Na začátku jste společnost jedině vy. Investoři Eszter Szabó a Jiří Hlavenka otevřeně radí startupům, jak získat peníze

Iva BrejlováIva Brejlová

shine-hl

Foto: CzechCrunch

Angel investoři Eszter Szabó a Jiří Hlavenka

0Zobrazit komentáře

Na trhu je dost peněz pro startupy, shodují se investoři. Jenže na svůj rozjezd je ve skutečnosti dostane jen malé procento z nich. Je to kouzlo, chemie, ale také tvrdá práce. O konkrétní rady, jak uspět ve velké konkurenci a zaujmout (nejen) andělského investora, se v naší sérii Funding Talks podělily velké osobnosti startupového pole.

Série Funding Talks je součástí naší vzdělávací platformy CzechCrunch Shine, která má za cíl podporovat začínající zakladatele a jejich týmy na cestě k úspěchu. V rámci jednotlivých dílů této série (najdete je zde) chceme ukázat celý životný cyklus startupů a pokračujeme s angel investory.

O tom, jak se to má s takzvanými andělskými investory, se podělily ekonomka a zakladatelka Business Women Angels Eszter Szabó a podnikatel a investor Jiří Hlavenka, který dal jako jeden z prvních peníze mimo jiné například do Kiwi.com.

Láska na první pohled. A nebo také ne

Není novinkou, že spojení investora a startupisty je připodobňováno manželství, a ani Szabó a Hlavenka se takovému označení nevyhnuli. „Je to chemie. Musí mezi námi zafungovat určité spojení,“ říká Szabó o momentu, kdy se rozhodne investovat. Je si přitom vědoma toho, že i takový pocit může být zavádějící.

Obecně se prý ale nechává hodně ovlivňovat už při pohledu na investora. Nejde samozřejmě o jeho vzhled, ale schopnosti, které vyzařuje. Právě zakladatel je klíčovým prvkem, který určuje, jestli mladá firma peníze dostane, nebo investor upřednostní někoho jiného.

jiri-hlavenka2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Investor a podnikatel Jiří Hlavenka

„Je to kouzlo. Nemá pravidla. V jednu chvíli si řeknu, že do toho jdu, ale stojí za tím mnoho faktorů, v zásadě je ale třeba věřit tomu, že mám dost důvěry v zakladatele i projekt. A pak spolu budujeme to zmiňované manželství,“ popisuje Hlavenka. Obě strany si musejí rozumět, sdílet společnou kulturu, a především cíle. „Bez společných cílů je to toxická investice,“ říká rezolutně Hlavenka, který o investicích hovořil také v našem CzechCrunch Podcastu.

Ponětí o tom, jak moc je příprava třeba, přiblíží čísla. Tak například na Hlavenku se valí 200 až 300 startupových pitchů ročně. K investici si ale vybírá dva nebo tři startupy. „Někdy věřím hodně datům, uvědomím si, že to má velký potenciál. Jindy to nevnímám tak výborně, ale vidím, že zakladatel je perfektní,“ uvádí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Není přitom občas na škodu změnit obchodní model, čehož se mohou například někteří začínající podnikatelé bát. Dokud však celý projekt vede důležitá osoba, investor se od startupu neodvrátí. „Jednou jsme ten model změnili třikrát,“ zmiňuje.

Nepodcenit přípravu

Eszter Szabó říká, že nikdy neinvestuje sama. Při rozhodování o tom, komu peníze dá, si spolu s dalšími nechává představit společnost, a to velmi zevrubně. „Někdy si povídáme dvě hodiny, mnohdy víc. I zakladatel se může ptát, máme vlastně konzultace, ve skupině se posloucháme všichni navzájem,“ popisuje.

Podle ní je v regionu střední a východní Evropy řada velmi kvalitních vývojářů. Ale už jen minimum těch, kteří skutečně dokážou vybudovat společnost. Z pohledu investora je tak v začátku důležitý čas. Tedy ten, který je zakladatel ochoten věnovat do přípravy, přemýšlení o plánech, zkoumání trhu, a prezentaci.

„Ptáme se na to, na co se vás bude ptát každý. Jsou to zjevné otázky. Ale připravte se. Připravte si svůj příběh,“ radí mimo jiné Szabó. Taková příprava ovšem zabere hodně času, a tak Szabó zmiňuje, že je výhodou, když je zakladatelů víc. „Ale zase ne příliš mnoho lidí,“ upřesňuje hned. A potvrzuje mnohé poučky: dva jsou tak akorát.

Na kompletní záznam z akce Funding Talks #2: Angels s Eszter Szabó a Jiřím Hlavenkou se můžete podívat níže:

I tak ale mnoho informací může chybět. „Často mi chybí analýza trhu. Často mi říkají, že mají super nápad, ale neřeší, jestli už někdo přišel s něčím podobným. Zjistěte si, kde je váš byznys, stav konkurence,“ říká Hlavenka. Pokud nepřišel zakladatel na takové představení s dostatečnou přípravou, má u investorů velký černý puntík.

Hlavenka ale zmiňuje, že je důležitá také upřímnost. „Musíte vědět i to, kde je vaše slabina. Jsme zvyklí, je to normální. Když se mi snažíte říct, že je všechno báječné, nebudu tomu věřit,“ dodává.

Počítejte však s tím, že ani s úspěšným získáním peněz nutnost dokazování investorům nekončí. Přestože většinou nebudou říkat přesně, co mají firmy dělat, očekávají, že pracovat budou. A především, že budou poskytovat výsledky.

Ostatně Hlavenka dodává, že je to velké plus i pro samotné firmy. „Jednou se vás všichni budou ptát, jak se společnosti daří. I zakladatel se učí, že tyhle věci jsou důležité,“ upozorňuje.

