Na Vltavu vyplula první plně elektrická výletní loď. Bella Bohemia okouzlí tichým provozem i česko-brazilským designem
Za čistým a vzdušným designem stojí architektka Vera Hampl
Je horké srpnové odpoledne a do pražského přístaviště u Čechova mostu se postupně trousí účastníci první plavby na lodi Bella Bohemia. Na první pohled na lodi není nic až tak zvláštního. Design je sice elegantní, ale zvenčí poměrně klasický, a velikost plavidla odpovídá tomu, co na Vltavě běžně vídáme. Loď je přesto jednou věcí poněkud zvláštní – je plně elektrická.
Po příchodu na palubu okamžitě obdržím uvítací prosecco a s ostatními hosty se usadím v příjemném prostoru spodní paluby, kde má začít uvítací prezentace. Pár slov o lodi a jejím pohonu i designu má říci Dušan Sahula, mluvčí Pražské paroplavební společnosti, která loď provozuje, a architektka Vera Hampl, jež navrhla její design.
V důsledku zpoždění odjezdu z důvodu čekání na poslední opozdilce trochu ztratím pozornost a v momentě, kdy se vzpamatuji, jsme už asi 200 metrů od přístaviště. Loď je díky plně elektrickému pohonu naprosto bezhlučná a po vodě se nese až s neuvěřitelnou lehkostí.
S trochou nadsázky lze říci, že jsem svědkem historické události – Bella Bohemia je podle jejích provozovatelů vůbec první plně elektrickou lodí své kategorie v Evropě.
Plně elektrická loď z hliníku
Podívejme se tedy v rychlosti na technické specifikace. Bella Bohemia, která Pražskou paroplavební společnost celkově vyšla zhruba na 2 miliony eur (kolem 52 milionů korun), je konstrukčně řešena jako katamarán a na svých 25 metrech délky a takřka 10 metrech šířky pojme až 250 lidí.
Hlavním materiálem pro výrobu plavidla, které bylo sestaveno v německé loděnici Bolle v Derbenu, se stal hliník. Důvodem je lehkost tohoto materiálu, který tak přirozeně klade nižší nároky na výkon lodi. Ta totiž nemusí uvést jen pasažéry, ale přirozeně také sama sebe, a každý kilogram konstrukce se tedy počítá.
Provoz lodi včetně veškerého provozu je obstarán bateriemi o celkové kapacitě 100 kWh, kterými protéká napětí 600 voltů. V běžném provozu, tedy při 50% výkonu motorů, se loď vydrží plavit po vodě přes 6 hodin. Nabíjení ze břehu pak trvá kolem 3 hodin.
Z bezpečnostních důvodů jsou součástí výbavy plavidla také dva dieselové agregáty, které jsou schopny dobíjet baterie a pokrýt veškerou spotřebu lodi i při plném výkonu. Tyto generátory navíc dokáží za méně než hodinu plně dobít baterie lodi.