Na cestě za největším řetězcem s výběrovou kávou v Evropě. The Miners jdou z Česka do Barcelony
Oldřich Valta a Egor Kolpakov otevřeli první kavárnu The Miners u náměstí Jiřího z Poděbrad v roce 2019. Nyní vyráží dobýt Evropu.
Podnikatel v kávovém segmentu Oldřich Valta je všechno, jen ne kavárenský povaleč. Dlouho se pohyboval ve světě bankovnictví a v kavárnách trávil čas jako běžný konzument oblíbeného tmavého nápoje. Představoval si, že vlastní kavárnu by si mohl otevřít v důchodu. Jenže pak přišla kariérní změna a krátce na to seznámení se světem kávy kovaným Egorem Kolpakovem. A začal se psát příběh značky The Miners, která nyní kromě šesti kaváren v Praze sdružuje také pražírnu a pekárnu.
Dvojice podnikavců přitom netroškařila. Už při otevírání první kavárny věděli, že je pro ně prvním krokem k největšímu řetězci s výběrovou kávou nikoliv v České republice, ale v Evropě. Expanze už přitom není jen na papíře, ale plně rozběhnutá – co nevidět budou otevírat první kavárnu v zahraničí, konkrétně v Barceloně. A druhá pobočka by tam měla následovat v průběhu příštího roku.
Valtovi a Kolpakovovi se totiž osvědčila podnikatelská symbióza. Každý pochází z jiného prostředí, každý rozumí něčemu jinému, dohromady ale tvoří skutečně efektivní duo, kterému se daří dosahovat cílů, jež si vytyčí. A to i přes to, že provozovat síť kaváren v období pandemie, kterou vystřídala energetická krize, není procházka právě idylickým podnikatelským světem.
„Díky tomu, že se nám daří, se nám nyní mnohem snáze získávají investoři. Neustále totiž rosteme, ukazujeme, že si dokážeme poradit i ve složité době, takže nám stále více důvěřují i velcí strategičtí hráči,“ říká Valta, zatímco upíjíme kávu v kavárně Miners Churchill.
Oldřichu, vy jste více než dekádu působil v zahraničí v bankovním sektoru, než jste začal podnikat v tom kavárenském. Můžete mi na úvod říct, jak došlo k tak zásadní změně?
Roli sehrálo několik faktorů. Mít vlastní kavárnu byl vždycky můj sen. Už za studentských let, když jsem studoval na VŠE, jsem si často říkal, že až skončím kariéru, ke které jsem směřoval, otevřu si vlastní kavárnu. Pracoval jsem přes deset let v zahraničí, kde jsme díky práci mohli být s manželkou oba dva – měli jsme totiž stejného zaměstnavatele. Jenže pak přišel zásadní zlom, vlastně hned dva. Narodila se nám první dcera a v té době společnost, kde jsme působili, procházela obrovskou restrukturalizací. Rozprodávala banky po celém světě, což znamenalo, že naše pracovní pozice přestaly být potřebné. Pracovní a osobní změny se tak potkaly ve stejném období a pro nás bylo nejlepší vrátit se zpátky do Česka, kde jsme měli pro založení rodiny lepší zázemí.
Takže po pracovní změně a geografickém přesunu jste si řekl, že je ideální čas na to zkusit něco úplně nového?
Ano, byla to pro mě skvělá příležitost. Do té doby jsem si totiž myslel, že budu celý život pracovat pro jednu společnost a z té pak půjdu rovnou do důchodu. Přišel jsem domů s tím, že bych si tedy mohl otevřít tu kavárnu, o které jsem dlouho snil. Ale manželka o tom nechtěla vůbec slyšet. Myšlenku jsem tak pohřbil a nastoupil opět do bankovnictví.
Co přimělo vaši ženu k tomu, že situaci přehodnotila?
Naštěstí jsme se přestěhovali do Holešovic a už při prvním procházení sousedství jsem narazil na malou kavárnu Barry Higgel’s. Viděl jsem, že tam mají výběrovou kávu z Berlína The Barn, všichni tam mluvili anglicky, takže jsem měl pocit, že jsem zpátky v Londýně. Dal jsem se do řeči s baristou, což byl Egor Kolpakov. Skamarádili jsme se a za pár měsíců mi nadšeně vyprávěl, že by chtěl rozjet nový kávový brand. A mně se jeho nápad hrozně líbil. Díky tomu, že Barry dobře fungoval a rostl, jsme byli schopni přesvědčit i mou ženu. Byla schopná akceptovat, že bych do kavárenského byznysu šel s někým, kdo má spoustu zkušeností.
Takže jste se s Egorem vrhli na vytvoření nové značky Miners. Jak jste si rozdělili role, když jste každý pocházel z úplně jiného sektoru?
Od začátku jsme do toho šli s tím cílem, že chceme vybudovat největší řetězec s výběrovou kávou v Evropě. Egor věděl, kolik stojí káva, jak má vypadat cenotvorba, kolik stojí práce – tyhle zkušenosti měl. Ale abychom byli schopni dosáhnout svého cíle, museli jsme k tomu přistupovat systematicky. A já měl z korporátu osvojený právě tenhle systematický přístup, navíc mě vždy bavila čísla. Pro Egora jsou také důležitá a velmi dobře jim rozumí, ale je velký vizionář a tahle oblast ho příliš nebaví. Takže jsem si vzal na starost, jak bychom měli Miners ekonomicky uchopit, aby značka dlouhodobě fungovala a rostla tím směrem, který jsme si vytyčili.