Námořnictvo bez námořníků. Britská armáda testuje autonomní člun schopný samostatně pracovat až 10 dnů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

bae-system-p9501

Foto: BAE Systems

Autonomní člun Pacific 950

0Zobrazit komentáře

Existuje jen několik odvětví, které nejvýrazněji podněcují vývoj a integraci nových technologií – vedle medicíny a vesmírných programů k nim historicky patřila také armáda. V současnosti ovšem čím dál častěji probíhá mnohem přímější tok poznatků mezi armádou a komerčním sektorem a paralelně se samořídícími osobními automobily se tak začíná objevovat autonomizace vojenské techniky.

Tentokrát se jedná o ozbrojený člun schopný vykonávat několik různých typů operací. Britské královské námořnictvo v posledních letech poměrně rozsáhle experimentuje s technikou, jež nevyžaduje přímé nebo žádné vedení člověkem. V roce 2016 současný stav tohoto odvětví demonstrovala na akci Unmanned Warrior, kde se také poprvé na vodě oficiálně objevil pevný nafukovací člun Pacific 950 bez posádky.

Minulý týden pak firma BAE, která člun vyrábí, oznámila úspěšné dokončené série testů ověřujících jeho schopnosti v několika ohledech, které překračují možnosti lodí s posádkou. Jedná se o první zařízení podobného typu a slouží proto zároveň jako demonstrace inovativních technologií snižujících náročnost a naopak zvyšujících rychlost a bezpečnost, s jakými půjde v budoucnu provádět námořní mise.

bae-systems-pacific-950-3

Foto: BAE Systems

Autonomní člun dovoluje námořníkům z bezpečí vykonávat důležitá rozhodnutí

Základním faktem o člunu je, že nebyl vyvinut nutně jako rigidní celek, ale centrem je komplex technologií aplikovatelný na starší lodě. Budoucí autonomizace námořních jednotek tedy nebude vyžadovat velké investice do kompletně nového vybavení. Konkrétně Pacific 950 je schopen fungovat zcela samostatně při standardní rychlosti až deset dnů a pronásledovat ve vysoké rychlosti (45 uzlů, cca 80 km/h) dokáže na vzdálenost 556 kilometrů.

Výbava zahrnuje systémy se stabilizovanými kamerami, termovizí a výkonným počítačem starajícím se o navigaci a určitou úroveň rozhodování na základě naprogramovaných algoritmů. To lodi umožňuje provádět komplexní mise s několika fázemi a všechny podstatné informace při tom bezdrátově sdílet s centrálou, která se může soustředit na kritická rozhodnutí.

bae-systems-pacific-950-4

Foto: BAE Systems

Velký kulomet na přídi musí na dálku ovládat člověk

Vedle většího prostoru pro soustředění na vyšší úrovně mise je hlavní výhodou autonomizace námořních technologií bezpečnost jednotek. Pacific 950 tak může být bez jinak nutných ohledů na posádku nasazen do potenciálně jakkoliv nebezpečné situace a očekává se jeho využití v protipirátských operacích, hlídání hranic, získávání informací, námořní bezpečnosti a obrany za použití palebné síly.

Jednou z velkých otázek autonomních strojů obzvláště relevantních v kontextu zbraní je etika systémů schopných, ať už záměrně nebo ne, ublížit člověku. Pacific 950 se této otázce minimálně prozatím zcela vyhýbá, protože ač je vybaven 12,7mm kulometem, jeho operace vyžaduje lidský vstup.

elon-musk

Přečtěte si takéThe Boring Company Elona Muska nabírá 120 milionů dolarů na budování tunelů pro rychlejší přepravu ve městechThe Boring Company Elona Muska nabírá 120 milionů dolarů na budování tunelů pro rychlejší přepravu ve městech

„Tato technologie představuje obrovský krok vpřed v interakci mezi člověkem a strojem,“ řekl hlavní technolog příslušné divize firmy BAE, Mike Woods. „Loď udržuje námořníky v bezpečí, zatímco jim umožňuje reagovat na čím dál tím různorodější, často nepředvídatelné scénáře, se kterými se denně setkávají, a napomáhá rychlejšímu rozhodování v komplexních a nejednoznačných situacích,“ vysvětlil.

Pacific 950, jež vznikl ve spolupráci s experty z L3Harris, MSI Defence Systems a s Ministerstvem obrany Velké Británie, nyní čeká dalších několik měsíců testování integrace s již existujícími námořními systémy.

bae-system-p9502

Foto: BAE Systems

Autonomní člun Pacific 950

Diskuze (0)

Novinka

Anonym