Na vlak nebo autobus dojedete sdíleným skútrem či vozem. Škodovka otevírá spolupráci s RegioJetem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

regiojet-berider

Foto: Škoda Auto

Elektrické skútry BeRider od Škodovky bude nově propojené s vlaky RegioJetu

0Zobrazit komentáře

Když je řeč o budoucnosti dopravy, často se zmiňuje především to, že již nebude takovým automatismem, jako je tomu dnes, vlastnit auto. Místo toho budou lidé, zejména ve velkých aglomeracích, využívat různé sdílené dopravní prostředky, ať už jde o klasickou městskou hromadnou dopravu nebo třeba sdílené skútry. Právě na to sází Škodovka a RegioJet.

Inovační laboratoř mladoboleslavské automobilky Škoda Auto DigiLab uzavřela partnerství s dopravcem RegioJet právě za účelem propojení několika různých způsobů přepravy. Zatímco Škodovka dá k dispozici své sdílené elektrické skútry BeRider a auta z carsharingu HoppyGo, RegioJet do spolupráce zapojí své vlaky a autobusy.

Ideální výsledek celého partnerství by měl vypadat zhruba takto: při cestě na vlak si před domem vypůjčíte elektrický skútr, dojedete na nádraží, kde přesednete na vlak, načež si v konečné stanici vypůjčíte třeba sdílené auto, abyste dojeli do své cílové destinace. Jinými slovy jde o takzvanou dopravu od dveří ke dveřím, aniž byste museli vlastnit auto.

„Škoda Auto se transformuje v Simply Clever společnost pro nejlepší řešení mobility. Partnerství se společností RegioJet je důležitým krokem v tomto vývoji: dává nám příležitost využít řadu synergií a učinit individuální mobilitu ještě progresivnější,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu.

BeRider & RegioJet

Foto: Škoda Auto

Elektrické skútry BeRider od Škodovky bude nově propojené s vlaky RegioJetu

Scénář nastíněný výše nebude fungovat takto dokonale úplně vždy a od prvního dne, zejména kvůli tomu, že například služba BeRider zatím funguje jen v hlavním městě, ale jde o první vlaštovku. Prvním krokem v rámci většího partnerství je propojení jízdních dokladů, kdy při koupi jízdenky na autobus nebo vlak RegioJetu získáte také 60 volných minut právě na svítivě zelený elektrický skútr.

Se značkou BeRider zatím jezdí škodovácký DigiLab v Praze, přičemž plánovaná expanze do Brna byla kvůli koronavirové krizi pozastavena. Podle čerstvých údajů se již na elektrických skútrech projelo 80 tisíc uživatelů, kteří najeli přes 500 tisíc kilometrů, a obliba služby dál roste. Ostatně do Prahy nedávno zavítala také konkurence v podobě polského Blinkee.city.

Na podobné bázi jako s BeRiderem bude fungovat v návaznosti na vlakové a autobusové spoje RegioJetu taktéž P2P carsharingová služba HoppyGo. V ní si mezi sebou půjčují svá auta zejména lidé a k jízdence na RegioJet nyní nově registrovaní uživatelé obdrží kredit ve výši 500 korun na pronájem vozu. V řešení jsou ale i rezervovaná parkovací místa u nádraží právě pro sdílené vozy třeba i z vlastní flotily HoppyGo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mnohem zajímavější nicméně má být výhledově spolupráce Škody Auto a RegioJetu v rámci multimodální aplikace Citymove. V ní lze plánovat trasu napříč různými dopravními prostředky, tedy například kombinace MHD, sdílených kol, skútrů i taxi, a v budoucnu mají přibýt i právě vlaky a autobusy RegioJetu.

Z jednoho místa by si tak měl mít uživatel možnost naplánovat trasu skutečně od dveří ke dveřím, přičemž hlavní výhoda Citymove má být v tom (vedle toho, že takovou kombinaci vůbec umí), že si půjde veškeré dopravní prostředky rezervovat a rovnou i zaplatit přímo v aplikaci.

