Nadějná budoucnost filmů v kinech. Premiérový víkend přinesl očekávanému sci-fi Tenet přes 50 milionů dolarů
Mohlo se zdát, že na sci-fi blockbusteru Tenet (nebo alespoň jeho uvádění v kinech) stála celá budoucnost filmového průmyslu. Všichni totiž čekali, jak se po dlouhé pauze způsobené pandemií podaří první tradiční velká premiéra. Čísla ze světa i z Česka za první víkend v širším kontextu nejsou zdaleka rekordní, ale snad se dá říct, že vše je na dobré cestě a nemusíme se bát dalších složitých časových inverzí.
Některé recenze ho označují za příliš složitý a lze si jen těžko představit, že by blockbusterový rozpočet na něco podobného dostal jiný režisér. Tenet je s cenou přes 200 milionů dolarů přesto zdaleka nejdražším originálním projektem Christophera Nolana. Pro srovnání – hlavolam Počátek stál 160 milionů dolarů a bezmála tříhodinová odysea napříč galaxiemi Interstellar vyšla na 165 milionů.
U vyprávěním novátorského, ale natáčením poměrně staromilského režiséra si nicméně můžeme být téměř jisti, že se každý dolar na plátno promítne ve formě dokonale uvěřitelného vizuálního zpracování. Nolan je totiž známý svým nepříliš nadšeným přístupem k počítačovým efektům – pokud existuje i jiné řešení, vyhne se jim. Například v případě Temného rytíře tak Batmanovo auto skutečně zvládlo většinu z toho, co vidíme ve filmu.
Ačkoliv složení města napůl prakticky provést nelze, většina ostatních triků Počátku také proběhla přímo na place. Když tedy bylo potřeba, aby napříč celou ulicí velkoměsta hustě pršelo, nebo aby se postavy utkaly v chodbě s neustále se měnící gravitací, vznikly stovky metrů sprch a otáčecí chodba.
Tenet jde v tomto ohledu zatím nejdále, takže obsahuje například jednu z největších praktických filmových explozí v dějinách. Dokument o natáčení, který je nejlepší zhlédnout až po filmu, je dostupný na konci článku.