Nanuky začala vyrábět ve dvoupokojovém bytě. Její umění baví Tomáše Čupra i Porsche

Za čtyři roky od založení značky Nanooky prošlo Lence Klusoňové rukama 50 tisíc zmrzlin na špejli. Každá z nich je přitom originál.

NanookyStory

Foto: Nanooky

Zakladatelka značky Nanooky Lenka Klusoňová

0Zobrazit komentáře

Někdo se spokojí s nabídkou nanuků, po kterých lze v horkých letních dnech sáhnout v jakémkoliv supermarketu. To ale nebyl případ Lenky Klusoňové, které nevyhovovalo složení ani chuť běžně dostupných mražených sladkostí. A tak začala před čtyřmi lety vyrábět svoje vlastní. Dnes na ně má malou manufakturu, ale protože se všechny dělají ručně, žádné dva nejsou stejné. Zaujaly i jednoho z nejúspěšnějších českých podnikatelů a nejen jeho.

„Nápad na Nanooky vznikl v roce 2018. Vždy jsem se zajímala o složení potravin a zdravou výživu. A když jsem se podívala na složení běžných nanuků, kvůli všem možným éčkům a další chemii mi spíše připomínalo telefonní seznam,“ říká Klusoňová k tomu, jak vlastně nápad na vlastní nanukovou firmu začal.

Receptury si začala nejdřív hledat na internetu a testovala je doma. Především na manželovi a návštěvách. Právě jejich pozitivní odezva ale Klusoňovou přesvědčila o tom, že by se mohla do výroby pustit profesionálně. Poctivých zmrzlináren bylo tehdy v Praze už celkem dost, ale kvalitní nanuky jí na trhu chyběly.

První výtvory byly dle jejích slov „tak trochu punk“ – vyráběla je doma v kuchyni dvoupokojového bytu, navíc s domácí manufakturou začínala při zaměstnání, takže se jí věnovala jen po večerech a během víkendů. Společně s manželem pořídili nový mrazák a začali s nanuky objíždět farmářské trhy.

Nanooky

Foto: Nanooky

Lenka Klusoňová nejprve se svými nanuky objížděla farmářské trhy

„Když jsme viděli, že lidi mají zájem, dali jsme dohromady naše úspory, pronajali si výrobnu, nakoupili stroje a suroviny a pustili se do toho o trochu více. Na začátku jsme investovali přibližně půl milionu korun,“ vyčísluje Klusoňová.

Postupně také zdokonalovala receptury, a to i na základě zpětné vazby od zákazníků. Na začátku zkoušela vyrábět nové příchutě metodou pokus–omyl, ale nakonec začala více pronikat do zmrzlinářské chemie a naučila se předjímat, jak se směs zachová po tom, co ji zmrazí. „Celý proces jsem tak vychytala do dnešní kvality. Řešila jsem postupy, aby se lépe spojily všechny suroviny, aby směs prošla procesem pasterizace,“ vysvětluje.

Důležitý milník pro značku Nanooky přišel hned na začátku, tedy v roce 2018, kdy neušla pozornosti Tomáše Čupra, zakladatele online supermarketu Rohlík, který přednášel na Startup festivalu na Vysoké škole ekonomické v Praze. Právě tam jela Klusoňová prezentovat své produkty. Zastavil se u jejího stánku a nanuky ho zaujaly natolik, že jí nabídl možnost prodávat je právě na Rohlíku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nad takovýmto prodejem jsem původně ani neuvažovala. Chtěla jsem jezdit po akcích a dělat přímý prodej a nanuky dodávat také do kaváren, ale byla to příležitost, kterou jsem musela využít. Začala jsem hledat ekologické a rozložitelné obalové materiály a postupně se připravovala na spolupráci,“ vzpomíná Klusoňová.

Její nanuky se tak staly prvními řemeslnými zmrzlinami v nabídce populárního českého online prodejce. Rohlík se tím také proměnil na hlavní zdroj příjmů nanukové firmy, zejména pak během pandemie covidu, kdy se zmrzlinou nebylo možné objíždět trhy a ani gastronomické provozy neměly takový odbyt.

Nanooky

Foto: Nanooky

Každý nanuk je zdobený ručně

I když je dle slov Klusoňové spolupráce s Rohlíkem dlouhodobě velká výzva, je za ni ráda. A to i přes to, že se zavázala, že bude tento obchod jediným prodejcem, kde bude nanuky touto formou nabízet. Český jednorožec je tak jediné místo v online prostoru s nabídkou Nanooků, ale Klusoňová během let rozšířila také pole odběratelů v oblasti kamenných provozoven.

