Nakoupila barefooty za sto tisíc a z paneláku rozjela e-shop. Loni utržila přes 100 milionů

Pro svého syna chtěla zdravější boty a narazila na barefooty. Prodejců ale bylo v Česku málo, a tak před bezmála deseti lety vznikl e-shop Bosonožka.

Peter BrejčákPeter Brejčák

barefootStory

Foto: Bosonožka

Zakladatelka e-shopu Bosonožka Zuzana Sovjáková Koubková

0Zobrazit komentáře

Na jaře roku 2015 byl synovi Zuzany Sovjákové Koubkové jeden rok a učil se chodit, potřeboval proto první botičky. „Po návštěvě vyhlášeného obchodu s obuví mě napadlo, jak mohou tak malé děti nosit tak tvrdé a neforemné boty? Začala jsem se o tuto problematiku zajímat a narazila jsem na styl barefoot, o kterém jsem do té doby neslyšela,“ vypráví zárodky příběhu, který ji nakonec dovedl k vlastnímu byznysu.

Když se chtěla o barefootech dozvědět více, na Facebooku narazila na skupinu, jež tehdy měla necelých tisíc členů. Zejména maminky v ní debatovaly o tom, kde se takové dětské boty dají koupit. Společně pak tvořily hromadné objednávky ze zahraničí. „Žádný významný prodejce s širokou nabídkou v Česku nebyl,“ popisuje Koubková, která tak našla potenciální díru na trhu. Zároveň se odvolává na statistiky, podle nichž nosí asi sedmdesát procent dětí příliš malé boty, některé z nich pak po zbytek života řeší následky.

„Obeslala jsem několik zahraničních dodavatelů a nakoupila první boty za přibližně sto tisíc. Stránky jsem si nastavila sama a šla do toho. Vše se roztočilo takovým tempem, že z pokojíčku v paneláku jsem se musela za půl roku stěhovat do nové provozovny, za rok zase do větší a nyní máme sklad o velikosti asi tisíc metrů čtverečních,“ vypráví.

Vznikl e-shop Bosonožka, který naskočil na trend barefootů, obuvi, jež simuluje chůzi naboso například díky tenké podešvi. V Česku byl o tento druh bot dlouhodobě nadstandardní zájem, podle podnikatelky stále roste. A to se podepisuje i na jejím byznysu. Loni e-shop, který už nabízí kromě dětských barefootů i mnohem širší sortiment, poprvé od vzniku prodal více než sto tisíc párů bot, zároveň v obratu překonal hranici sto milionů korun. Počet objednávek meziročně vzrostl o 49 procent, během tradičně silného posledního čtvrtletí v roce o sedmdesát procent.

bosonozka-prodejna-2

Foto: Bosonožka

Prodejna e-shopu Bosonožka

Aktuálně brněnská firma působí na českém a slovenském trhu, má čtyřicet zaměstnanců a nabízí přes devět tisíc modelů bot od 77 výrobců z více než dvaceti zemí, pětina z toho má být z Česka a Slovenska. S některými výrobci udržuje dlouhodobé partnerství a například se značkou Koel spolupracuje také na vývoji nových modelů bot.

„Možná i díky tomu se povědomí o službách a nabídce Bosonožky postupně dostává k zahraničním zákazníkům. Dobře to ilustruje příběh z loňska, kdy speciálně kvůli šíři naší nabídky přicestovala do Česka rodina až ze Švédska. Boty si koupili všichni a přesvědčovali nás, abychom otevřeli švédskou pobočku,“ usmívá se Koubková.

Expanzi e-shopu sice plánuje, konkrétní směr ale zatím nechce předjímat. Kromě toho se chce do budoucna zaměřit na rebranding Bosonožky a také rozběhnout vlastní privátní značky včetně designu bot. Dlouhodobou misí je pak podle Koubkové snaha o osvětu a pomoc zvyšovat lidem kvalitu života díky správné chůzi a botám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chůze je pro naše tělesné zdraví nesmírně prospěšná. Zlepšuje kondici srdce a cév, posiluje kosti a svaly, pomáhá udržovat zdravou tělesnou hmotnost a zlepšuje pohyblivost a flexibilitu,“ vyjmenovává Koubková. Jako další výhodu zmiňuje, že jde o cvičení, při kterém velmi málo dochází ke zranění a lze ho provádět v každém věku bez ohledu na kondici.

Navíc nejde jen o fyzickou stránku. „Kromě tělesných přínosů hraje chůze také klíčovou roli pro naše duševní zdraví. Umožňuje nám uklidnit mysl, snížit stres a posilovat duševní pohodu. Chůze nám také dává možnost prohloubit naše vnímání světa kolem sebe, otevírá prostor pro hlubší úvahy a tvořivé myšlení. Větší pohyb v přírodě může podporovat naši schopnost soustředit se, zlepšit paměť a stimulovat kreativitu,“ dodává Koubková.

