Nadělíte Spartě finále Ligy mistrů, nebo radši búra? Je tu nový Czech Soccer Manager, kde dokážete oboje

Petr Vašíček legendární české fotbalové manažery tvoří už od roku 1996. „A i v novém CSM 25 najdete kus kódu z prvních her,“ říká.

Michal MančařMichal Mančař

czech-soccer-manager

Foto: Czech Soccer Manager

Ještě jeden gól a Sparta padne do Csaplárovy pasti…

0Zobrazit komentáře

Fotbaloví fanoušci mívají divoké sny. Třeba o tom, že se jejich klub probojuje do finále elitní Ligy mistrů. Tahle přání se drtivé většině fandů vyplní obvykle jen ve videohrách jako EA Sports FC nebo Football Manager. Ale čeští fotbaloví nadšenci mají ještě jeden způsob, jak svůj klub dotáhnout k triumfu. Legendární videoherní sérii Czech Soccer Manager… která se právě rozrostla o nový díl.

Najdete v něm devadesát tisíc skutečných fotbalistů. Tisícovky klubů. 236 ligových soutěží z celého světa. Přitom je to práce jen pár nadšenců. Navíc zcela zdarma. Právě vydaný Czech Soccer Manager 25 si můžete prostě stáhnout ze stránek hry. Když ho spustíte, zhostíte se role virtuálního Pepa Guardioly (nebo Františka Straky), který se stará o to, aby vaši svěřenci trefovali zařízení, hráli na nulu vzadu a nespadli do Csaplárovy pasti. A do toho finále Champions League dotáhnete i zrovna váš srdcový klub z Česka.

Srdcovka je pro tvůrce také samotná hra. Ten největší kus do ní ze sebe už od roku 1996 dává vývojář Petr Vašíček. Jeho první fotbalové počiny ještě nenesly název Czech Soccer Manager, ale to se zakrátko změnilo a pod tímhle jménem sérii její pravověrná komunita zná dodnes. A dodnes byste v CSM také našli kousek téhle dlouhé historie. Doslova. „V novém CSM 25 je vlastně stále ten kód, který jsem na počátku roku 2000 napsal, a to algoritmus zápasu. Kromě malých obměn je výpočet stále stejný jako z prvních prototypů CSM 2000,“ říká pro CzechCrunch Vašíček.

Ale nemyslete si, po třech letech od předchozího CSM 22 přišla i spousta novinek. Ačkoliv další díl původně vznikal jen jako malý update. „Jenže stále přibývala nová a nová vylepšení, navíc se chystala obří aktualizace soupisek. Po krátké diskuzi jsme se rozhodli vydat plnohodnotný ročník,“ popisuje vývojář. CSM 25 zaujme třeba novým taktickým náhledem, který vám přehlednější formou zobrazuje to, co pod kapotou vypočítává zápasový algoritmus. Anebo novým formátem evropských soutěží. Či implementací nižších lig. Takže jestli kopete v divizi, třeba se tam najdete.

Při pohledu na obrázky vás možná překvapí, že Czech Soccer Manager 25 se také pyšní zdokonalenou grafikou. Ta mainstreamovým pohledem zůstává přinejlepším spartánská (to jako strohá, ne z Letné…) – jenže k tomu se opět hodí připomenout, že CSM je dílem nevelkého týmu neplacených nadšenců pracujících ve volném čase.

„Hra má v podstatě čtyři komponenty. Programový kód, grafiku, data hráčů i klubů a komunitu. Složení týmu zodpovědného za aktualizaci dat se obvykle pokaždé mění, to letošní má na svědomí Tomáš Hrdina s výpomocí Petra Matějky a Marka Krejči, pod nimiž je ještě dalších asi patnáct lidí, kteří tvoří jednotlivé ligy,“ popisuje Vašíček, který řeší onu programátorskou stránku. Se správou komunity a komunikací mu dlouhodobě pomáhá Jindřich Novotný, grafiku CSM historicky tvořil David Mrnuštík. Ten se sice na novém díle nepodílel, vizuál ale stále vychází z jeho práce a vize.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V tomhle složení a s přispěním testerů vznikla hra, která za tři dny od svého pátečního vydání nasbírala už 14 tisíc stažení. Což neznamená nutně stejný počet skutečných hráčů, nicméně i tak je to solidní číslo, které určitě ještě poroste. Dá se totiž očekávat, že naváže na historické úspěchy značky. Czech Soccer Manager 22 měl kolem padesáti tisíc stažení, takzvaná Final Edition titulu CSM 2002 jich za osmnáct let nasbírala přes 400 tisíc. „Ale i když se to nerovná počtu unikátních hráčů, na druhou stranu obzvlášť starší verze hry se často šířily po různých CD, takže tyto instalace naopak v číslech nemáme,“ připomíná Vašíček.

Při takovém počtu stažení i při pohledu na objem práce, který vývojáři Czech Soccer Manageru museli věnovat, se nutně na mysl dere otázka na monetizaci bezplatné hry. „Možnosti by tu určitě byly i bez přímého prodeje, například přes merch nebo příspěvky. Nese to s sebou ale mnohá úskalí a nejsem přesvědčen, že to za to zkrátka stojí,“ odpovídá Vašíček. „Především je tu otázka licencí, které pochopitelně na těch 236 ligových soutěží nevlastníme. To, že hra negeneruje zisky, sice negarantuje možnost použití licencovaných prvků, ale rozhodně to pomáhá a přibližuje hru ‚fair use‘ pravidlu v oblasti autorských práv,“ vysvětluje programátor.

Stejný důvod také stojí za rozhodnutím hru vydávat čistě v češtině. Aby takříkajíc nelezla do zelí titulům, jako je světový fenomén Football Manager, který má zakoupené licence na videoherní použití skutečných klubů a hráčů. A když je řeč o skutečných hráčích, tak stejně jako už dříve v minulosti i aktuální díl Czech Soccer Manageru se může pochlubit spoluprací s profi fotbalistou. Na virtuálním obalu hry najdete Daniela Holzera, hráče Baníku Ostrava – a dlouholetého fanouška série.

„A víme i o dalších,“ prozrazuje hlavní vývojář. „Tímhle odkryji jeden malý ‚easter egg‘ v CSM 25. Někteří fotbalisté mají na kartě hráče vlastní pozadí se svou fotkou. Jsou to jednak nejlepší fotbalisté světa jako Haaland či Rodri, ale dali jsme ji i hráčům, o kterých víme, že CSM hrají nebo alespoň hráli, protože s nimi v minulých letech proběhl nějaký kontakt. Bohužel zatím nevíme o žádném prvoligovém trenérovi, ten by se nám na obal hodil. Tak možná do příště,“ uzavírá Petr Vašíček s úsměvem. Tak na co čekáte? Liga mistrů volá!