Nahlédli jsme do nitra Enza Ferrariho. Nálož závodních pasáží ale v novém filmu nečekejte

Nový biografický snímek Michaela Manna je hlavně o životě zakladatele Ferrari. Není to špatné, potenciál ale zdaleka nebyl vyčerpán.

Filip HouskaFilip Houska

enzo

Foto: Lorenzo Sisti/Vertical Entertainment

Adam Driver jako Enzo, zakladatel Ferrari

0Zobrazit komentáře

Enzo Ferrari byl neobyčejný člověk, který i přes ty nejhorší životní krize dokázal ze své automobilky udělat synonymum pro závodní auta. Když proto do kin před pár dny přišel film s příznačným názvem Ferrari, dalo by se čekat, že právě na rychlých strojích, pálení pneumatik na okruzích a rachotu motorů bude založen. Ne tak docela. Novinka režiséra Michaela Manna ukazuje především Enza a auru okolo závodění staví až na druhou kolej.

Ferrari vás přenese do roku 1957, kdy automobilka téměř bankrotovala. Vyráběla málo aut, nestíhala konkurenci a hlavně nevyhrávala závody, které by v očích představenstva firmy zvýšily poptávku. Její zakladatel Enzo Ferrari, kterého hraje Adam Driver, s manželkou Larou v podání Penelope Cruz tak přemýšlí, jak Ferrari nakopnout k úspěchům. Do toho řeší krizi v podobě úmrtí syna, které nepřidává ani fakt, že má Enzo vztah – a dítě – s jinou ženou.

Že vám v předchozím odstavci chybí zmínka o závodních honičkách, konstruování těch nejlepších aut planety nebo vymýšlení designu vozů? Není to přehlédnutí, je to věc, kterou režisér Michael Mann prostě tak chtěl. Ferrari je především životopisný film o Enzovi v polovině padesátých let – a pokud čekáte něco jako skvělé Le Mans ’66 nebo fantastické Rivaly, budete asi zklamáni.

To, že snímek pojednává hlavně o Enzovi, není nutně špatně. Možná naopak. Je vlastně zajímavé vidět, jak takový automobilový velikán, který s Ferrari v pozdějších letech dosáhl nespočtu závodních i prodejních úspěchů, řeší problémy, jak se staví k intimním vztahům, jak svou společnost vede, i když mu klacky pod nohy házejí italští novináři nebo jeho manželka. Adam Driver, známý z novějších Star Wars nebo Klanu Gucci, ho navíc zahrál bravurně.

Zároveň si snímek mohou užít i ti, kteří nestojí o bláznivé honičky bláznivých závodníků na okruzích, ale chtějí vidět i trochu toho „normálního života“. Na druhou stranu je zcela na místě vyřknout, že Ferrari nenaplnilo svůj potenciál. Když jde o automobilku takového závodního jména, podvědomě se chcete kochat skvělými záběry na křiklavě červené vozy, které před vámi sviští na velkém plátně. A těch tam bylo až trestuhodně málo.

Jasně, pasáž, kdy jezdci stáje Ferrari vyrazili na proslulý vytrvalostní silniční závod Mille Miglia v Itálii, byla velmi povedená, byť v důsledku závažné tragédie, která se tam v roce 1957 doopravdy stala, tragická. Kamera v ní fungovala skvěle, prostřihy stejně tak. Najednou máte pocit, že kvůli tomu jste si lístek do kina zaplatili. Jenže byla až skoro na samotném závěru přes dvě hodiny trvajícího filmu. To nestačí.

Někdo může namítat, že tematika závodění se objevovala napříč celým filmem. Ve výsledku to tak je, ale dostatečně ji před sebou nevidíte, pouze ji někde vzadu v hlavě vnímáte, protože na závodech Ferrari prakticky vzniklo. Nicméně pokud patříte k milovníkům této značky, chcete jednoduše zažívat husí kůži z toho, co se na tratích děje. A toto nový film v takové míře nesplňuje.

Jedna věc se ale režiséru Michaelu Mannovi, který mimo jiné stojí za Posledním Mohykánem nebo Nelítostným soubojem, musí nechat: pustil se do risku, když vsadil na život Enza spíš než vizuálně atraktivnější automobilové stíhání. Ostatně šlo o jeho srdcový projekt, na kterém trávil přes dvacet let.

