Nájemný vrah v osobní krizi. V prvním traileru se představuje Zabiják, nový thriller Davida Finchera

Michael Fassbender v novém thrilleru režiséra Sedm či Zmizelé ztvárnil nájemného vraha ve válce s bývalými zaměstnavateli i se sebou samým.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

the-killer

Reprofoto: Netflix/YouTube

Michael Fassbender jako bezejmenný vrah ve filmu Zabiják

0Zobrazit komentáře

Jsou to tři roky, co vyšel poslední film uznávaného režiséra Davida Finchera Mank, který pojednává o vzniku scénáře Občana Kanea. Od doby, co se filmař, známý díky snímkům jako Sedm, Zodiac nebo Muži, kteří nenávidí ženy, pustil do svého primárního žánru thrilleru, ale uběhla už téměř dekáda. Teď na Netflix konečně míří jeho novinka Zabiják, kde si mají přijít na své milovníci Fincherových temnějších poloh.

Jak je zřejmé z názvu, hlavním hrdinou snímku je nájemný vrah. Dřívější popisy naznačovaly, že budou diváci sledovat jeho každodenní život a existenciální krizi, která postupně rozkládá jeho zdravý rozum. Bližší informace teď odhalují, že titulní zabiják se po nezdařilé misi pustí do mezinárodní honičky ve válce se svými zaměstnavateli, ale také se sebou samým.

První zveřejněná upoutávka, následující jen několik záběrů z letošního ledna, o mnoho více neodhaluje. Její rychlý střih, série krvavých záběrů a promluvy Michaela Fassbendera, který bezejmenného protagonistu ztvárnil, nicméně dávají najevo, že se lze těšit na stylovou jízdu na hraně možností konvenčního filmu. Podle všeho přitom nepůjde jen o temný atmosférický thriller, ale doplní ho také prvky černého humoru.

Zabiják je adaptací stejnojmenné francouzské série komiksů publikované od konce devadesátých let až do roku 2013. Fincher se o její natočení poprvé zajímal už v roce 2007, až předloni ale projekt začal nabývat jasnějších tvarů, kdy ho pod sebe vzal Netflix. Filmový šéf firmy Scott Stuber tehdy v rozhovoru pro Variety řekl, že má jít o thriller „podobného ražení, jakými se oceňovaný režisér proslavil“.

Hned od roku 2007 byl s projektem spojen také Fassbender. Ten se v posledních několika letech na velkém plátně příliš neobjevoval, jelikož se rozhodl věnovat primárně své vášní pro automobilové závodění – profesionálně se účastnil i několika závodů v rámci slavného Le Mans. Právě v loňském videu o závodění herec komentoval spolupráci s Fincherem.

„Pracovat s jedním z nejlepších žijících filmařů byl pro mě splněný sen,“ řekl. „Bylo pro mě zajímavé vzít si zkušenosti z toho, co děláme na trati, a aplikovat je u filmu. Obzvlášť s někým, jako je David, který točí velice přesně, vše má do detailu promyšlené a od pohybů nebo toho, jak věci vypadají na políčcích filmů, má přesná očekávání,“ pokračoval.

Vedle Fassbendera se v chystané novince objeví také Tilda Swinton a méně známí herci a herečky jako Charles Parnell, Arliss Howard nebo Monique Ganderton. Scénář k Zabijákovi napsal Andrew Kevin, který má na kontě také kultovní filmy Sedm, Ospalá díra nebo 8 MM. O hudbu se postarala dvojice Trent Reznor a Atticus Ross, držitelé dvou Oscarů za filmy Sociální síť a Duše.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zabiják a předchozí Mank jsou jen posledními příklady dlouhodobé spolupráce Davida Finchera s Netflixem. Coby výkonný producent byl například u zrodu prvního původního seriálového hitu streamovací služby Domek z karet a režíroval také několik epizod. Později zastal role producenta i režiséra také u vychvalovaného kriminálního thrilleru Mindhunter: Lovci myšlenek. V roli producenta ještě pro Netflix pracoval na seriálu Love, Death & Robots a sérii videoesejů Voir.

Světová premiéra nového thrilleru proběhne příští týden, konkrétně 3. září, na Benátském filmovém festivalu – 27. října pak má následovat omezené uvedení v kinech ve Spojených státech. A nakonec během 10. listopadu Zabiják dorazí na Netflix.

