila 243. příčku. Tržby ji totiž během čtyř let vyrostly o 564 procent.
Celý příběh má však mnohem temnější stránku. Lukáš Strnadel totiž před devíti lety, jen krátce poté, co založil svou společnost, zažil panickou ataku a s jejími následky se vypořádává dodnes. Své osobní zkušenosti tak popisuje s poučením a varováním pro ostatní.
„Kdokoliv, kdo má psychické problémy, ať je řeší a neschovává se v koutě. Nechat problémy vykypět dokáže být ohromně nepříjemné a opravdu ničící život. Není třeba se bát, začít o tom mluvit a říct to všem. Není se za co stydět, nejsou to filcky,“ říká Strnadel během rozhovoru pro CzechCrunch.
„Důvodem, proč jsem se o tom rozhodl mluvit v médiích, bylo ukázat, že být podnikatel není jen dovolená na Bali a Instagram plný špiček noh a pláž. Podnikání může být také plné – a teď mě omluvte – sraček. Chci ostatním lidem ukázat, že to není vždy taková sranda, jak to vypadá,“ popisuje.
„V tom samém triku, ve kterém jsem spal, jsem druhý den pracoval a pak opět usínal.“
Před založením vlastní agentury byl Strnadel klasickým workoholikem. E-maily řešil nonstop a reagoval na ně po každé notifikaci, bez ohledu na denní či noční dobu. A protože pracoval z domu, byl v práci prakticky pořád. „Ještě, že tehdy neexistoval Tomáš Čupr s Dáme jídlo nebo Rohlíkem, protože bych doma shnil,“ směje se nad tehdejším způsobem svého života. „V tom samém triku, ve kterém jsem spal, jsem druhý den pracoval a pak opět usínal.“
V extrémním pracovním tempu pak pokračoval i po založení tehdejšího Funtasty, kromě rozvoje byznysu navíc i nadále pracoval jako freelancer s vlastními klienty. Problémy však přišly v podstatě už s první zakázkou agentury, která byla větší než cokoliv předtím, na čem Strnadel pracoval.
Kvůli tomu zaměstnal dva programátory, protože sám aplikace programovat neuměl. Najednou tak musel živit dva další lidi bez ohledu to, jak se bude dařit samotné firmě a jestli bude mít proplacené faktury. To byla další stresující situace. „Myslel jsem si, že jsem nesmrtelný. Podnikal jsem čtyři roky a říkal si, že se mi nemůže nic stát, vždyť vydělávám hromady peněz,“ ohlíží se Strnadel devět let zpátky.