Redaktorský tip: Jak se vrátíte z kina, pusťte si na Disney+ zmíněný film Le Mans ’66, který je zasazen do doby, když už Ferrari bylo na závodnickém vrcholu – a vyhrávalo jeden vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans za druhým. Mimo jiné se v něm mihne postava Enza Ferrariho, který geniálním způsobem poslal k čertu automobilku Ford, jež Ferrari chtěla koupit.

Zabijáci rozkvetlého měsíce vyšli na streamovací službě Apple TV+. Je to děsivý film o úpadku lidství

Ve tři a půl hodiny dlouhém westernu Martina Scorseseho kvůli chamtivosti umírají desítky lidí. Hrají Leonardo DiCaprio, Robert De Niro a Lily Gladstone.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Killers of the Flower Moon

Foto: CinemArt

Milující manžel, nebo zrůda? Leonardo DiCaprio je vůči Lily Gladstoneové obojím

0Zobrazit komentáře

Vyšli Zabijáci rozkvetlého měsíce nebo nový trailer sci-fi od tvůrců Hry o trůny. To a mnoho dalšího přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Zabijáci rozkvetlého měsíce byli jednou z největších filmových událostí závěru loňského roku a po uvedení ve videotékách počátkem prosince dnes dorazili také na streamovací službu Apple TV+. Snímek, kritikou označovaný za mistrovské dílo, ukazuje malou část z takzvané Reign of Terror (Vláda teroru), období mezi lety 1918 a 1931, kdy v americké Oklahomě proběhla série minimálně desítek, možná stovek chladnokrevných vražd členů kmene Osedžů.

Na pozemcích patřících původním Američanům se objevila rozsáhlá ložiska ropy, a ti proto pohádkově zbohatli. To se ale nelíbilo bílým evropským přistěhovalcům. Mnozí z nich si začali brát za manželky osedžské ženy, aby po nich časem mohli zdědit pozemky a jmění na ně vázané. Někteří se ale uchýlili k mnohem hrůznějším činům.

Zabijáci rozkvetlého měsíce se vydávají přímo do středu událostí a sledují strůjce spiknutí, jehož cílem bylo systematické, přesně vypočítané vyvražďování Osedžů. Snímek přitom vše ukazuje z perspektivy Ernesta Burkharta, válečného veterána s tváří Leonarda DiCapria, který je na jedné straně v romantickém vztahu s původní Američankou, na straně druhé organizuje „nenadálý skon“ lidí v jejím blízkém okolí.

Režisér Martin Scorsese jednu z nejtemnějších částí amerických dějin zkoumá s až novinářskou přesností na ploše tří a půl hodiny a Apple mu na to dal obří rozpočet kolem 200 milionů dolarů. Výsledkem je děsivé, avšak důležité dílo o lidském morálním úpadku tváří v tvář spalující chamtivosti a neúctě k životu. Zabijáci rozkvetlého měsíce jsou dostupní na Apple TV+ ode dneška.


Co ukazují trailery

Problém tří těles

https://www.youtube.com/watch?v=Ed-ZPpyR_pM

Záhadně umírají nejlepší světoví vědci, objevuje se podivný přístroj s dokonalou virtuální realitou a blíží se nějaká zásadní událost. Jaká? To odhalí nové sci-fi od tvůrců Hry o trůny podle čínské předlohy, která nasbírala hned několik prestižních ocenění. Více zde.


Co hýbe světem filmu a televize

Disney chystá film Mandalorian a Grogu

Star Wars jsou od doby, co společnost Lucasfilm koupilo Disney, v poněkud chaotické pozici, seriál Mandalorian byl ale jednoznačný hit. A studio se proto rozhodlo postavám vesmírného psance Dina Djarina a zeleného mimozemského dítěte Grogua věřit i na velkém plátně. Snímek The Mandalorian & Grogu se má začít natáčet ještě letos. Více zde.


Co si pustit

Moonage Daydream

HBO Max  |  Hudební  |  2022  |  140 min.  |  ČSFD

moonage-daydream

Reprofoto: HBO/YouTube

Film Moonage Daydream

David Bowie byl jedním z největších hudebníků 20. století a Moonage Daydream je podle některých jedním z nejlepších filmů o umělci, jaký kdy vznikl. Využívá nikdy dříve neviděné archivní záznamy a nabízí rozmáchlý přehled Bowieho fascinující tvorby i kariéry plné kreativity a boření hranic. Nejde přitom o nějak poučnou věc, ale hlavně intenzivní zkušenost.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.e