Na lovu s černokněžným Range Roverem. Vozem, do kterého můžete v lakýrkách i špinavých holinách
Podlehli jsme černé magii nejnovější generace Range Roveru, který pomůže zdolat jakoukoliv překážku a ještě přitom podává horký ručník a šampaňské.
Kategorie velkých SUV se dělí na dva tábory. Na jedné straně stojí prémiové modely jako BMW X7, Mercedes-Benz GLS či Rolls-Royce Cullinan, které se sice svou robustností tváří, že ustojí i uragán, ale do velkých terénních dobrodružství je člověk tahat nechce. Na druhé straně stojí modely, které jsou naopak pro pořádné dobrodružství stavěné, ale chybí jim trochu uhlazeného šarmu. A pak je tu Range Rover, ikona, která umí mistrně propojit svět luxusu a funkčnosti.
Jste anglický šlechtic se středně velkým panstvím, které potřebujete obhospodařovat, ale zároveň u toho působit dostatečně reprezentativně? Pak je pro vás poslední generace Range Roveru jasná volba. Tohle auto poslouží v momentě, kdy potřebujete odvézt přívěs s vaším anglickým plnokrevníkem do stájí, zajet si na lov nebo vyrazit do divadla. Vždy nabídne přesně to, co daný moment vyžaduje.
Na lov jsme se s novým Range Roverem vydali i my. K dispozici nám přitom byla černokněžná verze Range Rover Autobiography s úpravou black on black, ve které je každý detail zahalen do temného laku. Černá magie se navíc odehrávala i pod kapotou, kam byl usazen přeplňovaný šestiválec Ingenium o objemu 3,0 litru s mild-hybridní technologií, kterému dělala osobní stráž dvě turbodmychadla. Výsledkem je výkon 350 koňských sil přenášených na všechna čtyři kola.
Tato síla se mi hodila v momentě, kdy jsem s vozem sjel ze zpevněné cesty a po kolejích vyjetých traktorem zamířil po louce k lesu. Nejsem žádný lord s bekovkou a károvanými ponožkami v pumpkách. Představa kule vpálené mezi oči jelena ve mně vyvolává odpor, takže namísto dvouhlavňové kulovnice jsem si v kufru vezl pruty a podběrák a pod lesem zahnul k malému rybníčku.
Normálně tu nechávám auto u cesty a k rybníku dojdu. S Range Roverem jsem se ale pustil do dobrodružství. Na velkém displeji s úhlopříčkou o velikosti 13,1 palce jsem vstoupil do nastavení pro ovládání off-road funkcí vozu, kde lze aktivovat celou armádu asistentů, módů a pořádně se pohrabat v nastavení automobilu.
Je přítomen adaptivní tempomat pro jízdu v terénu, elektronická kontrola trakce, asistent pro rozjezd ve svahu a nechybí otevřený diferenciál se systémem rozdělování točivého momentu. V módech si řidič může vybírat z jízdy po trávě, štěrku či sněhu, na blátě a vyjetých kolejích, v písku, pomalé jízdy po skále nebo brodění v až 90 cm vody. Zkrátka luxusní Range Rover nabízí funkce, jaké má například Toyota Hilux či Bronco od Fordu, tedy vozy stavěné do skutečné divočiny.
Zapnul jsem režim bláto a vyjeté koleje a vůz nechal pracovat. Nerovnosti, mokrá tráva ani sklon mu nedělaly sebemenší potíže. Za malou chvilku jsem se již mohl kochat klidnou hladinou rybníka a začal z kufru vyndávat vše potřebné. Objem zavazadlového prostoru činí 818 litrů, takže mimo ulovených ryb sem bez problému naložíte střeleného jelena, pytle s krmivem pro dobytek nebo veškerou bagáž, kterou bude rodina potřebovat, až pojedete na hory.
