Na letošním Super Bowlu bude 50 tisíc kelímků. Všechny byly v ekologické snaze vyrobeny z hliníku

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

super-bowl-aluminium-cup-1

Foto: Matthew Noel/Centerplate

Jeden ze symbolů velkých společenských akcí, nápojový kelímek, na letošním Super Bowlu dostal výrazně inovovanou formu

0Zobrazit komentáře

Americký Super Bowl je jednou z největších sportovních událostí na světě, které se na obřích stadionech účastní desítky tisíc lidí. Kromě kulturního má tedy také velký ekologický význam, například kvůli množství zkonzumovaného jídla a nápojů. Ve světě se v posledních letech rychle šíří používání omyvatelných vratných plastových kelímků, organizátoři Super Bowlu se ale letos rozhodli pro trochu jiné řešení – hliníkové kelímky.

V současnosti jsou dvěma nejrozšířenějšími způsoby boje se zamořováním planety plastem recyklace a nahrazování jednorázových obalů. Nejlepší je produkci plastu, která je dnes naprosto všudypřítomná, co nejvíce omezit, protože možnosti jeho recyklace jsou poměrně omezené. Polymerové obaly, nádoby i další výrobky jsou komplexními chemickými sloučeninami a je prakticky nemožné je opět rozdělit.

To znamená, že slovo recyklace by se ve spojitosti plastem mělo používat v uvozovkách, protože například ze starých plastových lahví na nápoje nelze znovu vyrobit nové. Místo toho se materiál z nich použije k výrobě něčeho jiného, třeba kontejnerů pro plastový odpad. Jak ve videu vysvětluje magazín The Verge, tento řetězec má svůj konec a polymerové sloučeniny tak dříve nebo později vždy končí na skládce či ve spalovně.

super-bowl-hard-rock-stadium

Letošní Super Bowl se koná v Hard Rock Stadium s kapacitou kolem 70 tisíc míst

Hliník je naproti tomu plně recyklovatelný, téměř donekonečna. Aby byl však oproti umělé alternativě více udržitelný, jeho recyklace je zároveň zcela nutná. Těžba hliníku je totiž energeticky více náročná než výroba plastu a navíc je s ní spojena velká, ekologicky náročná infrastruktura těžebních míst. Například Apple tak vyrábí nové MacBooky Air a Macy Mini kompletně z recyklovaného hliníku a do budoucna má dokonce v plánu nově vytěžené materiály ze svého dodavatelského řetězce zcela eliminovat.

Pro letošní Super Bowl odehrávající se v Hard Rock Stadium ve městě Miami na Floridě bylo vyrobeno 50 tisíc hliníkových kelímků se záměrem zlepšit environmentální status akce. Jejím pořadatelům se už loni podařilo splnit cíl nevyvézt téměř nic na skládky, jelikož zkompostovali, zrecyklovali nebo znovu použili 91 % vzniklého odpadu. Je ovšem otázka, zda se letos nejedná o nedůsledné naskočení na trend hliníkových nádob, protože se má jednat o jednorázové, tedy nevratné kelímky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firma Ball Corporation, která kelímky vyprodukovala, řekla, že byly vyrobeny ze stejného materiálu jako klasické nápojové plechovky. To by mělo znamenat kolem 70 % recyklovaného hliníku, přičemž se pochopitelně počítá i se znovuvyužitím materiálu pro další produkci. Ve srovnání s jednorázovými plasty se tedy jedná o krok vpřed. Přesto by bylo ideálním stavem zavedení procesů, které by umožnily kelímky použít znovu, aniž by musely projít celým energeticky náročným procesem recyklace. 

Centerplate Ball Corporation and Bud Light

Foto: Matthew Noel

Hliníkové kelímky budou používat i stánky firem PepsiCo a Bud Light

Je přitom možné, že o zlepšení situace se do určité míry postarají sami návštěvníci Super Bowlu. Použité hliníkové kelímky jsou totiž relativně pevné a opatřené logem akce. Pro mnohé by se tak mohly spíše než jen kusem odpadu stát památným předmětem, který si odnesou domů a budou ho dlouho používat.

Firma Centerplate, která pro Hard Rock Stadium zajišťuje catering, prý zavedení znovupoužitelných kelímků v budoucnu reálně zvažuje. „Celé to usměrníme a vymyslíme způsoby, jak tento program zlepšit, takže bych řekl, že určitě zvažujeme všechny možnosti,“ řekl pro The Verge mluvčí Centerplate Paul Pettas. Ostatně na některých jiných stadionech a velkých akcích se již znovupoužitelné kelímky využívají.

Jeden ze symbolů československého socialismu je zpět. České síťovky se prodalo už přes milion kusů

ceska-sitovka2Insider

Foto: Česká síťovka

Pestré barvy a různé tvary dávají síťovce zcela novou tvář

0Zobrazit komentáře

Jeden ze symbolů socialismu v Československu vstává z popela. Legendární síťovka jde opět do módy a je nabízena jako alternativa ke klasickým igelitkám i jako módní doplněk. Tuzemská firma Česká síťovka jich za dobu své existence prodala už přes milion a potvrzuje, že síťovka ještě neřekla své poslední slovo.

Několik lahví s pivem, máslo, chléb, pribináčky, kus salámu a horalka navrch, to vše „schované“ v klasické síťované tašce zvané síťovka. Naše babičky odnosily podobných nákupů z Jednoty tuny a většinou právě v této ikonické tašce. Ze síťovky se stal jeden ze symbolů socialismu, který byl po revoluci nahrazen igelitkami, které nově příchozí řetězce rozdávaly po kilech.

