Na vlak nebo autobus dojedete sdíleným skútrem či vozem. Škodovka otevírá spolupráci s RegioJetem
Když je řeč o budoucnosti dopravy, často se zmiňuje především to, že již nebude takovým automatismem, jako je tomu dnes, vlastnit auto. Místo toho budou lidé, zejména ve velkých aglomeracích, využívat různé sdílené dopravní prostředky, ať už jde o klasickou městskou hromadnou dopravu nebo třeba sdílené skútry. Právě na to sází Škodovka a RegioJet.
Inovační laboratoř mladoboleslavské automobilky Škoda Auto DigiLab uzavřela partnerství s dopravcem RegioJet právě za účelem propojení několika různých způsobů přepravy. Zatímco Škodovka dá k dispozici své sdílené elektrické skútry BeRider a auta z carsharingu HoppyGo, RegioJet do spolupráce zapojí své vlaky a autobusy.
Ideální výsledek celého partnerství by měl vypadat zhruba takto: při cestě na vlak si před domem vypůjčíte elektrický skútr, dojedete na nádraží, kde přesednete na vlak, načež si v konečné stanici vypůjčíte třeba sdílené auto, abyste dojeli do své cílové destinace. Jinými slovy jde o takzvanou dopravu od dveří ke dveřím, aniž byste museli vlastnit auto.
„Škoda Auto se transformuje v Simply Clever společnost pro nejlepší řešení mobility. Partnerství se společností RegioJet je důležitým krokem v tomto vývoji: dává nám příležitost využít řadu synergií a učinit individuální mobilitu ještě progresivnější,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu.
Scénář nastíněný výše nebude fungovat takto dokonale úplně vždy a od prvního dne, zejména kvůli tomu, že například služba BeRider zatím funguje jen v hlavním městě, ale jde o první vlaštovku. Prvním krokem v rámci většího partnerství je propojení jízdních dokladů, kdy při koupi jízdenky na autobus nebo vlak RegioJetu získáte také 60 volných minut právě na svítivě zelený elektrický skútr.
Se značkou BeRider zatím jezdí škodovácký DigiLab v Praze, přičemž plánovaná expanze do Brna byla kvůli koronavirové krizi pozastavena. Podle čerstvých údajů se již na elektrických skútrech projelo 80 tisíc uživatelů, kteří najeli přes 500 tisíc kilometrů, a obliba služby dál roste. Ostatně do Prahy nedávno zavítala také konkurence v podobě polského Blinkee.city.
Na podobné bázi jako s BeRiderem bude fungovat v návaznosti na vlakové a autobusové spoje RegioJetu taktéž P2P carsharingová služba HoppyGo. V ní si mezi sebou půjčují svá auta zejména lidé a k jízdence na RegioJet nyní nově registrovaní uživatelé obdrží kredit ve výši 500 korun na pronájem vozu. V řešení jsou ale i rezervovaná parkovací místa u nádraží právě pro sdílené vozy třeba i z vlastní flotily HoppyGo.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMnohem zajímavější nicméně má být výhledově spolupráce Škody Auto a RegioJetu v rámci multimodální aplikace Citymove. V ní lze plánovat trasu napříč různými dopravními prostředky, tedy například kombinace MHD, sdílených kol, skútrů i taxi, a v budoucnu mají přibýt i právě vlaky a autobusy RegioJetu.
Z jednoho místa by si tak měl mít uživatel možnost naplánovat trasu skutečně od dveří ke dveřím, přičemž hlavní výhoda Citymove má být v tom (vedle toho, že takovou kombinaci vůbec umí), že si půjde veškeré dopravní prostředky rezervovat a rovnou i zaplatit přímo v aplikaci.
„Partnerství tímto otevírá ideální přístup k mobilitě pro všechny lidi, kteří sami nevlastní žádný vůz, ale chtějí být mobilní bez omezení. Propojení služeb sdílené mobility s dálkovou železniční a autobusovou dopravou snižuje emise i zatížení center měst,“ podotýká Škodovka.