V holinách
Připravil jsem podběrák, vezírek, vidličky, ale židlička nikde. Nevadí, mám s sebou Range Rover, takže můžu vyzkoušet jednu z vychytávek, které tento vůz nabízí. Po otevření víka kufru lze sklopit vodorovně s nákladovou hranou lavici a z podlahy kufru nadzvednout opěrátko. V mžiku si tak vytvoříte příjemné místo k sezení. Designéři šli dokonce tak daleko, že lavice nabízí i místa pro odložení skleniček či plechovek s nápoji, které si lze vychladit v ledničce umístěné ve středovém tunelu.
Spíš než na chlazený nápoj jsem ale kvůli dešti dostal chuť na horký čaj. Chycené rybky jsem proto pustil, sbalil rybářská fidlátka a sednul za dřevem vykládaný volant. Interiér vozu je jednoduchý, čistý, a přitom naprosto luxusní. Sedadla, palubní deska i podhled byly čalouněny kůží v temném odstínu Ebony, doplněném hliníkovými detaily. Interiér tak trochu připomínal Batmanovu jeskyni, do které ovšem šlo vpustit sluneční svit stiskem jediného tlačítka, které odkrylo panoramatickou střechu.
Infotainment byl uživatelsky přívětivý a nabízel i zajímavě zpracovanou grafiku, která nahrávala k celému prémiovému pocitu z vozu. Rozhraní mi v mnohém připomínalo řešení mobilních telefonů, takže člověk už dopředu tušil, jaké tlačítko má pro nastavení dané funkce stisknout.
Vůz se ovšem neovládá jen z předních sedadel. Svou vlastní obrazovku, instalovanou do středového tunelu, mají i cestující vzadu. Je zajímavé, že ve voze je vše ovládáno elektricky – i sklápění středového tunelu, a dokonce i vysunutí jeho vrchní části, pod kterou se nacházejí držáky na nápoje.
Pokud bych nejel rybařit, ale potřeboval bych například naložit ovce a převézt je na jinou pastvu, ke slovu by přišel ovládací panel v kufru. S jeho pomocí lze elektronicky ovládat druhou řadu sedadel, ale také zvyšovat či snižovat výšku podvozku a vysunout tažné zařízení.
Tažení všeho možného věnovali inženýři velkou pozornost. V infotainmentu lze vybírat z nastavení pro tažení přívěsu, vozidla na něm, lodi, karavanu, přívěsu na koně či zboží. Dokonce si lze vybrat i kolik náprav tažený přívěs má.
Range Rover je zkrátka tahoun, ovšem při práci vypadá sakra dobře. Zejména při pohledu z boku působí vůz naprosto majestátně. Ostatně s rozměry 1 870 mm na výšku, 5 052 mm na délku a 2 047 mm na šířku je nepřehlédnutelný. Na boční partie se také nejlépe dívá, a i záď s velmi minimalisticky zpracovanými lampami mi hrála do noty. Naopak tradiční hranatá příď je na můj vkus až příliš strohá a působí tak trochu retro. Tradice je tradice, ale v tomto případě by trochu svěžích inovací neuškodilo.
V lakýrkách
Celkově však Range Rover působí ve svém interiéru i exteriéru velmi exkluzivně. Díky vysokému posedu má člověk za volantem pocit, že je vládcem silnice. I přes svou ohromnost odpovídá vůz na povely velmi svižně. Díky 258 kW výkonu je vůz schopen papírově zrychlit z 0 na 100 km/h za 6 sekund a dostat se na rychlost až 234 km/h.
Co je ovšem důležitější, dá se na něj spolehnout nejen v terénu, ale i na dálnici. Jeho projev je tichý a po sešlápnutí plynu okamžitě přichází odezva. Samozřejmě v zatáčkách, a zejména na mokré vozovce, 2,5tunovému vozu prudší manévry příliš nechutnaly, vzduchový podvozek však vždy krásně žehlil nerovnosti v terénu i na asfaltu.