Na top univerzitu v Británii nastoupila díky sbírce a Simoně Kijonkové. Česku to vrátím, říká studentka

Tereza Przeczková se díky grantu a crowdfundingu dostala na biomedicínu na University College London, v rozhovoru popisuje, jak její studium probíhá.

Tereza PrzeczkováRozhovor

Foto: České hlavičky / Archiv Terezy Przeczkové

Mladá vědkyně Tereza Przeczková nastoupila koncem září na UCL

0Zobrazit komentáře

Příběh Terezy Przeczkové získal v posledních měsících nemalou pozornost. Mladá česká vědkyně se specializuje na biomedicínu, obor, který lze v Česku studovat až na úrovni doktorátu. Díky svému talentu i tvrdé práci se tak dostala na bakalářský program na prestižní University College London, pro zápis jí ale chyběly peníze. Ty nakonec dala dohromady nejen díky sbírce na Doniu, ale i grantu od Nadace Simony Kijonkové. Na univerzitu nastoupila koncem září a teď popisuje své první dojmy. „Je tady mnohem víc příležitostí než v Česku, v tom je změna největší,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.

K vědě ji přitáhl zájem o buněčnou biologii, se kterou se poprvé setkala už během studia na gymnáziu v Opavě. To jí ale nestačilo, a tak nyní devatenáctiletá Tereza Przeczková absolvovala v mezičase předmět Buněčná biologie na Univerzitě Palackého v Olomouci. Na jaře letošního roku byla pak přijata na britskou UCL, cesta za jejím vysněným vzděláním ale nebyla vůbec snadná.

Na financování svého studia potřebovala téměř 4,5 milionu korun – ceny školného se ve Velké Británii po odchodu z EU výrazně navýšily. Část financí, konkrétně 350 tisíc korun, získala díky úspěšné crowdfundingové kampani na platformě Donio. Zbylou částku jí poskytla Nadace Simony Kijonkové ve formě grantu.

Tereza Przeczková se kromě vědecké činnosti angažuje také v neziskové organizaci Nevyhasni, která se zaměřuje na duševní zdraví a syndrom vyhoření. Právě udržení psychické pohody považuje za klíčové, zejména vzhledem ke všem svým činnostem – kromě vědy nachází totiž prostor i pro sportovní aktivity jako vzpírání, kterému se teď věnuje i v rámci studia v Londýně.

ts

Přečtěte si takéJedna z nejnadanejších teenagerek v Česku se rozhoduje, kam dálDřív než maturitu měla citaci v prestižním vědeckém časopisu. Nadějná teenagerka sní o práci lékařky

Část financí na studium jste získala přes crowdfunding na Doniu. Jaké reakce jste na svou kampaň obdržela?
Ze začátku nebyly moc pozitivní. Pro mě to byl obrovský výstup z komfortní zóny a víceméně všichni v mém okolí byli proti, abych sbírku založila. Nikdo mi moc nevěřil, já sama jsem do toho šla s tím, že to nejspíš nevyjde. Říkala jsem si, že kdyžtak podpořím někoho jiného, udělám dobrou věc a budu mít čisté svědomí, že jsem udělala všechno, co šlo. S postupem času ale lidi opravdu začali přispívat, měla jsem snad nejrychlejší nárůst financí, co kdy student na Doniu měl. Pak vyšel článek u vás a očekávání najednou začala být vysoká. Přineslo mi to především komunitu a známosti, seznámila jsem se s podobně smýšlejícími lidmi nebo s těmi, které čeká nástup na UCL příští rok. To je pro mě největší přidaná hodnota celé sbírky.

Nadace Simony Kijonkové vám pak poskytla velký grant, to vám pomohlo nakonec nejvíc.
To ano. Měla jsem ještě další nabídky a rozhovory, nebyla to jenom Nadace Simony Kijonkové. Ale vlastně nevím, jak by to bez nadace dopadlo, protože jsem potom další nabídky odmítala. Kdybych ale nedostala finanční pomoc v takové výši, tak určitě nikam nevyjedu. Velmi si proto této finanční podpory vážím a udělám vše pro to, abych to Česku jednou vrátila zpět.

