Nabít telefon a pomoci přírodě. Češi vyrazili na Kickstarter s dřevěnou nabíječkou, díky níž si vypěstujete i bonsaj

treed

Foto: Treed

Spolu s nabíjením telefonu si můžete vypěstovat i bonsaj

Bez plastů, z udržitelných zdrojů a uvnitř recyklovaného balení. Ekologie v propojení s byznysem a technologiemi je v posledních letech čím dál větší téma a jak potvrdil náš nedávný CzechCrunch Onlajn, na tento trend nasedá i řada tuzemských firem s jasným cílem – ulevit přírodě a ukázat lidem, jak nad svými doplňky přemýšlet uvědoměleji. To je případ také českého startupu Treed.

Treed nepřišel zrovna s revolučním nápadem, ale chce ho nabízet s přidanou environmentální hodnotou. Mladý český tým okolo Romana Unzeitiga totiž navrhl bezdrátovou nabíjecí destičku pro telefony, která je z velké části vyrobena z evropského dřeva a přichází v balení, díky němuž mohou sami majitelé přispět k podpoře přírody. A to nenáročným a rychlým způsobem.

„Bezdrátové nabíjení se dřív nebo později stane naprostým standardem. Už teď můžeme vidět, jak někteří výrobci odstraňují klasické adaptéry pro nabíjení z balení svých telefonů. Apple jde v tomto případě skvělým příkladem. A byť je možné, že na tom chce hlavně vydělat, prodává to jako krok k menšímu zatěžování planety,“ zmiňuje Unzeitig a dodává, že jen za rok 2019 se po celém světě vyprodukovalo přes 50 milionů tun elektroodpadu.

treed-1

Foto: Treed

Klasický výkon 15 W a decentní dřevěný design

Jejich nový produkt, nazvaný jednoduše jako Treed Charger, tak má do této rovnice ideálně zapadnout. Nabíječka nabídne standardní výkon 15 W a bude obsahovat i modul MagSafe pro magnetické uchycení iPhonů a jejich nabíjení. Rozlišujícími aspekty oproti bohaté konkurenci na trhu s bezdrátovými nabíjecími plochami jsou pak materiály.

Prim hraje dubové nebo ořechové dřevo, ze kterých se destička vyrábí. To má být podle slov tvůrců získáváno výhradně z evropských zdrojů, přičemž samotná výroba velké části produktu probíhá přímo v Česku. Po vytvoření je pak nabíječka balena do recyklované krabice, kde si chce Treed dávat pozor na to, aby obsahovala minimum vzduchu i inkoustu. Zkrátka v duchu ekologického minimalismu.

„Hlavní myšlenkou naší komunikace je upustit od strašení daty a ideologickými hesly a vyzkoušet na lidech experiment v podobě toho, že pokud se budou muset starat o něco po svém nákupu a nedelegují řešení určitého problému pouze na externí službu, začnou si sami vyhledávat možnosti, jak se chovat o trochu ekologičtěji,“ dodává Unzeitig pro CzechCrunch.

Součástí bude i kabel z kompostovatelných materiálů, který propojí bezdrátovou nabíječku se zdrojem, a tvůrci slibují, že za každý prodaný kus vysadí jeden strom v oblastech zasažených masivním odlesňováním. Co je ale možná tím největším spojovníkem mezi produktem, zákazníkem a celou touto iniciativou, je možnost si vypěstovat bonsaj, jelikož v krabicí dorazí i její semeno a tableta s rašelinou.

treed-2

Foto: Treed

Ekologické balení s minimem inkoustu i vzduchu

Aby ovšem Treed mohl na trhu uspět, musí dokončit svou kampaň na Kickstarteru, kde týmu zbývá zhruba 1 200 dolarů pro splnění minimálního cíle. „Jít cestou crowdfundingu se nám jevilo jako nejrozumnější řešení a byli jsme překvapeni z úvodního zájmu – polovinu minimální částky (3 300 dolarů) jsme vybrali za méně než 48 hodin,“ pochvaluje si Unzeitig, vedoucí výroby v Treedu.

Jedno balení aktuálně vychází na 49 eur (zhruba 1 300 korun), a pokud bude kampaň úspěšná, doručování by mohlo začít během července letošního roku. Spolu s tím Treed přemýšlí nad způsobem, jak do budoucna zapojit do výroby upcycling, v rámci kterého by rád využíval staré dřevo z vyřazeného nábytku a palet.

„Tím největším plánem je ale dosáhnout bodu, kdy budeme moci vyrábět i kompletně elektroniku, což by z nás udělalo první takovou firmu v Evropě. Jsme snílci, ale přáli bychom si dostat Českou republiku na mapu jako výrobce lokální, uhlíkově neutrální elektroniky,“ shrnuje Unzeitig své poměrně ambiciózní plány.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.