Na olympiádě řádili teroristé a přenášela to sportovní redakce. Nový film o Mnichovu je strhující

Mnichov 1972, v originále September 5, je kompaktní a kvalitní film ze staré školy. Baví bez přehnaného filozofování, ale nebojí se etických otázek.

Michal MančařMichal Mančař

September 5

Foto: CinemArt

Leonie Benesch jako tlumočnice Marianne Gebhardt ve snímku Mnichov 1972

0Zobrazit komentáře

Je v pořádku vysílat v přímém přenosu teroristický útok? Ten, ke kterému došlo na letní olympiádě v roce 1972, mělo v televizi vidět kolem 900 milionů diváků. Víc, než kolik sledovalo přistání na Měsíci jen o tři roky dříve. Do amerických domácností ho přenášela sportovní redakce stanice ABC a právě o práci jejích členů v těchto osudových hodinách je filmová novinka Mnichov 1972.

Dobrý film o historické události poznáte mimo jiné podle toho, že i když víte, co se stane a jak vše dopadne, dokáže být stále napínavý a strhující. Mnichov 1972, v originále September 5 podle zářijového data útoku, při kterém palestinští teroristé zajali a zabili jedenáct členů izraelské výpravy, je přesně takový.

Mnichovský masakr. Pod těmito dvěma slovy vstoupily události z olympiády v tehdejším Západním Německu do dějin. Mnichov 1972 se na ně dívá optikou štábu americké stanice ABC. Tedy nikoliv expertů na geopolitiku a terorismus, ale sportovních novinářů. Směny ve studiu se zrovna prostřídaly, teprve se začínají řešit plány na nadcházející den a to, že po boxu přijde volejbal a pak ta či ona reportáž… a do toho olympijskou vesnicí zazní výstřely.

Od prvních sekund stoupá napětí a probouzející se redaktoři se mobilizují do práce, která je na míle vzdálená sportovním přenosům. U podobného filmu by bylo snadné sklouznout k nějakému zveličování žurnalistů a jejich role. Kdepak. Mnichov 1972 ukazuje jejich práci střízlivě a střídmě – tedy do míry, do jaké v chaosu vyvolaném teroristickým útokem mohla vůbec být.

Film, který za scénář získal nominaci na Oscara, samozřejmě řeší otázky mediální etiky („Můžeme ukázat v přímém přenosu, když někoho zastřelí?“) a ukazuje události, které změnily svět jako takový i ten mediální. Ale nepadá do hlubin přehnaného filozofování. Ani to nepřehání s tím, když ukazuje, jak si reportéři museli poradit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dvakrát nebo třikrát uvidíte ukázku vynucené vynalézavosti – třeba když se člen štábu vydává za sportovce, aby se dostal do policií uzavřené oblasti. Nečekejte však superhrdinské kousky nebo zveličování novinářských schopností. Na plátně prostě sledujete televizní profíky, kteří byli vrženi do neobvyklé a strašlivé situace. Onu extrémní neobvyklost událostí připomíná i fakt, že štáb řeší, jak má palestinské útočníky vůbec označovat. Slovo „terorista“ ještě nebylo v běžném slovníku.

Po 95 minut, což je naplno využitá a v dnešní době osvěžující stopáž, sledujete především Johna Magara coby šéfa přenosu, na němž stojí rozhodnutí, kterou konkrétní kamerou zabrat teroristu vykukujícího z bytu izraelských sportovců nebo zpackanou reakci nezkušené německé policie. Nad sebou má ředitele sportu na ABC neboli Petera Sarsgaarda, protřelého profíka, který musí vyjednávat omezený čas na satelitu pro živé vysílání – či který s dalším zkušeným kolegou v podání Bena Chaplina řeší, co a jak je vhodné vůbec vysílat.

Jejich interakce jsou uvěřitelné, film je nenafukuje o nějaká zbytečná dramata. Věříte, že takhle se jejich skuteční protějšci chovali a takhle nad vším přemýšleli. A stejně tak vlastně věříte všemu dalšímu, co vidíte.

Mnichov 1972 vyvolává sedmdesátkovou atmosféru svou zrnitostí, barevnou paletou, výpravou a důrazem na dobové detaily. Tenhle televizní štáb nemá výhodu digitálních technologií. Kdepak, kotouče s filmem musí někdo přinést, někdo další sestříhat… I umístění loga stanice do vysílání je analogové a ruční.

Film švýcarského režiséra Tima Fehlbauma může někomu připomenout české Vlny, Živě z Bagdádu anebo třeba Argo. Mix historické reality, žurnalistů a extrémně vypjaté situace je logicky silným spojením. V případě Mnichova 1972 navíc obohaceným o tak akorát velkou dávku etických otázek, aby nerušila od napínavé podívané, ale stále vás nutila k zamyšlení. Přitom bez většího poučování či snahy vytahovat paralely se současností.

Mnichov 1972 je tak trochu ze staré školy, a to nejen svou sedmdesátkovostí. Je kompaktní, kvalitní a místy strhující. A sledovat film, kterému stačí hrstka herců, pár místností televizního studia a silný námět, je velice příjemné. I když je o hrůzných událostech.

Vítěz Oscara za Brutalistu Adrien Brody se inspiroval v Praze: Obdivoval jsem stavby, co jsem tu viděl

Adrien Brody před týdnem získal druhého Oscara za roli architekta navrhujícího brutalistní stavby. Zálibu v nich našel při návštěvách Prahy.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

brody

Foto: CinemArt / Canva Pro

Adrien Brody

0Zobrazit komentáře

Brutalista, téměř čtyřhodinový film nominovaný na deset Oscarů a nedávno oceněný třemi, pojednává o maďarském architektovi, který po válce působí ve Spojených státech. Jeho tvůrci ale inspiraci nacházeli také na mnoha jiných místech, včetně Česka. Představitel hlavní role Adrien Brody, držitel už dvou Oscarů, by přitom tuto zásadní příležitost možná přehlédl nebýt času stráveného obdivováním pražské poválečné architektury.