Síťovka se s rozšiřováním igelitek a dalších alternativ začala z českých domácností vytrácet, ovšem ne na dlouho. Dnes, kdy lidé konečně začínají otevírat oči před problémy způsobené znečištěním životního prostředí a opět objevují kouzlo znovupoužitelnosti, je síťovka znovuobjeveným pokladem.

Lví podíl na tom mají jednotlivci i společnosti, kteří síťovky na český trh nejen vracejí, ale modernizují je tak, aby vyhovovaly potřebám současných uživatelů.

sitovka

Foto: Česká síťovka

Karolína Pechová, zakladatelka České síťovky

Jednou z takových společností je Česká síťovka založená Karolínou Pechovou, která inspiraci našla, u koho jiného, než u své babičky. Ta ji pravidelně vysílala na nákupy s tou samou igelitkou, ovšem Karolíně nepřipadalo příliš přitažlivé nosit igelitku, a proto se jednou babičky zeptala, zda náhodou nemá jinou tašku a babička přikývla.

„Vytáhla asi 20centimetrovou síťovku, která se už za ta léta srazila. Takto jsem doma nashromáždila asi pět úlovků. Jak jsem si je prohlížela, začal mě motiv sítě velmi fascinovat a hned jsem začala přemýšlet, kam by se tato úžasná a praktická věc mohla posunout,“ popisuje pro CzechCrunch své začátky se síťovkou Karolína Pechová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z jejího přemítání se nakonec zrodil byznys zabývající se výrobou a prodejem síťovaných tašek, které se od těch původních přeci jen v něčem liší. Původní síťovka, mimochodem ryze český vynález vyráběný již ve 20. letech minulého století, tedy dlouho před nástupem komunismu, se vyráběla hned v několika modelech.

Síťovky nesloužily jen jako nákupní tašky, ale jednalo se o univerzální zavazadlo, ve kterém se dalo nosit v podstatě cokoliv. Síťovky byly často vyráběny podomácku a z dostupných, tedy nejčastěji umělých materiálů.

ceska-sitovka5

Foto: Česká síťovka

Síťovka je schopná unést nákup vážící i 20 kilogramů

Rozmanité tvary nabízí také Česká síťovka. Samotný design produktu je přizpůsoben trendům dnešní doby. Široká barevná škála a různé varianty modelů. Máme síťovky klasické, pružné, pevné přes rameno, síťovky s vnitřní kapsou, hustooké, celo-ručně pletené, které už jsou spíš jako kabelka,“ vyjmenovává různé tvary svých síťovek Karolína Pechová.

„Momentálně máme v portfoliu 9 druhů síťových tašek, navíc vyrábíme i sáčky na potraviny a prodáváme unikátní lunchboxy, takže portfolio rozšiřujeme. Nově rozjíždíme designovou dceřinou značku netty.studio, která má za úkol spojovat zajímavé projekty mladých návrhářů se síťovinou nebo síťovou taškou. Zde se už jedná o velmi neotřelé kousky, které už jsou skutečným módním produktem,“ dodává Karolína Pechová.

Věc ekologická

Pestrost barev a tvarů však není to jediné, čím byla klasická síťovka obohacena. S dnešním apelem na ochranu životního prostředí se Česká síťovka zaměřuje i na různé materiály, přičemž nejčastěji jsou pro výrobu používány materiály přírodního původu, jako je bavlna či bambus.

ceska-sitovka4

Foto: Česká síťovka

Síťovky jsou vyráběny z materiálů šetrných k životnímu prostředí

Podle Karolíny Pechové je jedna síťovka schopna zákazníkovi ušetřit ročně až 180 koupených igelitových tašek, za které by v obchodech zaplatil až tisíc korun. A vzhledem k tomu, že od začátku svého působení prodala Česká síťovka přes milion síťovek, dostáváme se na poměrně vysoké číslo ušetřených kusů igelitek, které by v lepším případě skončily na skládce, i ušetřených financí. Síťovka totiž majitele nijak nezruinuje, její pořizovací cena se pohybuje od 100 do 360 korun.

Módní přesah

Karolína Pechová síťovky vnímá jako české kulturní dědictví, nostalgickou záležitost i módní doplněk. S tím souvisí připravovaná kolekce oblečení, ve kterém bude mít hlavní slovo právě síťovina.

„Zatím spolupracuji s třemi návrháři. Jedná se o propojení jejich tvorby se sítí nebo síťovkou. Například tričko se síťovými zády nebo rameny a pohráváme si i s možnostmi, jak aplikovat síťovinu na oblečení. Máme kolekci síťovek s koženými uchy, mini kabelkou nebo koženou kabelku, která má v sobě zabudovanou síťovku, která se při odepnutí spustí dolů a rozšíří kapacitu kabelky,“ vysvětluje módní směr České síťovky Karolína Pechová.

ceska-sitovka6

Foto: Česká síťovka

Síťovka může být i módním doplňkem

České síťovce se prodejně dařilo i v minulém roce, kdy prodala přes 100 tisíc kusů svých tašek, a to i přesto, že až doposud nebyla společnost obchodně příliš aktivní. Prodeje jsou nyní více na spontánní bází a spíš reagujeme na poptávku. Máme štěstí, že lidi dost reagují sami. Do aktivnějšího obchodu se vrháme až nyní,“ uzavírá Karolína Pechová.