Na českém trhu chybělo dobré tofu. Tak vznikla Soyka, která s veganskými produkty dobývá nejen farmářské trhy
Soyku tvoří Michal Jeřábek (druhý zprava) a jeho rodina
Ještě jsem ani nemusel ukázat vstupenku a už jsem na letošním ročníku festivalu Evolution narazil na Soyku. I když celá akce začala teprve před pár minutami, u pojízdného karavanu lákajícího na rostlinné burgery, veganskou boloňskou omáčku nebo chilli sin carne, se už začala tvořit fronta. Zatímco foodtruck byl zaparkovaný před vstupem do areálu pražského Výstaviště, uvnitř stál u stánku s úsměvem od ucha k uchu Michal Jeřábek, který se svými sójovými produkty značky Soyka dobývá nejen Česko.
Nadšený čtyřiačtyřicetiletý sympaťák celý projekt koupil od předchůdce, který s ním nepochodil. Jeho příběh je ale daleko hlubší – Michal Jeřábek se po zdravotních komplikacích vydal do Indonésie, kde strávil bezmála dva roky. Během nich si vypěstoval lásku k tempehu a tofu, ovšem když se vrátil zpět do Česka, nikde nemohl sehnat takové, jež by bylo chutí a kvalitou alespoň trochu srovnatelné.
Když si ho chtěl vyrobit sám, zjistil, že k dostání není vlastně ani kvalitní sójové mléko, které je k tomu potřeba. Jedinou možností tak zůstalo vytvořit si vlastní produkty, což odstartovalo šťastnou náhodou – konkrétně v momentě, kdy narazil na inzerát nabízející stroje, díky nimž je možné si sójové mléko vyrobit.
Kromě těchto strojů vlastnil jejich prodejce i celou značku Soyka, jenže s ní nezaznamenal žádný úspěch a neměl prostředky ji dále budovat. V tom viděl Michal Jeřábek příležitost, a proto celou značku spolu s jedním zbývajícím strojem ke zpracování sójového mléka koupil.
Poprvé na pražské Náplavce
„Na inzerát jsem do Liberce jel jen ohledně stroje na výrobu sójového mléka. Až na místě jsem se dozvěděl o existenci Soyky, její historii a bohužel i konci. Po poradě se ženou Pavlou, bez které by Soyka také znovu nevzlétla, jsme se rozhodli do toho jít naplno, i když jsme věděli, že to bude časově velmi náročné,“ líčí pro CzechCrunch Jeřábek.
Od původního majitele odkoupil i se strojem celou značku a v roce 2018 vyrazila „nová Soyka“ poprvé na pražskou Náplavku se svým sójovým mlékem, které bylo vůbec prvním produktem firmy. A dnes, o několik let později, čítá její sortiment desítky produktů – od sójových suků až po veganské alternativy smetany, kefíru, jogurtu nebo majonézy.
Soyka klade důraz na co nejekologičtější balení, což lze poznat hned na první pohled. Všechny jsou baleny s ohledem na udržitelnost a tak, aby po nich nezůstávaly žádné zbytky. Mléko, smetana, jogurt či kefír se balí do univerzálního skla, které je v Německu i Rakousku vratné.