Nádraží v Plzni září jako naleštěný diamant. Nově je tu obchodní pasáž a vrátilo se sem plzeňské pivo
Plzeňské nádraží se letos vrátilo k původní noblese, zároveň ale také uspokojuje potřeby moderního člověka.
Lidí, kteří využívají železniční dopravu, v Plzeňském kraji už třetí rok přibývá. Mohou za to hlavně nové vlaky, někde ale i nové nádraží. Po tříletých opravách se letos dokončila rekonstrukce hlavního nádraží v Plzni. Vyšla na miliardu. Za tu se budova dostala do své původní novorenesanční a secesní podoby, takže září jako naleštěný diamant. Především se ale prostor uzpůsobil lidem.
Architekti z ateliéru A8000 letos zkraje roku ukázali zrekonstruované nádraží v Českých Budějovicích. Zhruba ve stejné době Správa železnic uspořádala i slavnostní otevření nádraží v Plzni, které je taky dílem tohoto ateliéru. Drobné práce ale pokračovaly. Nyní je tedy místní hlavní nádraží v plné kráse.
K oběma nádražím přistoupili architekti podobně – jeho původní přednosti opět vystavěli na odiv, zároveň ale mysleli také na to, jak lidé nádraží v moderní době užívají. Nejvýraznější změna se tak odehrála v horní hale, ze které se nově stala v podstatě obchodní pasáž. Obchodní plochy narostly o 150 metrů čtverečních a lidé si tu při čekání na vlak mohou koupit knihy, květiny či drogistické zboží. Kromě toho jsou tu také asijské potraviny a pobočka KFC.
Další velká změna proběhla u pokladen. Zatímco dřív byli jednotliví prodejci rozprostřeni po celém nádraží, nyní je tu jedna centrální pokladna pro prodej jízdenek a zároveň informační centrum. Cestující si tak mohou koupit lístky od různých dopravců na jednom místě. Pokladny jsou vybavené černým pultem s minimalistickým designem.
„Největší důraz klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční,“ říká k tomu architekt A8000 Pavel Kvintus. V interiéru je novinkou sedací nábytek z litého materiálu, na podlahy architekti umístili repliku původní historické dlažby. Celý objekt má pak novou střechu a samozřejmě i fasádu. Do moderní doby pak patří také bezbariérové toalety. Jsou tu i nové systémy orientace pro nevidomé a sluchově postižené a celý prostor je monitorován bezpečnostními kamerami.
Hlavní myšlenkou, kterou chtěli architekti do projektu vložit, bylo propojení s městem. Přibyla tak restaurace se zahrádkou, která oživuje nevyužívaný prostor za nádražím. Je odsud výhled na vlaky, a to jak ze zahrádky, tak z interiéru – ty jsou totiž propojeny celoprosklenými dveřmi.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJinak se ale plzeňské nádraží vrátilo de facto do roku 1907, kdy bylo slavnostně otevřeno a stalo se tak dominantou centra západočeské metropole. „Historické části nádraží jsme renovovali s respektem, nové s použitím moderních materiálů, aby spolu staré a nové bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší,“ říká Kvintus.
Nádraží, které je od roku 2000 památkově chráněné, má tak znovu i původní barvy, které tu naposledy byly před padesáti lety. Nově tedy interiéru dominují odstíny šedé, bílé a krémové. Nádraží tím získalo zpátky svoji noblesu. Ještě jedna věc se přitom na plzeňském hlavním nádraží změnila. V nové restauraci Pivstro se čepuje Plzeňský Prazdroj, který pivo vaří asi jen tři sta metrů od nádraží. Lidé si tu u okénka mohou dát také jídlo, a to včetně rychlého občerstvení jako je sekaná v housce, hot dog nebo párky. Nová restaurace tak vrátila na plzeňské nádraží po dlouhé době Plzeň. V posledních letech se tu totiž točil pražský Staropramen.