Jak se liší studium ve Velké Británii od toho, co jste zažila v Česku, třeba právě na olomoucké univerzitě?
V Británii se obecně klade větší důraz na samostudium, výuka probíhá často v malých skupinkách formou tutoriálů nebo workshopů. Vnímám tady velkou podporu ze strany univerzity, opravdu se nás snaží propojit jak se staršími studenty, tak s profesory. Poměrně často máme také takzvané research seminars, hlavně v anatomii, kdy do hodin pozvou vědce, aby nám představili svůj výzkum a vědeckou kariéru, což je opravdu inspirativní. Obecně se zde klade mnohem více důraz na hledání souvislostí, rozvoj logického myšlení a celkově přemýšlení nad danou problematikou, čemuž také přispívá mezinárodní složení studentů. Vedou nás, abychom o všem diskutovali a navzájem se opravovali. Rozdíl je ale i v organizaci univerzitního roku. Ten máme rozdělený do trimestrů s tím, že celý třetí trimestr je zkouškové.

Velmi si proto této finanční podpory vážím a udělám vše pro to, abych to Česku jednou vrátila zpět.

Když mluvíte o tom, že je v Británii více příležitostí, tak jaké konkrétně máte na mysli?
Myslím jak ty akademické, tak ty nad rámec výuky. Od odborných stáží, konferencí, přednášek od odborníků po panelové diskuze a veletrhy s potenciálními zaměstnavateli. Je tady obrovský prostor pro seberealizaci a užší specializaci. Každý si najde to své, občas je ale obtížné se v tom množství zorientovat. Na univerzitě je také více než 400 klubů a různých společenství, do kterých se můžeme zapojit. Je tak jednoduché rozvíjet i další dovednosti, jako je leadership, management nebo event organization. Mě osobně velmi překvapila i rozmanitost ve sportovním vyžití a možnostech reprezentovat univerzitu na řadě šampionátů. Stále si ale troufám říci, že o spoustě příležitostí ještě ani nevím.

Jak vypadá váš běžný den na UCL?
Vstávám okolo šesté hodiny a připravuji se na výuku, která mě ten den čeká. Po společné snídani na kolejích se snažím chodit na kampus pěšky, což mi zabere nějakých 40 minut. Denně máme většinou tři nebo čtyři přednášky, tutoriál nebo workshop. Rozběhla se nám už i praktická výuka, která je obvykle na celé odpoledne. Čas mezi výukou trávím s kamarády v knihovně nad samostudiem. Večer si chodím vyčistit hlavu na trénink vzpírání a pak si ještě opakuju učivo nebo volám s rodinou.

Vy se nezastavíte. To musí být ale docela náročné pro duševní zdraví, ne?
To ano, obzvlášť teď v začátcích. Pro mě je duševní zdraví opravdu důležité. Vážnější problémy jsem sama neměla, ale když toho člověk dělá hodně, musí mít přece jen nějakou hranici, kdy říct ne. Je potřeba si uvědomit, že nejsme roboti a rozhodně není v našich silách stíhat vše. Potřebuji taky odpočívat, věnovat se sama sobě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Což s vašimi aktivitami také souvisí, zapojujete se do neziskové organizace Nevyhasni, která se zaměřuje na prevenci vyhoření. Jak mu předcházíte vy sama?
My v Nevyhasni v rámci prevence mluvíme o takzvané trojnožce duševního zdraví. Stolička stojí pevně jen pokud jsou všechny tři nohy v rovnováze. Jakmile jednu odstraníme, trojnožka se zbortí. V případě duševního zdraví se jedná o práci, vztahy a volný čas. Ideálně tedy, aby byly všechny tři pilíře v rovnováze. Pro mě osobně je nejdůležitější dbát na kvalitní spánek a stravu, udržet si work-life balance a každý den si najít chvilku pro sebe, zasportovat si. Dále určitě nestranit se společnosti. Samozřejmě jsou dny, kdy je potřeba zatlačit na pilu v jedné oblasti a tu další trochu vypustit, ale nic takového není udržitelné dlouhodobě a na to je potřeba myslet.

Kdybyste nakonec přece jen musela zůstat v Česku, čemu byste se tady věnovala?
Byla jsem zapsaná na všeobecné lékařství na Masarykově univerzitě v Brně, takže bych nastoupila tam. Byla jsem zároveň přijata do programu P-PooL, který zprostředkovává vědeckou přípravu, a v rámci něj bych se rok angažovala ve výzkumu. Mezitím by nejspíš pořád běžela sbírka a já bych zkoušela získat stipendia od dalších nadací, abych na UCL mohla nastoupit v září 2025.

