Nadzvukový Aerion nevzlétne. Komerční tryskáč s podporou od Boeingu nezískal dostatek financí

Jiří SvobodaJiří Svoboda

aerionas2

Foto: Aerion

Koncept letounu Aerion AS2

0Zobrazit komentáře

V podstatě od chvíle, kdy skončil poslední let slavného Concordu, začaly mozky z celého světa přemýšlet nad tím, jak vrátit nadzvukové cestování opět do kurzu. A přestože zejména v posledních letech je tato idea vidět čím dál tím více, uspět s ní na trhu není zas tak jednoduché. Přesvědčil se o tom i startup Aerion Supersonic, který kvůli nedostatku financí končí.

O Aerionu bylo poprvé více slyšet na začátku roku 2019, kdy uzavřel partnerství s Boeingem. Výrobce letadel do startupu investoval blíže neurčenou částku a s menší společností měl velké plány – do roku 2023 vrátit na oblohu nadzvukové letadlo, primárně cílené na na movité cestující. Koncept dostal název AS2 a sliboval luxusní podmínky pro 12 pasažérů. Jeho rychlost měla činit 1 700 kilometrů za hodinu a provoz se měl obejít bez hlučného sonického třesku.

Jenže u slibů a konceptu v tomto případě také zůstalo. Ve vyjádření zaslaném magazínu The Verge Aerion potvrdil, že jejich letoun sice splňoval všechny teoretické předpoklady, ale to samé neplatí o byznysové stránce podniku. „Ukázalo se jako velmi náročné získat již předjednaný a potřebný kapitál, abychom dokončili přerod AS2 směrem k produkci,“ napsala firma.

aerion-park

Foto: Aerion

Aerion měl v plánu i vlastní letiště. I to ale zůstane jen na papíře.

Bližší detaily společnost v této fázi neuvedla. Jisté nicméně je, že projektu nepomohlo ani partnerství s velkými entitami. Ještě před Boeingem na letadlu totiž spolupracoval i Airbus a taktéž Lockheed Martin. Tato partnerství však byla již před vstupem Boeingu z nejasných důvodů ukončena.

„Je nám líto, že Aerion nedokázal získat další finance, aby mohl pokračovat ve své práci. Přesto jsme dál zavázáni práci s inovativními a kreativními partnery, kteří stejně jako Aerion pokračují v posouvání technologických limitů,“ řekl ve svém prohlášení Boeing.

Jak uvedlo CNBC, šéf Aerionu Tom Vice tvrdil, že vývoj AS2 by stál zhruba čtyři miliardy dolarů (83 miliard korun). Loni také startup přesunul svou základnu přes celé Spojené státy z Nevady na Floridu. Agentura Bloomberg navíc v únoru zjistila, že se Aerion pokoušel dojednat přerod do veřejně obchodovatelné firmy, právě aby získal další peníze. Ale ani tyto dohody nebyly úspěšné.

Jiným entitám v oboru se však daří o něco lépe. Zřejmě nejpokročilejší je Boom Supersupersonic, který již ukázal svůj technologický prototyp XB-1, s nímž se chystá do oblak už během příštího roku. Směrem k produkční fázi se dostává také experimentální letoun od NASA nazvaný X-59. Před dvěma týdny agentura vybrala kontraktora na jeho vývoj. Svým nadzvukovým konceptem, který je na hraně raketoplánu a běžného letadla, chce přispět i Virgin Galactic.