Na Měsíc a ještě dál. Hyundai ukazuje další přepravní monstrum do toho nejnáročnějšího terénu

Filip HouskaFilip Houska

hyundai-tiger-1

Foto: Hyundai

Přepravní monstrum TIGER od Hyundai se může dostat až na Měsíc

0Zobrazit komentáře

Hyundai to s ultimátními vozítky do extrémních terénů myslí skutečně váže. Poté, co koncem loňského roku jihokorejská automobilka rozjela novou divizi s futuristickým směřováním a ukázala dalšího zástupce ze skupiny tzv. Ultimate Mobility Vehicles (UMVs), odhaluje další skvost. A ten by jednou mohl letět i daleko za hranice Země.

Když Hyundai představilo první stroj budoucnosti s přídomkem Elevate, už na první pohled bylo zřejmé, na co bude v případě realizace určen. Díky robotickým technologiím a masivní kostře by mohl pomáhat v náročných terénech a suplovat tak činnosti záchranářů, ovšem mnohem lépe a rychleji. A podobně má fungovat i novinka pojmenovaná Tiger.

Takzvaný Transforming Intelligent Ground Excursion Robot je dalším výstřelem, který pod divizí New Horizon Studios od Hyundai vznikl, a pokud se dostane z grafických vizualizací do reálného provozu, jeho hlavním účelem bude jak pomáhání lidem v nepřístupných terénech, tak prozkoumávání dosud neprobádaných oblastí.

Vzhledem k tomu, že je kompletně robotický a jeho výsuvná kola se zvládnou přizpůsobit jakýmkoliv povrchovým nerovnostem, může být vyslán i do vesmíru. Teoreticky tak může lézt po ostrých skalách na jiných planetách, projíždět se na Měsíci nebo zkoumat asteroidy. Mnohem pravděpodobnější je ale jeho přítomnost na Zemi.

tiger-hyundai-2

Foto: Hyundai

Tiger má být určen i pro záchranné akce

tiger-hyundai-4

Foto: Hyundai

Díky ramenům má Tiger projít i ztíženým terénem

Stejně jako Elevate i zcela autonomní Tiger má být schopen přepravovat zdravotnické potřeby lidem v oblastech postižených zemětřesením, tsunami nebo jinou přírodní katastrofou, a dokonce je ze spárů těchto nebezpečných situací dostávat ven. Tomu má silně dopomáhat jeho pokročilá technická výbava.

Vedle odolné kabiny, která nebude mít místo pro žádného pasažéra a s trochou představivosti připomíná Cybertruck od Tesly, jsou nezajímavější jeho kola, respektive ramena, na kterých jsou připevněna. Každé z nich totiž dostává speciální kloub, díky němuž se samotné kolo může otáčet ve 360stupňovém rozsahu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě tato technologická vychytávka dokáže Tigeru zajistit chod ve všech směrech a zdolávání i těch nejnáročnějších výškových překážek, na které narazí. Díky ramenům a obecně masivní platformě má být navíc schopen převážet i těžké nástavby, které se mohou hodit jak při záchranářských akcích, tak výzkumných expedicích.

Stále je však nutné mít na paměti, že jde pouze o koncept. Lépe řečeno vypracovanou studii, u které bude Hyundai hodnotit, zda je proveditelná. Minimálně se ale jedná o zajímavý pohled do budoucnosti. Jihokorejský gigant totiž před časem získal většinový podíl ve firmě Boston Dynamics, která dělá superschopné roboty, a tak je toto spojení vcelku logické.

Hyundai vidí smysl i v letadlech

O tom, že Hyundai už není jen pouhá automobilka, svědčí i projekt, který realizuje na britských ostrovech. Ve městě Coventry v srdci Anglie chce Hyundai Motor Group postavit futuristické letiště určené výhradně pro autonomní taxíky a doručovací drony s kolmým vzletem a přistáním.