Plánujete se po dokončení studia na UCL vrátit do Česka?
Po třech letech na UCL budu bakalářka, pak bych chtěla ještě dál na magisterské studium, taky v Británii. Ráda bych si udělala i doktorát, ale netroufám si říct, kam mě zavane, jestli budu v Česku, Británii, nebo někde jinde po světě. Co ale vím jistě, tak to, že se po dokončení mých studií do Česka určitě chci vrátit a zasadit se o posunutí české vědy zase o kus dále. Ať už v rámci vlastní výzkumné skupiny, postavení žen ve vědě, nebo její popularizaci.

Kamala Harrisová a Donald Trump

Přečtěte si takéMladí mají pocit, že Harris chápe jejich problémy, říká amerikanistaPodpora mladých je pro Kamalu Harrisovou zásadní. Mají pocit, že chápe jejich problémy, říká amerikanista

Myslíte, že už bude tou dobou v Česku možností pro mladé lidi v rámci vědy víc?
Zrovna o tomhle tématu jsem vedla několik rozhovorů s mými spolužáky na UCL a troufám si říci, že to máme v Česku pokryté velmi dobře. Existuje tady spousta programů, jako je třeba Otevřená věda od Akademie věd ČR nebo projekt Badatel UP, které vědu středoškolákům zprostředkovávají. Znám spoustu lidí, kteří mají už na střední škole publikované vědecké články. Jediný problém vidím v tom, že příležitosti nejsou napříč kraji rovnoměrně propagovány. Stává se i to, že školy žáky nepropustí z výuky a zbytečně jim kladou klacky pod nohy. Pocházím z Moravskoslezského kraje, kde se o možnostech zapojení do vědy tolik nemluví, takže je především na mladých lidech, aby si je sami aktivně vyhledali. Myslím si, že na tom se dá do budoucna ještě zapracovat. Nicméně je nutno říct, že to je rok od roku lepší a lepší.

Co byste poradila dalším studentům, kteří zvažují studium v zahraničí, ale váhají právě třeba kvůli velkým finančním nákladům?
Asi bych jim poradila tu nejuniverzálnější radu – nebát se zkoušet i ty nejšílenější věci. I kdyby nakonec nevyšly, zkušenost se taky počítá, posune člověka dál. Jakmile má člověk pro svůj obor opravdu zápal a je schopen ho ukázat navenek, nic není nemožné.

Vzali ho na Harvard i Stanford a jiným radí: Chcete také? Optimalizujte dětství a nalaďte koníčky

Jamie Beaton prodává návod, jak projít přijímačkami na prestižní vysoké školy. Nad jeho přístupem ale čeští odborníci i psychologové váhají.

jam

Foto: EY

Jamie Beaton

0Zobrazit komentáře

Novozélanďan Jamie Beaton tvrdí, že našel klíč k úspěšnému přijetí na elitní americké univerzity. A z jeho prodeje si udělal slušný byznys. Rodiče do jeho programu za deseti až statisíce dolarů hlásí už jedenáctileté děti. Jenže odborníci na přijímací řízení a dětští psychologové se shodují, že to nemusí být úplně dobrá cesta ani pro děti, ani pro rodiče.

Jako u velké části dalších self-made manů ani dětství Jamie Beatona nebylo nijak privilegované. Narodil se v polovině devadesátých let v novozélandském Aucklandu svobodné matce. A tvrdí, že velmi brzy pochopil, že pokud něco chce, bude muset hodně pracovat. Serveru Financial review v roce 2022 například řekl, že definitivně se rozhodl přihlásit se v budoucnu na prestižní univerzity ve Spojených státech, když mu bylo teprve třináct. Už tehdy byl pilný student, který měl ve škole výrazně lepší průměr než jeho spolužáci. O nutnosti absolvovat školu v zámoří ho přesvědčil starší spolužák, který se mu pochlubil, že ho přijali na americký Yale.

„Když se podíváte na dvacet nejlépe hodnocených univerzit na světě, běžně jich je 17 ve Spojených státech a v Británii. Na Novém Zélandu nebo v Austrálii není jediná,“ vysvětloval Beaton důvody, proč pro něj bylo tak důležité studovat školu mimo svou zemi.