Po rekordní premiéře rekordní propad. Onemanshow: The Movie zaznamenal masivní pokles návštěvnosti

Kazmův film Onemanshow: The Movie před týdnem přepsal historické tabulky premiérové návštěvnosti českých kin. Druhý víkend se mu ale dařilo výrazně méně.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

kazma_1-1

Foto: Bontonfilm

Kazma během natáčení svého filmu

0Zobrazit komentáře

„Kazmovi to zase vyšlo,“ psali jsme před týdnem. Tehdy si film Onemanshow: The Movie internetového baviče Kazmy získal status nejnavštěvovanější české premiéry v historii. Teď se ovšem situace zásadně otočila a jeho snímek si na konto připsal další rekord – v podobě největšího propadu návštěvnosti, co domácí kina zažila.

Film, o jehož obsahu i samotné existenci se dlouho pochybovalo, svým tajnůstkařením, marketingovou kampaní i osobností Kamila Bartošky alias Kazmy do sálů zprvu přitáhnul davy diváků. Za první víkend se prodalo 291 tisíc vstupenek, což o více než sto tisíc překonalo předchozího českého rekordmana Anděl páně 2 a sekundovalo pouze globálnímu fenoménu Avengers: Endgame.

Vzhledem k tomu, že marketing do značné míry lákal na odhalení tajemství, po několika prvních dnech zájem diváků opadl. Za druhý víkend Onemanshow: The Movie přišlo do kin zhlédnout necelých 62 tisíc diváků. Izolovaně by to představovalo velice dobrý výsledek, ve srovnání s prvním víkendem se ovšem jedná o propad o 79 procent. Jak poznamenává server Kinomaniak, v novodobé české historii žádný jiný film takový pokles návštěvnosti nezaznamenal.

Například u zmíněných Avengers: Endgame se toto číslo zastavilo na 55 procentech, loňský hit Vyšehrad: Fylm zase mezi prvním a druhým víkendem ztratil jen 41 procent. Návštěvnost Barbie a Oppenheimera za stejnou dobu klesla o dvě, respektive patnáct procent. V minulosti se v českých kinech dokonce stalo, že diváků mezi víkendy přibylo, jako tomu bylo například u Bohemian Rhapsody. Největší propady, kolem 75 procent, dosud platily pro filmy ze sérií Padesát odstínů nebo Stmívání.

kazma_2

Foto: Bontonfilm

Natáčení ONEMANSHOW: The Movie

Případ Onemanshow: The Movie je nicméně velice specifický – diváci totiž do kin skutečně nešli pouze zhlédnout film. Celý jeho vznik i uvedení je v zásadě další Kazmova hra. Součástí vstupného je herní karta, která má v kombinaci se správným deseticiferným kódem odemknout trezor na pražském Výstavišti s milionem dolarů. Právě možnost zúčastnit se byla pro mnohé důvodem vydat se do kina, a to opakovaně nebo při zakoupení několika vstupenek pro zvýšení šance.

Právě tento aspekt Kazmova nejnovějšího projektu se – spolu s nepříliš vysokými uměleckými kvalitami samotného snímku – stal hlavním předmětem kritiky. Karel Ondrka, který se jako hlavní herec podílel na Kazmovým nejznámějším podvodu v pořadu Prostřeno, prostřednictvím serveru Kinobox zveřejnil otevřený dopis adresovaný tvůrcům filmu. Osočil je ze zrazení jejich někdejších hodnot satirizace primitivní zábavy nebo z nucení lidí zapojovat se do de facto hazardu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na internetu se objevilo mnoho inzerátů, které nabízí herní karty za různé ceny, a k trezoru se sjíždějí lidé z celého Česka, kteří u něj zkouší štěstí s potenciální výherní kartou, jež nevyžaduje kód, nebo se sérií rozluštěných hádanek. Prakticky okamžitě po premiéře filmu se tak většina pozornosti stočila ne k samotnému dílu, ale ke hře, která je s ním spojená.

Oficiální pravidla soutěže jsou přitom na jedné straně natolik striktní a na straně druhé vágní, že žádného vítěze mít nemusí. Jednak každá herní karta umožňuje pouze jeden pokus na odemčení trezoru, celá soutěž – a tedy prostor pro rozluštění kódu – trvá 90 dnů a případný výherce musí znát nejen kód, ale také popsat přesný a jediný správný postup, jak ho získal. Provozovatel soutěže si navíc vyhrazuje právo ji kdykoliv pozměnit nebo zrušit a uvádí, že soutěžící nemají právní nárok na vyplacení výhry.