„Partnerství tímto otevírá ideální přístup k mobilitě pro všechny lidi, kteří sami nevlastní žádný vůz, ale chtějí být mobilní bez omezení. Propojení služeb sdílené mobility s dálkovou železniční a autobusovou dopravou snižuje emise i zatížení center měst,“ podotýká Škodovka.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Jako skutečný steak, akorát z rostlin a 3D tiskárny. V Izraeli vyvíjí alternativní maso budoucnosti

Filip HouskaFilip Houska

redefinemeat

Foto: Redefine Meat

Izraelský startup Redefine Meat vytváří steak z rostlin a 3D tiskárny

0Zobrazit komentáře

Není tomu tak dávno, co bylo maso „masem“ a jeho náhražky, které by potěšily vegetariány i strávníky zajímající se o životní prostředí, téměř neexistovaly. Teď je však diametrálně jiná doba a gastroprůmysl zasáhla výrazná změna, která je nakloněna právě alternativním flákotám. I takovým, jež se tisknou na 3D tiskárně.

O všestrannosti 3D tiskáren nemusíme debatovat, jejich použití při přípravě pokrmů je však stále poněkud zvláštní. Dobrým příkladem může být španělský startup Novameat, který experimentuje s tiskem rostlinného masa. Vizuálně „chutněji“ se ovšem jeví steaky, které se tisknou v Izraeli pod hlavičkou firmy Redefine Meat.

Stejně jako řada jiných výrobců i Redefine Meat se snaží světu ukázat, že je maso možné produkovat bez porážek zvířat a zatěžování přírodního prostředí výrobně-chemickými procesy. To je jeden cíl. Aby ale startup zasáhl i běžnou veřejnost a ne jen zarputilé fanoušky novodobých přístupů, potřebuje svůj produkt vytvářet s co nejpřesnější podobou k tradičnímu hovězímu steaku.

redefinemeat2

Foto: Redefine Meat

Izraelský startup Redefine Meat vytváří steak z rostlin a 3D tiskárny

Proto své laboratoře vybavil speciálními 3D tiskárnami a vyvinul technologii, pomocí které může texturu, šťavnatost i tukovou vrstvu typickou pro klasické steaky věrohodně napodobovat. A jak je patrné z fotek i přiložené reportáže, poměrně se mu to daří, byť je zatím otázka, jak autenticky takzvaný Alt-Steak chutná. To, co ale hotovému produktu předchází, se s regulérní flákotou příliš neshoduje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Abychom mohli Alt-Steak rozšířit mezi veřejnost, věděli jsme, že výroba alternativního masového produktu, který bude kvalitní a nutričně vyvážený, bude vyžadovat nové technologie a produkční procesy, které jsme v potravinovém průmyslu ještě neviděli,“ zmiňuje Eshchar Ben-Shitrit, spoluzakladatel a šéf společnosti.

Redefine Meat totiž pracuje s několika vrstvy bílo-červené hmoty uplácané z rostlinných produktů, která je 3D tiskem vrstvena na sebe. Poté se nechá odležet a následně se z ní plátky „masa“ krájí. „Používáme separátní složení pro napodobení svalu, tuku a krve. Díky tomu můžeme Alt-Steak vytvořit,“ uvádí Ben-Shitrit a dodává, že při výrobě se řeší až 70 specifických parametrů masa, s nimiž lze nejlepšího výsledku dosáhnout.

Startup ve spolupráci s řezníky, šéfkuchaři a lidmi z technologického odvětví, kteří se na vývoji alternativního steaku podíleli, plánuje první várku dostat do restaurací koncem roku. Pokud se testovací fáze osvědčí, Redefine Meat bude hodnotit poskytnutou zpětnou vazbu a následně, v roce 2021, chce zahájit širší výrobu.

V případě, že se to izraelskému týmu podaří, dostane na trh další z mnoha nadějných náhražek masa. Mezi těmi nejslavnějšími jsou produkty značek Impossible Foods a Beyond Meat, které vládnou této oblasti. S rostlinnými masy ovšem experimentuje i třeba Nestlé nebo česká Mana, která nabízí falešný masový burger.

Všichni tito hráči pak mají zpravidla jeden společný cíl: ukázat, že ryze živočišné produkty nemusí mít se zvířaty nic společného. Tomuto trendu gastronomického průmyslu navíc silně věří jak analytici, kteří očekávají, že jeho globální hodnota za deset let vzroste na zhruba 140 miliard dolarů, tak investoři, jež do startupů s tímto zaměřením investují miliony dolarů.