Na pocity nevěřím, důležitá jsou data, říká investor. Radí, jak správně stanovit valuaci startupů
Je škodou, že zakladatelé tyto procesy často neznají, píše Vít Hanuš ze Zero One Hundred a odhaluje, jak fondy posuzují startupy před investicí.
Vít Hanuš, partner fondu Zero One Hundred
Hledat startupový diamant ve stovkách evropských byznysů se může zdát jako vzrušující expedice. Andělští a někteří venture kapitáloví investoři, kteří se zaměřují na ranou fázi začínajících startupů (early stage), však často spoléhají na emoce a intuici. Dobrý dojem při financování rizikovým kapitálem je určitě nezbytný, nikoliv však všespásný, myslí si Vít Hanuš ze středoevropského fondu Zero One Hundred.
Vývoj v posledním více než roce, kdy i na trhu venture kapitálu došlo k ochlazení a startupy se ocitly „ve výprodeji“, přitom na investory klade vyšší nároky na kvalitnější analýzy. „Dříve v raných fázích na získání investice stačila osobnost zakladatele, dnes to jsou tvrdé metriky,“ píše Hanuš v článku pro CzechCrunch.
„Je škodou zakladatelů, že většina z nich pohled na investice, valuace ani rizika okem kvalifikovaného investora nezná, a tak je pro ně obtížné získat konkurenční paritu proti zkušeným podnikatelům,“ upozorňuje Hanuš. Jaké parametry tedy fondy sledují? Jak se správně počítá valuace? A jak se mají startupy připravit?
***
Rostoucí cena kapitálu a komplikace s raisováním nového kapitálu pro fondy znamená, že se dramaticky mění jejich investiční apetit. To vše zvyšuje nároky na kvalitnější analýzu startupů, a to včetně počátečních fází života i mladých technologických firem. Právě u nich dříve často stačila osobnost foundera pro získání investice, dnes jsou to i tvrdé metriky.
Konkrétně jde o aspekty trhu, současnou či budoucí profitabilitu projektu, zmapování konkurence, vyhodnocení konkurenčních výhod, stanovení bariér vstupu konkurence anebo vyhodnocení regulatorních rizik. Klíčová je také podoba a působení zakladatelského týmu, který musí být dostatečně zkušený, organizovaný a řízený a který musí mít jasno, jakým způsobem chce monetizovat získaný kapitál.
Neméně důležitým faktorem je i byznys samotný, a to konkrétně to, jak je promyšlený a postavený byznys model firmy, jaká je současná či budoucí komercializace, diverzifikace klientů, technologie a produkt, mitigace rizik, v jaké jurisdikci firma podniká, měnové aspekty a jaká je go-to-market či penetrační strategie.
Pozor na varovné signály
Tím vším proniká první základní analytika – prostřednictvím risk modelu lze zjistit, v jakých bodech a oblastech má začínající startup své skóre či dokonce „red flags“, tedy varovné signály. Tímto způsobem se vytváří první rizikový profil společnosti oproštěný od emocí.
Dalším krokem je zaměřit se na personální due diligence startupového týmu. Přes veřejně dostupné zdroje jako LinkedIn, registr dlužníků či reference je snadné ověřit kredibilitu týmu. Následuje analýza obchodního registru a hospodářských výsledků současné či předchozích společností s cílem ověřit legitimitu podnikání. Závěrečnou analýzou trhů a konkurence je pak možné završit posouzení myšlenky, kterou zakladatelský tým startupu prezentuje, v souladu s realitou.
„Úspěšný venture kapitál zkrátka není jen o emocích, ale především o číslech a analýzách.“
Úspěšný venture kapitál zkrátka není jen o emocích, ale především o číslech a analýzách. Analytika dat, trhu a komplexní rizikový profil začínajících firem jsou atributy, na které je potřeba se při financování začínajících podniků soustředit, a to i během poklesu trhu. Je nutné si uvědomit, že pokročilý venture kapitálový investor staví komplexní investiční portfolio, kde kalkuluje a balancuje expozici a rizikový profil každé jedné investice na svůj fond jako celek, aby výsledné portfolio bylo správně vyvážené a s odpovídajícím rozložením rizika.
Vedle toho si každý kredibilní investor dobře pohlídá smluvně svá práva a zakladatelé by měli dobře vědět, co je standardem trhu či současnou tržní normou, ve smyslu jaké investiční podmínky jsou legitimní a které požadavky již přesahují standardní nastavení, což by se mohlo stát například i komplikací v budoucích investičních kolech.
Z tohoto pohledu není nic lepšího než každého odkázat na venture kapitálovou mantru, kterou je kniha Venture Deals od Brada Felda a Jasona Mendelsona, kteří do detailu rozebírají právní nastavení investorsko-zakladatelských vztahů.