Na Netflixu vyšla reality show, která obrací naruby význam Hry na oliheň. Tvůrcům navíc hrozí žaloba
Původní Hra na oliheň ostře kritizovala chamtivost či ponižování lidí pro zábavu. Reality show tak v mnoha případech působí nepříjemně.
Předloni svět nečekaně dobyl korejský dystopický seriál, v němž jsou lidé ochotni dát všanc život svůj i stovek dalších pro možnost vyhrabat se z dluhů a do smrti žít v luxusu. Jeho tvůrce si přitom dal za cíl natočit alegorii pozdního kapitalismu a poukázat na extrémní kompetitivnost, která lidi ničí. Ve snaze obrovský úspěch Hry na oliheň co nejvíce vytěžit se Netflix rozhodl podle seriálu vytvořit reality show, v níž se o rekordní částku utkali skuteční soutěžící.
Hrdiny Hry na oliheň jsou lidé na dně, kteří čelí obrovským dluhům, hrozbě násilí a životu v permanentní chudobě nebo vězení. Dostanou ale příležitost – mohou se dobrovolně stát jedním z 456 hráčů, kteří se v sérii dětských her utkají v přepočtu o 780 milionů korun. Ačkoliv zjistí, že poražení zemřou hroznou smrtí, cítí se natolik beznadějně, že se do zvrácené soutěže zapojí.
Seriál, cílící prakticky výhradně na jihokorejské publikum, se téměř bez reklamy a zcela organicky stal globálním hitem a dodnes je se značným náskokem nejúspěšnějším titulem, co kdy Netflix vydal. Diváky i kritiku, od níž si Hra na oliheň vysloužila mnoho chvály, pohltila kombinace relevantního tématu zhoršujících se třídních rozdílů ve společnosti, kontrastu dětsky barevné estetiky a brutálních her, napětí a vrstevnatých sympatických postav.
https://www.youtube.com/watch?v=zaRBxb3cPDM
Ačkoliv ho ani sám tvůrce Hwang Tong-hjŏk původně nezamýšlel, pokračování bylo prakticky nevyhnutelné – a Netflix vznik druhé řady už loni v červnu skutečně potvrdil. Teď ale streamovací služba přišla s ještě jedním rozšířením své známé značky. To, co od 22. listopadu nabízí, ale představuje snad nejpodivnější možný formát, jaký mohlo dostat. Reality show Hra na oliheň: Výzva je v zásadě zcela fundamentálním nepochopením hlavních témat seriálu.
Téměř celou dystopickou premisu totiž převádí do skutečnosti. Opět 456 hráčů soupeří ve velice věrných kopiích her ze seriálu, samozřejmě s tou výjimkou, že jim za neúspěch nehrozí smrt. Vítěz si pak odnese 4,56 milionu dolarů (101,7 milionu korun). Oproti seriálu je pak ještě několik dalších rozdílů: zúčastnit se mohl prakticky kdokoliv, organizátorem je místo znuděného miliardáře jedna z nejbohatších mediálních firem na světě a místo skupinky vyvolených se u Výzvy může pobavit každý.