Na něm by jednou v budoucnu mohly dosedat stroje několika ambiciozních startupů, jež s tzv. eVTOL letouny experimentují. Ať už jde o Joby Aviation nebo třeba Archer Aviaton, od kterého bude nakupovat letadla americká aerolinka United Airlines. Ve hře je samozřejmě i německý Volocopter či jihokorejský EHang.

urban-airport1

Foto: Urban-Air Port

Letiště Air-One v anglickém Coventry se stane prvním realizovaným letištěm svého druhu

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Z kopce nejen na kole, ale i na lopatě. Rekola začala po zasněženém Česku půjčovat i růžové kluzáky

Filip HouskaFilip Houska

rekluzak-rekola-1

Foto: Rekola

Růžové bobovací lopaty od Rekol

0Zobrazit komentáře

Neexistuje snad tradičnější zimní zábavy, než je sáňkování. O to víc letos, kdy mají rodiny s dětmi ztížený přístup k lyžařským areálům a raději vyráží na malé kopce poblíž svého města nebo vesnice. S tím se pojí i originální nápad českého bikesharingu Rekola, který nyní k zapůjčení nabízí i růžové bobovací lopaty, tzv. rekluzáky, jimiž reaguje také na enormní zájem o sáňky a boby, které jsou na mnoha e-shopech beznadějně vyprodané.

Bobovací lopaty od Rekol jsou zatím v pilotním provozu, a proto se nedostaly do všech měst, kde startup pro sdílení kol působí. Zimní radovánky si na nich však užijí obyvatelé Prahy, Brna a Olomouce, kde jich je vysázených třicet. Pražští je najdou na Petříně, Letné, Vítkově, v Riegerových sadech a ve Stromovce. V Brně jsou pak k dispozici pod Špilberkem a u planetária na Kraví hoře a Olomoučtí na ně mohou narazit v Parku Malého prince a na Velkomoravské.

Stejně jako v případě kol jsou i sněhové kluzáky dostupné pouze přes aplikaci Rekola, do které stačí zadat číslo umístěné na plastovém prostředku, aby se následně objevil kód od zámku, kterým je kluzák uzamčen. Cena za půl hodiny sněžného závodění je nastavena na 10 korun, přičemž po ukončení jezdec lopatu vrazí zpět do zámku na určené místo a vyfotí ji.

rekluzak-rekola-2

Foto: Rekola

Půlhoďky zimních závodění za deset korun

Vysázení bobovacích lopat jde navíc ruku v ruce s novým projektem Rekol pod názvem Nocleženka, v rámci kterého Armáda spásy zajišťuje lidem bez domova možnost strávit mrazivou noc v teple. Sami uživatelé mohou na tento účel přispívat i v rámci aplikace, respektive po uzamčení kluzáků do zámku.

Novinka Rekol přichází v době, kdy se české e-shopy potýkají se zvýšenou poptávkou po bobech a sáňkách, což je zapříčiněno jak poměrně bohatou sněhovou nadílkou i ve městech, tak právě pandemickou situací. Například na Alze vzrostly v lednu prodeje sáněk, bobů a skibobů v řádech tisíců procent, prodeje kluzáků i koloběžek na sníh pak stouply o stovky procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle divizního ředitele nákupu a prodeje Alzy Ondřeje Hnáta překonal první letošní měsíc v absolutních prodejích tohoto zboží celé loňské první čtvrtletí. Nevídaná poptávka je také na Mallu, kde je zhruba 270procentní nárůst prodejů oproti loňskému roku. „Zájem zákazníků byl tak velký, že jsme dokonce na několik dní naše skladové zásoby vyprodali,“ řekla mluvčí e-shopu Pavla Hobíková pro ČTK.

Spolu s tímto typem zimní zábavy se v posledních dnech začal v médiích řešit i jeden „kuriózní“ moment, který se stal v Praze. Vzhledem k tomu, že lidé do městských oblastí vyráželi nejen bobovat, ale i běžkovat (viz například stopa na Karlově mostu), strážnici byli více aktivnější a hlídali, aby lidé nechodili tyto aktivity provozovat i tam, kde podle vyhlášky nesmí. Třeba v jedné části kopce na Petříně.

rekluzak-rekola-3

Foto: Rekola

Jednoduchý kus plastu, na kterém se vyřádí nejen děti

Právě vykázání sáňkařů z tohoto místa vyvolalo pozdvižení nejen u veřejnosti, která už je všeobecně frustrovaná z různých zákazů spojených s pandemií, ale také u politiků a samotného města. To uvedlo na pravou míru, že na většině kopce, který se na Petříně nachází, sáňkování povoleno je a vyhláška o zákazu tam neplatí.

„Určitě není pravda, že se v centru Prahy nesmí vůbec sáňkovat. Podíváme se ale na revizi vyhlášky staré 20 let, která to upravuje a má svoje limity. Věřím, že pomůže i označení míst v parcích, kde se může bez problému sáňkovat. Do budoucna vznikne i online mapa, která celou pražskou bobovací infrastrukturu Pražanům zpřehlední z pohodlí domova dříve, než vyrazí na svah,“ dodal primátor Hřib.