Na jedno tričko padne dvanáct lahví. Miliardová firma z Ústí vyrábí oblečení z recyklovaného plastu
Použité lahve Malfini rozdrtí a pak rozebere na vlákna pro trička a mikiny. Vyjdou zhruba o polovinu dráž než ty polyesterové.
Česká příroda je každý rok o něco víc zaneřáděná plastem. Podle webu Zálohujme.cz v ní každoročně skončí až sto milionů PET lahví. Ty mají přitom mnohem lepší využití, než aby zabíraly životní prostor srnkám a veverkám. Dá se z nich totiž vyrábět oblečení. Ústecká firma Malfini na trh uvedla trička a mikiny, které jsou vyráběné právě z použitých plastových lahví. Na výrobu jednoho trika je jich zapotřebí kolem dvanácti.
„Pro výrobu našich produktů nakupujeme post-spotřební recyklované PET materiály, což znamená, že jsou vyrobeny z již použitých PET lahví,“ uvedla pro CzechCrunch tisková mluvčí společnosti Marie Logrová. PET lahve se nejprve rozdrtí, pak rozeberou na vlákna a z nich se vyrábí výsledný produkt. Materiály jsou certifikované, stejně jako konečný produkt. Oblečení by podle firmy mělo vydržet léta a není poznat, že je z plastu.
Oděvy Malfini prodává jen registrovaným zákazníkům, jedná se totiž o model business-to-business. Společnost tak neuvádí cenu, obecně lze ale podle Logrové říct, že je zboží o skoro padesát procent dražší než klasická polyesterová trička. Vyšší jsou totiž náklady na výrobu.
„Jedná se především o zhruba třicet procent dražší vstupní materiál, než je primární polyester. Ke konečné ceně je ale nutno připočítat i náklady na mezinárodní certifikaci, což jsou stovky tisíc ročně podle počtu komodit. Certifikace sice není povinná, chováme se ale odpovědně ve všech směrech a chceme, aby si mohl kdokoliv podle přiděleného čísla certifikace dohledat postup výroby,“ uvádí Logrová.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV dohledné době chce společnost na trh uvést ještě jeden produkt. Ten kombinuje recyklát s bavlnou. Půjde o mikiny, které budou obsahovat většinu přírodního materiálu, konkrétně osmdesát procent, dvacet bude tvořit recyklovaný plast. „Stále častěji se v rámci udržitelnosti a společenské odpovědnosti setkáváme s mnoha ekologickými aspekty a s konceptem cirkulární ekonomiky, ať už jde o úsporu primárních zdrojů, zvyšování podílu druhotných surovin, nebo přechod na obnovitelné zdroje,“ uvádí ředitel firmy Jan Chovanec.
Malfini dodává zboží do třiceti pěti zemí Evropy. Vyráběno je přitom v Číně. „Z hlediska konkurenceschopnosti a výrobních kapacit není jiná možnost. Každý den máme na skladě v průměru dvacet milionů kusů textilu. Pro takové množství nenajdete v Evropě dodavatele. V Bangladéši i v Číně máme vlastní pobočky a naši lidé osobně dohlíží na kvalitu zboží přímo ve výrobě nebo distribuci,“ vysvětluje Logrová.
Společnost, která obchoduje primárně s reklamním textilem, má roční tržby ve výši 1,8 miliardy korun a zaměstnává 320 lidí. Zboží je distribuováno mimo jiné i ze skladu v Ostravě, který má kapacitu 25 milionů kusů textilu.