Nápaditý vinný sklep a moderní sídlo v jednom. Podívejte se na velkou proměnu vinařství Lahofer od Chybík+Krištof
Při projíždění českými městy není těžké nabýt dojmu, že jsou pro místní architekturu typické zejména dva trendy. Na jedné straně stojí příjemné historické styly, na druhé naopak normalizační, esteticky banální betonové stavby, někdy ve snaze pro oživení přetřené pastelovými barvami. Mezi těmito dominantami jsou ovšem roztroušena i velice zajímavá moderní díla, často českých autorů. Jedním z nich je i nové sídlo vinařství Lahofer, které nedávno dokončilo architektonické studio Chybík+Krištof.
Adresa nedaleko vesnice Dobšice u Znojma bude relevantní jak pro zaměstnance jednoho z největších tuzemských vinařství, tak pro milovníky vína a kultury. Trojice propojených budov v sobě totiž kombinuje samotnou výrobnu, administrativní zázemí i prostory pro návštěvníky. Díky nevšednímu designu navíc střecha části stavby nepřerušeně přechází do amfiteátru.
Zde má ještě letos proběhnout několik akcí jako koncerty známých českých umělců, promítání filmů a jak zmiňuje Deník.cz, dokonce i módní přehlídka Beáty Rajské. Pro mnohé pak může být ještě zajímavější návštěva vinárny uvnitř jedné z budov, protože nabízí velmi zajímavou výzdobu od malíře Patrika Hábla. Ta nahradila původně plánovaná dřevěná žebra.
„Nápad nám vnukla samotná stavba vinařství, když jsme odkryli bednění mezi betonovými žebry, kam jsme zamýšleli umístit dřevěný podhled, a ukázala se povrchová kresba betonu, který původně nebyl navržený jako pohledový,“ vysvětlují architekti. To, co viděli, jim okamžitě připomnělo Háblova díla, která znají.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKoncept, s nímž Hábl pro výzdobu stěn interiéru přišel, nese název Vrstvy. Stejně jako výsledné malby odkazuje na barevnost řezu půdy specifickou pro oblast vinic. Působí tak jako logické navázání na design budov, inspirovaný svým prostředím. Zatímco podpůrná žebra z většiny prosklené konstrukce stavby odpovídá řadám vinic, výška jednotlivých segmentů se zase různí po vzoru vinařské krajiny.
Záměrem brněnského architektonického studia přitom kromě estetiky vycházející z okolí bylo inovativním způsobem přistoupit k rozsáhlému prostoru, který sídlo za 120 milionů korun pokrývá. „Nechtěli jsme do krajiny vstupovat s příliš velkým měřítkem. Rozdělením do tří hmot se celkový objem domu odlehčí,“ říkají. Vnější architekturu budovy jsme přiblížili už v dřívějším článku.
Studio Chybík+Krištof si za svou dosavadní práci loni vysloužilo ocenění pro mladé architekty Design Vanguard prestižního časopisu Architectural Record. K sídlu Lahofer, jednomu z jeho nejnovější projektů, se mohou návštěvníci vydat už od začátku tohoto měsíce.