Sám hrdina snímku režiséra Bradyho Corbeta László Tóth se do Prahy nejspíš nikdy přímo nevypravil. Podle scénáře se narodil a vyrostl v Rakousku-Uhersku ve vesnici na pobřeží jaderského moře, design a architekturu pak studoval ve věhlasné škole Bauhaus v německé Desavě. Válku kvůli svému židovskému původu strávil v koncentračním táboře Buchenwald, načež emigroval do Spojených států ve snaze uniknout další perzekuci a vybudovat zde nový život.

Příležitost k tomu dostal v zásadě náhodou, když svou prací zaujal průmyslového magnáta Harrisona Lee Van Burena. Ten ho vytáhl z úmorné dělnické práce a nabídl mu rozsáhlý projekt komunitního centra s knihovnou, divadelním sálem a kaplí. Tím ale složitá část Lászlóova amerického života teprve začíná.

Adrien Brody, jenž fiktivnímu architektovi propůjčil svoji tvář, pochází z Brooklynu, takže inspiraci musel hledat na cestách po Evropě. „Brutalismus jsem obdivoval už před tímto filmem,“ řekl herec v rozhovoru pro The Arts Desk. „Pamatuju si, jak jsem byl v Praze a obdivoval stavby, co jsem tam viděl. Přitahuje mě syrovost, odvaha a sugestivnost mnoha brutalistních návrhů a toho, co z nich vzešlo po polovině století. Zároveň se mi na mnoha z nich líbí jejich jednoduchá elegance a praktičnost,“ pokračoval. 

Na rozdíl od filmu, který je poměrně ahistorický, se brutalismus ve skutečnosti rozvinul ve Švédsku a Spojeném království až po druhé světové válce – poprvé se tento název použil ve Švédsku v roce 1950. Při návštěvě ho pak převzala skupina britských architektů a styl začala hojně rozvíjet ve své domovině, odkud se v průběhu následujících let rozšířil i do mnoha jiných evropských zemí, včetně Československa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv v poslední době se brutalismus těší jisté obrodě uznání, mezi širokou veřejností se kvůli objemu staveb, ostrým úhlům a odkrytému šedému betonu nebo jiným hrubým materiálům považuje za nevzhledný a zastaralý. Původně přitom představoval vysoce moderní přístup a v zemích ovládaných komunistickým režimem symbol uvolnění šedesátých let, které umožnilo vzdálit se socialistickému realismu. Mezi nejvýraznější příklady brutalismu u nás patří třeba strahovský stadion, Žižkovský vysílač, Nová scéna Národního divadla nebo část budov hlavního vlakového nádraží v Praze.

Některé výjimečné stavby ale kvůli jejich výstřední estetice postihl nepříjemný osud. V roce 2016 šel k zemi luxusní hotel Praha v Dejvicích, o tři roky později pak buldozery začaly ukusovat z budovy Transgasu. Loni padla Ústřední telekomunikační budova s nelichotivou přezdívkou Mordor. Slavný hotel Thermal, dějiště karlovarského filmového festivalu, i přes svoji oblíbenost zase dlouho chátral. Zato pražský obchodní dům Kotva čeká velká revitalizace, která by neměla příliš zasáhnout do původního vzhledu.

Režisér a spoluscenárista Brutalisty Brady Corbet čerpal inspiraci z mnoha zdrojů, postavu Laszló Thóta ale vystavěl primárně podle života Marcela Breuera, maďarsko-německého architekta a designéra, který studoval v Bauhausu a ve 30. letech emigroval do Spojených států. Navrhl zde řadu staveb řadících se do brutalistního stylu. Snímek se přitom inspiruje i u některých konkrétních kusů nábytku a budov jako křeslo Wassily nebo kostel v Minnesotě.

Lidé, kteří mají ke světě architektury blízko, nicméně film ostře kritizovali – například kvůli tomu, jak vyobrazil vývoj projektu komunitního centra či jeho finální podobu, ale především pak hlavní postavu. Zatímco Breuer byl zkušený vyjednavač, který rozuměl důležitosti kompromisů, Tóth je sebestředný „velký umělec“, zcela neochotný spolupracovat na něčem, co přesně neodpovídá jeho vizi. Navíc je to stereotyp „osamoceného génia“, kdežto skutečnost je výrazně jiná. Stejně jako ocenění brutalismu, které přišlo mnohem později než v Corbetově vyprávění. Žádný z evropských architektů působících v USA se také nepotýkal s chudobou.

Režisér však zdůraznil, že jeho záměry ležely jinde. Například chtěl explicitně polemizovat s konceptem amerického snu. „Ten film je o tom, jak jsou propojené zkušenosti umělců a migrantů. Obecně to znamená, že když se někdo přestěhuje na americké předměstí a ať už barvou kůže, svým přesvědčením, nebo tradicemi je jiný než ostatní, tak všichni ho chtějí pryč,“ řekl Corbet v rozhovoru pro The Hollywood Reporter.

„Když v 50. letech rostl vliv brutalismu a vznikaly stavby v tomto stylu, mnoho lidí je chtělo nechat okamžitě strhnout. Brutalismus reprezentuje něco, čemu lidé nerozumí a chtějí se toho zbavit,“ dodal. V tom také viděl spojitosti mezi poválečnou psychologií a architekturou.