Na Slovensku mají 3D holografickou bankéřku. S klienty probírá základní otázky, časem by je měla i poznat
Je to chatbot, ale s vizuální podobou. Ve Slovenské spořitelně zkouší, jaký dojem vyvolá, když bude vypadat jako atraktivní žena.
Bylo potřeba, aby vystupovala příjemně. Aby měla přívětivý vzhled i řeč těla. Než jí dali podobu, udělali si průzkum mezi tisícovkami Slováků a Slovenek a setkávali se i s psychology. Respondenty dokonce napojili na přístroj, který zaznamenává spontánní mozkovou aktivitu, a ukazovali jim různé varianty možné podoby, aby našli tu nejvhodnější. Výsledkem je Vesna. Černovlasá žena s poněkud většíma očima ve věku kolem 35 let.
Sídlí v boxu podobně vysokém jako člověk a vítá zákazníky na pobočce Slovenské spořitelny. Je vybavená umělou inteligencí a dokáže odpovídat na otázky klientů, kteří na ni prý reagují pozitivně. „Díky své fyzické podobě působí na lidi mnohem důvěryhodněji a zanechává výrazně lepší zážitek než obyčejný chatbot,“ říká Andrej Greguš, spoluzakladatel společnosti Nettle, která za Vesnou stojí.
Chatbot totiž Vesna ve skutečnosti je. Pokud s ní budete hovořit, bude to ten samý robot, který odpovídá na otázky v online prostoru na webových stránkách banky. To proto během prvního měsíce, počítaje pobočku i internet, zvládla odpovědět na téměř deset tisíc otázek.
„Stránce to pomohlo opravdu vehementně. Počet chatů, které teď zpracováváme bez přepojení na operátora, je 75 procent. Stále to posouváme výš,“ uvádí Greguš. Dodává, že po spuštění chatbota se počet takové formy rozhovorů ztrojnásobil.
Slovenská spořitelna Vesnu v posledních měsících testovala. Ověřila si funkčnost projektu a teď ho hodlá dál rozšiřovat. „Říkali mi, že je to překvapilo. Že si mysleli, že to nedáme, že něco takového budou mít třeba v roce 2024,“ popisuje Greguš.