Aby přišel na to, jak mít co největší šanci na přijetí, rozhodl se vyzpovídat co největší množství Novozélanďanů, kteří byli na nějakou z prestižních univerzit přijati, a zanalyzovat, co pro přijetí podnikli. Na základě toho pak vytvořil svůj vlastní plán. Ten se skládal ze snahy vyniknout, pokud možno s co nejmenší námahou, v různých oborech. Beatonovým cílem bylo získat ocenění v turnajích a soutěžích týkajících se jednotlivých koníčků, které si vybíral nikoli srdcem, ale ryze pragmaticky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Takže když zjistil, že v rámci nějakého hobby nebude nejlepší, nechal ho a našel si jiné. K tomu si rozjel dvoje podnikání, distribuoval noviny zdarma v kavárnách a prodával držák na iPhone do auta. Pracoval také na částečný úvazek ve fastfoodové restauraci. Americký deník the Wall Street Yournal jeho strategii nazval „optimalizací dětství“.

Beatona nakonec přijali na dvacet pět prestižních vysokých škol včetně Harvardu, Yale, Princetonu, Stanfordu, Kolumbijské univerzity, Cambridge a Oxfordu. Tři z nich, Harvard, Oxford a Stanford, nakonec i vystudoval. Tak velký úspěch v přijetí na špičkové zahraniční univerzity nezůstal na Novém Zélandu nepovšimnut a na Beatona se brzy začali obracet studenti a rodiče, kteří stáli o jeho know-how. A Beaton pochopil, že má v rukou klíč k výnosnému byznysu a v prvním ročníku svých studií na Harvardu v roce 2013 založil společnost Crimson Education, globální vzdělávací poradenskou společnost, jejímž cílem je skrze mentorování dostat své platící klienty, resp. jejich potomky na prestižní univerzity hlavně v Americe.

Studentům radíme, jaké předměty si mají na škole zapsat, jaké mimoškolní aktivity mít v životopisu, jaké letní programy absolvovat, jaké online kurzy si mají zapsat nebo jaké iniciativy by mohli založit,“ řekl Beaton Financial Review v roce 2022. V té době měla firma už 630 zaměstnanců na plný úvazek a dalších tři tisíce tutorů a mentorů, které Beaton rekrutoval mimo jiné i ze svých spolužáků na Harvardu.

Šestiletý program přípravky pro přijetí na prestižní školu od Crimson Education stojí mezi 30 a 200 tisíci dolary (tedy 600 tisíc až čtyři miliony korun). Crimson Education tvrdí, že se díky ní dostalo na elitní vysokou školu z elitní Ivy League přes tisíc studentů a to z celého světa. Běžná procentuální úspěšnost u lidí, kteří se hlásí například na Yale, je 4,5 procenta. Crimson Education tvrdí, že u lidí, kteří projdou jejich programem, je to 12 procent. U Brownovy univerzity je to 5,5 procenta obecně, u lidí, kteří projdou jejich programem, prý 29 procenta. Podle Wall Street Journal za Beatonem do New Yorku létají rodiče už se svými jedenáctiletými dětmi, aby je na přijímací řízení připravili.

navrh-bez-nazvu-11

Přečtěte si takéČeské investiční naději je 20, studuje v USA a míří na Wall StreetČeské investiční naději je 20, studuje v USA a působí i ve fondu J&T. Mířím na Wall Street, hlásí

Úspěch Crimson Education láká také investory. Aktuálně je firma po několika investičních kolech oceňovaná na 554 milionů dolarů (přibližně 12,9 miliardy korun). Zainvestovali do ní například velikáni venture kapitálu, firmy Tiger Global Management, Icehouse Ventures, bývalý novozélandský premiér John Key nebo bruselský investiční fond založený rodinami, které stojí za pivovarským gigantem Anheuser-Busch.

Jde v jádru o jednoduchou matematiku. Elitní americké univerzity mají, co se týká možného počtu přijetí, omezené kapacity. V posledních dvaceti letech se navíc do takzvané břečťanové ligy, jak se špičkovým univerzitám ve Státech říká, hlásí i čím dál víc studentů ze zahraničí. Procentuálně tak školy přijímají čím dál méně studentů z celkového počtu, který se na ně hlásí.

