Na Vltavu vyplula první plně elektrická výletní loď. Bella Bohemia okouzlí tichým provozem i česko-brazilským designem

Michal MarekMichal Marek

prague-boatsInsider

Foto: Prague Boats

Za čistým a vzdušným designem stojí architektka Vera Hampl

0Zobrazit komentáře

Je horké srpnové odpoledne a do pražského přístaviště u Čechova mostu se postupně trousí účastníci první plavby na lodi Bella Bohemia. Na první pohled na lodi není nic až tak zvláštního. Design je sice elegantní, ale zvenčí poměrně klasický, a velikost plavidla odpovídá tomu, co na Vltavě běžně vídáme. Loď je přesto jednou věcí poněkud zvláštní – je plně elektrická.

Po příchodu na palubu okamžitě obdržím uvítací prosecco a s ostatními hosty se usadím v příjemném prostoru spodní paluby, kde má začít uvítací prezentace. Pár slov o lodi a jejím pohonu i designu má říci Dušan Sahula, mluvčí Pražské paroplavební společnosti, která loď provozuje, a architektka Vera Hampl, jež navrhla její design.

V důsledku zpoždění odjezdu z důvodu čekání na poslední opozdilce trochu ztratím pozornost a v momentě, kdy se vzpamatuji, jsme už asi 200 metrů od přístaviště. Loď je díky plně elektrickému pohonu naprosto bezhlučná a po vodě se nese až s neuvěřitelnou lehkostí.

bella-bohemia

Foto: Prague Boats

Loď Bella Bohemia v celé své kráse

S trochou nadsázky lze říci, že jsem svědkem historické události – Bella Bohemia je podle jejích provozovatelů vůbec první plně elektrickou lodí své kategorie v Evropě.

Plně elektrická loď z hliníku

Podívejme se tedy v rychlosti na technické specifikace. Bella Bohemia, která Pražskou paroplavební společnost celkově vyšla zhruba na 2 miliony eur (kolem 52 milionů korun), je konstrukčně řešena jako katamarán a na svých 25 metrech délky a takřka 10 metrech šířky pojme až 250 lidí.

Hlavním materiálem pro výrobu plavidla, které bylo sestaveno v německé loděnici Bolle v Derbenu, se stal hliník. Důvodem je lehkost tohoto materiálu, který tak přirozeně klade nižší nároky na výkon lodi. Ta totiž nemusí uvést jen pasažéry, ale přirozeně také sama sebe, a každý kilogram konstrukce se tedy počítá.

bella_prague_boats_6

Foto: VH Architects

Horní paluba poskytuje ničím nerušený panoramatický výhled

vharchitects_1

Foto: VH Architects

Za čistým a vzdušným designem stojí architektka Vera Hampl

Provoz lodi včetně veškerého provozu je obstarán bateriemi o celkové kapacitě 100 kWh, kterými protéká napětí 600 voltů. V běžném provozu, tedy při 50% výkonu motorů, se loď vydrží plavit po vodě přes 6 hodin. Nabíjení ze břehu pak trvá kolem 3 hodin.

Z bezpečnostních důvodů jsou součástí výbavy plavidla také dva dieselové agregáty, které jsou schopny dobíjet baterie a pokrýt veškerou spotřebu lodi i při plném výkonu. Tyto generátory navíc dokáží za méně než hodinu plně dobít baterie lodi.

Dobíjení baterií naftou samozřejmě není preferovanou variantou, ale generátory mají být poslední záchranou, aby měl kapitán lodi možnost i v případě nečekaných technických komplikací bezpečně dopravit plavidlo do přístaviště.

Pro samotný pohon plavidla byly použity tzv. Voith inline thrustery a propulsory s maximálním výkonem 2 × 55 kW. Jedná se o elektrické motory se schopností snadného otáčení o 360°, čímž je zaručena až nevídaná manévrovatelnost lodi.

bella_prague_boats_4

Foto: Prague Boats

Elektrická loď Bella Bohemia v Přístavišti u Čechova mostu

vharchitects_4

Foto: VH Architects

Pohon lodi zajišťují baterie o celkově kapacitě 100 kWh

Něco takového se ostatně na omezeném prostoru říčního toku může hodit a kapitán během platby několikrát předvede, že loď dokáže rychle a plynule otočit opravdu „na fleku“. Zajímavostí je, že se tento typ elektrických motorů používá na luxusních jachtách a námořních lodích coby dokormidlovací zařízení. Jako hlavní pohon byl ale údajně použit vůbec poprvé.

Ekologie na prvním místě

Bella Bohemia byla Pražskou paroplavební společností (Prague Boats) od počátku poptávána jako osobní loď vhodná pro vyhlídkové plavby v centru Prahy, čemuž odpovídá i design, za kterým stojí brazilská architekta s českými kořeny Vera Hampl. Loď je navržena tak, aby se pasažéři mohli nerušeně kochat okolím, což umožňují posuvné prosklené stěny dolní části lodi i plně otevřená horní paluba.

prvok4_vis_burinka

Přečtěte si takéČesko vstupuje do nové éry stavebnictví. Revoluci zažehává 3D tisk a vůbec první dům z tiskárny zvaný PrvokČesko vstupuje do nové éry stavebnictví. Revoluci zažehává 3D tisk a vůbec první dům z tiskárny zvaný Prvok

Charakter plavidla „do města“ je ale dán primárně oním elektrickým pohonem lodi, který je pro historické jádro Prahy velkým příslibem. Zatímco u delších zaoceánských plaveb zatím elektřina určitě není palivem, které by mohlo obstát, pro provoz po centru města je pohon „na baterky“ velmi vhodný.

prague-boats2

Foto: Prague Boats

Loď Bella Bohemia

V první řadě je loď zcela bezemisní a v centru města, kde je vysoká koncentrace lidí i historických budov, tak nejsou zbytečně vypouštěny další zplodiny. A jak již bylo zmíněno, loď je velmi tichá, což je skvělé jak pro pasažéra, kterému pod jeho zádí nic nehučí, tak opět i pro všechny ostatní, kdo se po centru pohybují.

Je tedy dobrou zprávou, že se do ekologické inovace rozhodl zainvestovat právě provozovatel lodí, které Vltavu v centru města brázdí na denní bázi. Pokud se totiž Bella Bohemia osvědčí, třeba se brzy dočkáme dalších elektrických lodí a prostředí historického jádra Prahy bude zase o něco čistší, tišší a přívětivější.