Nákup ovoce, zeleniny i pečiva bez plastů. Lidl nabídne místo mikrotenu stále oblíbenější znovupoužitelné sáčky
Boj proti jednorázovým plastům sílí a znát je to také v českých supermarketech, které motivují zákazníky především k využívání nákupních tašek šetrnějších k životnímu prostředí. Omezení igelitek není ovšem jedinou zbraní. Čím dál častěji se objevují i náhrady k mikrotenovým sáčkům, což nově potvrzuje řetězec Lidl, který zavádí sáčky k opakovanému použití. Za ekologičtější postoj během nákupů si ovšem nechá platit.
Změnit naučené chování tuzemských spotřebitelů není jednoduché. Ještě před pár lety bylo zcela běžné, že si zákazník u poklady v supermarketu koupil jednoduchou igelitovou tašku, ve které si nákup odnesl. Jakmile dorazil domů, nejspíš ji vyhodil nebo někam zmačkal a při dalším nákupu pořídil další. Asi není nutné blíže objasňovat, že nejde o zrovna ohleduplný přístup vůči přírodě.
To byl důvod, proč řetězce jako Billa, Kaufland, Penny, Tesco, Albert nebo Lidl začaly více propagovat alternativní nákupní tašky. Ať už papírové nebo látkové, které lze zakoupit přímo na prodejně. Kupříkladu Billa zavedla loni v říjnu tašky z recyklovaných plastů, aby zdůraznila i nepříliš ekologické pojetí jinak oblíbených papírových variant, a na podobnou vlnu nasedl i zmíněný Kaufland a další.
Spolu s nahrazováním tradičních igelitek se však začal rozebírat dopad na životní prostředí i u drobnějších doplňků, typicky pak mikrotenových sáčků na pečivo, ovoce nebo mražené produkty (aby z jejich tání při převozu domů nenavlhly ostatní suroviny). Na to mají některé supermarkety odpověď již nějakou dobu a nyní se k nim přidává Lidl, který začíná nabízet znovupoužitelné ekologičtější sáčky za 20 korun.
Součást ekologické strategie Lidlu
Lidl má okolo sebe postavenou ambiciózní vizi v podobě snížení použitého plastového materiálu u výrobků svých privátních značek o dvacet procent, a to do roku 2025. Postupně ji naplňuje různými způsoby (o čemž svědčí i zrušení prodeje kelímků, brček, vatových tyčinek nebo plastových příborů) a nabídnutí alternativy k obyčejným tenkým sáčkům se tak jevilo jako další chytré řešení.