Podle amerického časopisu Forbes například univerzita Yale v letošním roce přijala 3,7 procenta uchazečů z přihlášených. V osmdesátých letech to přitom bylo kolem osmnácti procent a těsně kolem milénia šestnáct. V tak velké konkurenci přihlášek z celého světa je už sakra těžké vyniknout a to zároveň zvedá poptávku po přípravných kurzech. Otázkou ale zůstává, jestli recept na přijetí, který předkládá Beaton, je opravdu ten správný.

V Česku podobné služby jako Jamie Beaton, tedy poradenství k tomu, jak se připravit na přijímací řízení v USA, poskytuje třeba Mojmír Zálešák. Ten sám aktuálně studuje americkou Stern School of Business a zároveň se svojí firmou Sportegy Futures pomáhá českým sportovním talentům dostat se na americké univerzity. Na rozdíl od Beatona aplikuje ale střízlivější přístup. „My začínáme spolupracovat s lidmi nejdřív okolo patnácti, šestnácti let. Je to blíž k přijímacímu procesu a ten člověk už zhruba ví, jakým směrem se chce vydat. To si myslím v jedenácti letech ještě děti neví,“ zamýšlí se Zálešák pro CzechCrunch.

Harvardova univerzita

Zároveň říká, že strategii Beatona moc nevěří. „Beaton tvrdí, že má nějaký vzorec, který dostane kohokoliv kamkoliv. Já ale na jednotný vzorec nevěřím. Přijímací proces v USA je unikátní hlavně proto, že je zaměřený na osobnost studenta, na to, jaký je, jaký má charakter. To se unifikovaným nalinkováním života studentů musí zákonitě ztratit,“ myslí si Zálešák.

Podle něj je důležité, aby si studenti zachovali vlastní osobnost. „My také nabízíme pomoc s vytvořením celkového profilu studenta pro přijímačky, kam spadají i mimoškolní aktivity. Ale neříkáme studentům, co přesně mají dělat. Spíš zjišťujeme, co koho baví a zajímá a podle toho hledáme nějaké možnosti, které se dají skloubit primárně s jeho sportovními aktivitami,“ uzavírá Zálešák.

Podle dětského psychologa Jana Kulhánka není „optimalizace dětství“, jak o ní mluví Beaton, zas až takovou novinkou. Ve vrcholovém sportu, nebo víceméně u jakéhokoliv koníčku, kterému se dítě věnuje na vrcholové úrovni, je to běžně používaná metoda. „Pokud se jedná o rodinu, kde jsou rodiče povahou soutěživí a dítě to po nich zdědilo, tedy je cílevědomé, má slušnou takzvanou frustrační toleranci, to znamená, že dobře snáší stresovou zátěž a zároveň má v rodičích i takové vzory, může se stát, že ho povedou k vrcholovým výkonům. Ať už ve sportu nebo ve vzdělávání a nebude to mít na něj negativní vliv,“ popisuje Kulhánek.

Přijímací proces v USA je unikátní hlavně proto, že je zaměřený na osobnost studenta, na to, jaký je, jaký má charakter. To se unifikovaným nalinkováním života studentů musí zákonitě ztratit.

Dodává, že je také důležité, jakým způsobem rodiče své děti k vrcholovým výkonům vedou. Zdali je motivují příkladem a pozitivním přístupem. Co podle Kulhánka určitě nepomáhá, je shazování dítěte a tresty. Zároveň vysvětluje, že on fanouškem vedení dětí k vrcholovým výkonům v čemkoliv není. „Může se totiž stát, že na to děti sice mají schopnosti, ale ne povahu. Pokud jsou přetěžované soustavným tlakem u sportu nebo studia, může dojít k psychickému poškození. Dítě tak má de facto zkažené dětství,“ argumentuje.

Případně si může v pubertě rozmyslet, že už danou věc dělat nechce a rodiče, kteří do „projektu“ vložili velké množství energie a peněz, z toho mohou být podráždění. „A tady pak vznikají traumatické zážitky, které dítěti opravdu nepomáhají,“ uzavírá Kulhánek.

Podobně to pak vidí americký psychiatr a profesor na Yaleově univerzitě Kyle D. Pruett. „V závislosti na tom, jaký má dítě temperament a jak blízký či vzdálený je vztah s rodiči a jinými pečujícími osobami, může mít tlak na dítě (při studiu nebo sportu) dopad od ‚skoro žádný‘ až po ‚velký problém‘,“ píše v textu pro americký magazín Psychology today.