„Každým rokem přidáváme nové kavárny. Letos jsme například nově v kavárně I Love You přímo vedle Petřínské rozhledny nebo v podniku Jemný Bistro v Modřanech. Přibývají také poptávky ze svateb i mezi firmami, kterým záleží na kvalitě, ekologii a udržitelnosti. Na své akce si nás objednaly i firmy Converse nebo Porsche.“

Klusoňová říká, že jí za ony čtyři roky, co zmrzliny vyrábí, pod rukama prošlo už 50 tisíc nanuků. A i když byla značka Nanooky na začátku spíše koníček k zaměstnání, s příchodem brigádníků nabrala vážnější obrátky. A vzhledem k tomu, že firma roste každým rokem a řemeslné nanuky se objevují na více akcích i ve více podnicích, mladá podnikatelka věří, že ledový byznys bude brzy jejím jediným zdrojem příjmů.

Nanooky

Foto: Nanooky

Lenka Klusoňová si stále zakládá především na kvalitních surovinách

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání

Za pivem na Vysočinu. Zlatý mok se tady točí kolem spisovatele Bohumila Hrabala

Pivovar v Polné, kde prožil kus svého dětství Bohumil Hrabal, si vysloužil ocenění Křišťálový špendlík. V regionu pozornost poutají i Dalešice.

Pivovar Polná

Foto: Křišťálový špendlík

Majitel Měšťanského pivovaru Polná Ladislav Pártl

0Zobrazit komentáře

Manželé Marie a Ladislav Pártlovi otevřeli čerstvě oceněný Měšťanský pivovar Polná v září roku 2019. Objektu přitom původně hrozila demolice. Po rekonstrukci noví majitelé interiér vyzdobili starými polenskými pivními lahvemi, knížkami Bohumila Hrabala i fotografiemi z jeho dětství. A pivovar mohl po desítkách let, kdy byl mimo provoz, opět ožít.

Kromě restaurace zde manželé Pártlovi vybudovali také penzion s wellness a na místě pořádají různé kulturní akce, například divadelní představení, populární cyklus Listování nebo kvízové večery. „Naše motto je: Vše, co děláš srdcem, přináší spokojenost všem! A to je hlavní důvod našeho úspěchu,“ popisuje majitel Ladislav Pártl, který občas v restauraci zaskakuje i jako číšník.

Současní majitelé pivovaru mu plánují navrátit jeho původní poslání, kterým není nic jiného než vaření piva. Plány bohužel zpomalila pandemie a nyní je stále hatí současná nestabilní situace ve světě. „V našich snech jsme postoupili alespoň částečně. Malé wellness je již v provozu, finskou saunu, masáže i vířivku mohou využít nejen hosté našeho penzionu, ale také veřejnost. Stále ale plánujeme vařit i pivo a věřím, že jednou to přijde,“ doplňuje majitel.

Cenu Křišťálový špendlík českým podnikům z oboru gastronomie udělila společnost Google. Získalo ji deset míst, která dostala od svých zákazníků nejlepší hodnocení na Google Mapách. Ocenění oslavila už pražská restaurace Vallmo, ostravské bistro Pelmeški nebo liberecká Sagarmatha.

Pivovar Polná

Foto: Křišťálový špendlík

Interiér restaurace zdobí fotografie i knížky Bohumila Hrabala

„Cenu sice předává Google, ale ve skutečnosti je to ocenění od uživatelů, kterým se v pivovaru líbilo, a proto také zanechali v Mapách a ve Vyhledávání obrovské množství pozitivních recenzí. Google svými nástroji a produkty pomáhá malým podnikatelům růst, aby dokázali plně využít výhod a příležitostí digitální doby. Pivovar v Polné je toho krásným příkladem,” říká tisková mluvčí Googlu v České republice Iva Fialová.

Polenský pivovar není jediný, který je na Vysočině spojený se známým českým spisovatelem. Další stojí v Dalešicích a proslul tím, že v něm režisér Jiří Menzel natočil film Postřižiny podle Hrabalova románu. Vůně sladu se z něj začala linout v roce 2002 po tom, co dlouhou dobu – podobně jako pivovar v Polné – chátral.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V roce 1999 se dostal do rukou nových majitelů, kteří ho obnovili ve spolupráci s architektem Petrem Řehořkou. Právě ten se podílel také na rekonstrukci pivovaru manželů Pártlových. Dnes se v dalešickém pivovaru vaří pivo v jiných prostorách, než tomu bylo v minulých stoletích. Původní pivovar se totiž proměnil na pivní muzeum.

Při návštěvě kraje na pomezí Čech a Moravy se tak nabízí podniknout putování s rázem příběhů Bohumila Hrabala. Z Polné je to Dalešic 55 kilometrů. Osvěžení čeká na obou stranách, takže nezáleží na tom, z jaké to objevitel pivovarské architektury na Vysočině vezme.