Pokud vás zajímá více o tom, jak startupové akcelerátory fungují, podívejte se na celý záznam – najdete v něm podrobné rady, jak se na případný běh připravit, jak oslnit, i co se vlastně děje po něm.

Další akce ze série o investování do startupů se koná již dnes, 8. prosince, která se zaměřuje na seed investment. Uslyšíte známou investorku Reshmu Sohoni z britského venture kapitálového fondu Seedcamp a Andreje Kisku, partnera Credo Ventures, jedné z nejstarších venture kapitálových firem v Česku. Veškeré informace včetně přímého přenosu najdete zde.

***

Cílem série Funding Talks je ukázat celý životní cyklus startupů a projít si vše od akcelerátorů, andělských investorů přes seedová investiční kola a Series A, Series B a další až po IPO, tedy vstup na burzu. V diskuzích se zkušenými investory z Česka i zahraničí vysvětlíme klíčové momenty, které startupy v jednotlivých fázích čekají, jak vypadá investiční proces nebo kolik peněz mohou od investorů získat.

CzechCrunch Shine je komunita ambiciózních lidí, kteří se chtějí spojit se startupovým světem. Vedle podpory podnikatelů a nadějných studentů se zaměřuje na pořádání tematických akcí, workshopů a také internshipy a mentory.

Naší misí je vzdělávat a zároveň propojovat celý startupový ekosystém, a to nejen u nás, ale také v rámci regionu střední a východní Evropy, abychom mohli startupům ukázat, jaké mají možnosti za hranicemi, a investorům zase to, že se i u nás rodí miliardové projekty. V naší sérii Funding Talks se tak můžete těšit na zástupce Credo Ventures, Eneru, StartupYardu, Digital+ Partners, Index Ventures a mnoha dalších.

Slovenské Slido míří pod křídla Cisca. Americkému gigantovi pomůže zlepšovat jeho komunikační nástroj WebEx

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

slido-cofounders

Foto: Slido

Spoluzakladatelé Slido: Peter Komorník, Peter Slivka, František Krivda

0Zobrazit komentáře

Je tu další velká akvizice z místního technologického rybníku, tentokrát ale nikoliv českého, nýbrž slovenského. Populární platforma Slido svými nástroji pro interakci diváků či posluchačů zaujala amerického giganta Cisco, který oznámil, že ho plánuje koupit. Slovenský tým tak bude pomáhat vylepšovat jeho komunikační službu WebEx.

Slido před osmi lety založila čtveřice Peter Komorník, Peter Slivka, Rastislav Molnár a František Krivda s vizí, že chtějí změnit, jak se po celém světě pořádají eventy a mítinky. Vyvinuli proto nástroj, kterým dávali lidem jednoduchou možnost, jak se ptát řečníků na konferencích nebo třeba svých šéfů během celofiremních setkání.

Obzvlášť pandemický rok 2020 pak komunikaci proměnil prakticky k nepoznání, většina setkání se přesunula do onlinu a nástroje, které při komunikaci pomáhají, vystřelily vzhůru. Výjimkou nebylo ani Slido, jehož růst neušel ani gigantovi na poli síťových prvků v podobě Cisca, které oznámilo akvizici bratislavského startupu.

Cena transakce nebyla oznámena a na dotaz CzechCrunche ji nechtěli spoluzakladatelé firmy komentovat. Slovenský magazín Trend odhaduje výši transakce řádově v desítkách milionů eur, tedy ve stovkách milionů korun. Jde tak o významný úspěch slovenské firmy, která během let vyrostla do celého světa, navíc prakticky bez externího kapitálu. Pár desítek tisíc dolarů nabrala jen v úplných začátcích. V loňském roce dle své účetní závěrky utržila téměř 9 milionů eur (240 milionů korun) při zisku ve výši 344 tisíc eur (přes 9 milionů korun).

cisco1

Slovenské Slido se ještě více propojí s komunikační platformou Cisco WebEx

Dnes má Slido kanceláře vedle Bratislavy a Prahy také v New Yorku a San Francisku, Paříži, Londýně či Sydney a jeho platformu pro interakci s publikem využívá každý měsíc 7 milionů účastníků různých schůzek a událostí, ať už offline či online. K dispozici jsou různé formy dotazníků, kvízů či hlasování, přičemž vše lze vyhodnocovat v reálném čase, ať už před, během nebo po samotné události.

Technologie společnosti Slido se nově stane součástí platformy Cisco Webex a poskytne nové možnosti, jak zvýšit zapojení účastníků osobních i virtuálních setkání. Právě WebEx patří zejména ve velkých korporacích k nejvyužívanějším komunikačním platformám. V říjnu využilo videokonference přes WebEx téměř 600 milionů účastníků, v březnu to přitom bylo skoro o polovinu méně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Věříme, že způsob, jakým pracujeme, se navždy změnil. V následujících letech se bude většina naší práce odehrávat na videohovorech a virtuálních setkáních. Uvědomujeme si, že pokud chceme ovlivnit miliony životů a zlepšit a skutečně proměnit, jak se mítinky a akce po celém světě dělají, potřebujeme silného partnera,“ uvedl spoluzakladatel a CEO Slida Peter Komorník.

„Proto jsme nadšeni, že se připojíme k Ciscu, jakmile bude akvizice dokončena. Nemůžeme se dočkat, až začneme společně pracovat na proměně virtuálních mítinků,“ dodává Komorník. Pro stávající uživatele je však klíčové, že vedle implementace slovenských technologií do WebExu bude nadále fungovat i stávající produkt Slido, takže ho budou moci využívat i jiné komunikační platformy.