Náhražka masa zbořila burzu. Beyond Meat s investicí od Gatese a DiCapria boduje s veganským burgerem
Americká společnost Beyond Meat má za sebou jeden z nejúspěšnějších vstupů na burzu od finanční krize v roce 2008. Pokud byste očekávali firmu, která se zabývá moderními informačními technologiemi a mění jimi svět, byli byste vedle. Ethan Brown, který Beyond Meat už v roce 2009 založil, nicméně měnit svět skutečně chce. Jen to chce udělat za pomoci umělého masa, které prý prakticky nerozeznáte od toho pravého.
Beyond Meat sice v Los Angeles založil Ethan Brown už před deseti lety, ale na k zákazníkům se první produkty dostaly až o čtyři roky později. Tehdy se celý byznys kolem rostlinných náhražek a masových alternativ teprve rozjížděl a vnímat ho pomalu začínala i společnost. Dnes už se stává z náhražek masa, které však minimálně jako maso pořád vypadá a často i svou chutí ho velmi připomíná, velký trend, který potvrdil i prvotní úpis akcií Beyond Meat.
Očekávání před IPO bylo, že by se hodnota amerického výrobce veganských produktů mohla po vstupu na burzu vyhoupnout zhruba na 1,2 miliardy dolarů. Jakmile se však začalo s akciemi pod značkou BYND obchodovat, jejich hodnota se během prvního dne takřka ztrojnásobila. Raketový růst o 163 procent je podle Bloombergu nejlepším americkým vstupem na burzu (mezi společnostmi co vybrali alespoň 200 milionů dolarů) minimálně od roku 2008, kdy svět zasáhla finanční krize.
Výsledkem bylo, že při závěru obchodování tržní hodnota Beyond Meat vyšplhala k závratným 3,83 miliardy dolarů. Ruce si tak mohou mnout i investoři, kteří v průběhu let do rychle rostoucí firmy vložili přes 120 milionů dolarů. Mezi klasickými investičními fondy, jako je slavný Kleiner Perkins, se objevili například i spoluzakladatel Microsoftu Bill Gates, herec Leonardo DiCaprio či bývalý šéf McDonald’s Don Thompson.
Pro všechny vegetariány i masožravce
Veleúspěšný vstup na burzu má nyní zakladateli Beyond Meat Ethanu Brownovi pomoci s dalším rozvojem jeho byznysu, na jehož konci má být vytvoření dokonalé náhražky masa, kterou vyrábí především z hráškového proteinu, kokosového mléka a dalších ingrediencí. Podle svých slov je aktuálně v 70 procentech cesty, aby maso rostlinnou alternativou skutečně perfektně imitoval.
Nejblíže je to vidět na populárním Beyond Burgeru, který nabízí například restaurace TGI Fridays či Bareburger. Del Taco zase servíruje bezmasé Beyond Tacos a produkty Beyond Meat se prodávají ve velkých řetězcích typu Whole Foods, Kroger či Target. Postupně navíc pronikají také do Evropy a v Beyond Meat pracují i alternativních párcích či steacích nebo slanině, což je však prý ještě těžší disciplína než placka do housky.
„Přestože byl protein skutečně důležitý pro naši evoluci a způsobil z evoluční perspektivy skvělé věci, zároveň nám zajistil vcelku velký mozek, který můžeme využít, abychom vymysleli, jak v této nejzákladnější oblasti inovovat,“ uvedl v rozhovoru pro magazín Business Insider Ethan Brown, který rozhodně nevytváří své produkty pouze pro vegany nebo vegetariány. Naopak cílí na úplně všechny, i masožravce, kteří jsou často jeho zákazníky.
Uspět jako alternativní mléko
Už od roku 2009 staví značka Beyond Meat na tom, že jde na etické spotřebě postavit životaschopný byznys, a proto se zaměřuje na lidské zdraví, změnu klimatu, zachování zdrojů a spokojený život zvířat, což zmiňuje sama firma ve svém prospektu při vstupu na burzu. I proto chce Ethan Brown oslovovat všechny, aby je o tomto přístupu a životním stylu přesvědčil.
Ostatně v americkém obchodním řetězci Kroger, v němž se produkty Beyond Meat prodávají, si v první polovině loňského roku 93 procent zákazníků koupilo vedle této náhražky masa také živočišný produkt. A zatímco globální byznys s masem má podle Beyond Meat velikost 1,4 bilionu dolarů, rostlinné produkty zatím generují zhruba setinu.
Prostor pro růst je tak stále obrovský i na to Ethan Brown sází. Sám přirovnává budoucnost trhu s alternativním „masem“ k mléčnému byznysu, kde se v posledních letech začaly velmi úspěšně prosazovat také rostlinné alternativy, například sójové mléko, které nahrazuje tradiční kravské. Celkem už tyto alternativy získaly na rostlinném trhu přes deset procent a podobný scénář může mít i masový trh.
Rostlinné produkty Beyond Meat bodují zejména u mladších generací, které hodnoty spojené se zdravým životním stylem nebo ochranou životního prostředí například při nákupu potravin stále více akcentují a začínají si právě podobné alternativní produkty vybírat.
„Koupit si Teslu stojí hodně peněz, ale koupit si Beyond Burger a ukázat, čemu věříte, stojí jen 6 dolarů,“ říká s úsměvem Brown. Ani po úspěšném vstupu na burzu však ještě nemá vyhráno, a to nejen s ohledem na to, že existuje mnoho konkurentů včetně Impossible Foods, který se se svými nemasovým burgerem aktuálně začíná úspěšně rozpínat v Burger Kingu.
Beyond Meat se za svých deset let fungování ještě nikdy nedostalo do zisku. V posledním roce prodělalo 30 milionů dolarů a očekává se, že se v nejbližší době situace příliš nezlepší, protože Brown chce významně investovat jak do vývoje, tak do marketingu a prodejů. Pozitivní je nicméně fakt, že rychle roste také obrat společnosti, který v roce 2017 utržila 32,6 milionu dolarů a v loňském roce už 87,9 milionu dolarů.