Hledám, kde si vyhrnu rukávy, říká Bernátek. Po prodeji Ovečkárny otevírá startupový fond

Vybudoval stamilionový e-shop a prodal jej. Teď rozbíhá fond, s nímž chce překlenout mezery v přístupu ke kapitálu i know-how mezi Prahou a regiony.

Peter BrejčákPeter Brejčák

martin-bernatek-boxed-24

Foto: Martin Bernátek

Martin Bernátek po prodeji Ovečkárny pomáhá podnikatelům

0Zobrazit komentáře

Jak vypadá život úspěšného podnikatele poté, co prodá stamilionový byznys? Zakladatel e-shopu se zaměřením na produkty z ovčí vlny Ovečkárna Martin Bernátek má například více času věnovat se své rodině i kolu, na němž chce letos projezdit alespoň devět tisíc kilometrů. Zároveň ale vydělané peníze a své byznysové know-how předává dále mladým či začínajícím podnikatelům – jako mentor i v CzechCrunch Startup Academy a nově také jako investor.

Původně byl Martin Bernátek vystudovaný automechanik. „Byl jsem typický borec z učiliště, který dělal bordel a neřešil, co bude za dva roky,“ popsal v rozhovoru pro CzechCrunch. Jeho otec se věnoval prodeji vlněných produktů, a tak s ním začal pracovat a postupně i sám se stánkem objížděl různé trhy. Když se později seznámil s teď již manželkou Lucií, sáhl si trochu víc do svědomí a začal svou budoucnost řešit hlouběji.

Společně se ženou rozběhl vlastní byznys, z nějž se nakonec vyklubal e-shop Ovečkárna.cz, který ze Zlína budoval od roku 2011 až do loňska. Postupně totiž Bernátek firmu prodával – od roku 2021 v ní držela šedesát procent společnost Enterstore spadající do fondu Hartenberg Andreje Babiše, dalších deset procent pak investiční skupina eRockets. Loni Enterstore odkoupil i zbývající podíl. Samotný Bernátek se z aktivního řízení začal stahovat dřív.

Kolik vydělal na prodeji e-shopu, jehož tržby loni vyrostly o pětinu na 326 milionů, veřejně nikdy nekomunikoval. Podle odhadu CzechCrunche se ale částka mohla dohromady pohybovat ve stovkách milionů korun. Kromě zmiňované rodiny či kola si po transakci Bernátek definoval své osobní pilíře, které jej v životě motivují a pohánějí dále.

martin-lucie-bernatek-nor

Foto: Martin Bernátek

Martin Bernátek s manželkou Lucií

Mezi nimi se nachází i hesla Budovat a Pomáhat. „S manželkou jsme jednoduše hledali a hledáme to, kde můžeme být na místě a vyhrnout si rukávy,“ vypráví. V souladu s tím se proto rozhodl pomáhat začínajícím projektům a podnikatelům, mimo jiné i jako mentor Startup Academy od CzechCrunche, jež má nyní otevřené přihlášky do běhu Rise určeného pro early-stage startupy.

Z klasického mentorování se dnes dvaatřicetiletý byznysmen zároveň přesunul také do světa privátních investic a rozběhl vlastní fond Entita WTF?. „Společně s manželkou budeme svůj čas alokovat do projektů, kde budeme angažováni, a využívat svých zkušeností i sítě kontaktů, abychom je dokázali posouvat dále,“ přibližuje. První dealy již přitom byly uzavřeny a zatím čekají na oficiální komunikaci.

„Chceme být hybateli pozitivní změny a stát u projektů, které jsou obecně prospěšné pro společnost. Nejde mi o závratné zisky. Chci, aby projekty, do kterých investuji, dělaly lidi šťastnými,“ popisuje Bernátek s tím, že se v rámci podpory dalších podnikatelů zaměřuje na oblasti jako například recommerce, tedy cirkulární ekonomiku, či gastro.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším segmentem je pak e-commerce, v němž Bernátek dlouhodobě působil, zároveň pak hledá i digitální projekty či startupy se zajímavým přesahem. Právě mezi těmito dvěma světy vidí velké mezery. „Trh e-commerce je oproti startupovému naprosto rozdílný, podpora zakladatelů e-shopů není zdaleka na takové úrovni. Od budování startupů se přitom mohou v mnohém inspirovat,“ věří.

Jako hrdý Zlíňák zároveň Bernátek vnímá propastné rozdíly v přístupu ke kapitálu a know-how mezi Prahou a regiony. Zatímco v hlavním městě jsou koncentrováni investoři i zakladatelé byznysů, kteří jsou ochotní dělit se o své zkušenosti, zejména v okrajových částech republiky se podnikatelé často nemají na koho obrátit nebo nevědí, kde pomoc hledat. „V rámci edukace a podpory projektů mohu fungovat jako most, který bude tyto světy propojovat,“ dodává.

Zkuste si i vy rozšířit svou síť kontaktů a posílit byznys. Nebo prostě začít. Přihlášky do akademie Startup Academy Rise sbíráme do 23. února, ale neváhejte – za zvýhodněnou cenu jsou jen do konce ledna.Více