Nápor cestujících, nedostatek lidí i stávky. Cestování letadlem po Evropě se výrazně komplikuje
Kiwi.com zaznamenalo téměř dvojnásobný počet zrušených letů oproti dubnovým a květnovým číslům v rámci Evropy.
Léto je v plném proudu, omezení po dvou pandemických letech téměř neexistují, proto se hodně lidí po delší době vydalo na zahraniční dovolené. Situaci na letištích i ve vzduchu ale ovlivňuje kombinace několika různých faktorů, což celý obor negativně zasahuje – a turisty ve zvýšené míře přivádí do nelehkých situací.
Stačí se podívat na zprávy z posledních týdnů. Německá aerolinka Lufthansa ohlásila už třetí vlnu rušení letů, ke které v letošním létě přistoupila – nejdříve šlo o 3 100 letů na červenec a srpen, pak dalších 770 spojů v červenci a následně 200 letů z Frankfurtu a Mnichova. Firma to odůvodnila nedostatkem zaměstnanců, stávkami, počasím a pandemickou situací.
S nedostatkem zaměstnanců, stávkami a dalšími problémy se potýká řada evropských letišť. Londýnské Heathrow například vyzvalo aerolinky, ať zastaví prodeje letenek na léto. Nejvytíženější britské letiště plánuje omezit počet cestujících, kteří z něj potřebují odcestovat, na sto tisíc denně.
Letiště Gatwick, což je druhý největší dopravní uzel v Londýně, v červnu oznámilo, že kvůli nedostatku personálu v červenci omezí počet letů na 825 denně a v srpnu na 850 denně. Před pandemií covidu letiště dokázalo vypravit 950 letů za den. Podobné opatření přijalo také amsterodamské letiště Schiphol, které přinutilo nizozemského vlajkového dopravce KLM omezit prodej letenek. Samotné KLM kvůli nedostatku zaměstnanců do konce srpna zrušilo denně dvacet letů po Evropě.
Tím výčet problémů nekončí – piloti Ryanairu ve Francii a Belgii budou 23. a 24. července stávkovat. A například během stávky pozemního personálu na začátku července se na pařížském letišti Charlese de Gaulla za jediný den zatoulalo přes dvacet tisíc zavazadel, která se cestujícím rozvážela ještě několik dní.
Český vyhledávač letenek Kiwi.com na dotaz CzechCrunche uvedl, že tento měsíc zaznamenal téměř dvojnásobný počet zrušených letů oproti dubnovým a květnovým číslům v rámci Evropy. Poprvé také došlo k lehkému poklesu poptávky a současně ke zvyšování cen letenek s ohledem na výše zmíněné komplikace.
„Veškeré tyto komplikace mohou mít za následek také delší čekání na zákaznických linkách či delší proces refundací,“ uvedla za Kiwi.com Nina Černá. Prodejce letenek také zaznamenal zvyšující se zájem cestujících o přídavné služby, které jim dokážou pomoct v případě zpožděných letů či při ztrátě zavazadel.
Na co mají cestující nárok
Například u zpožděných letů spolupracuje se společností Air Help, jež prosazuje práva pasažérů v letecké dopravě, a rezervace této služby skrze Kiwi.com aktuálně zaznamenala v porovnání s červnem nárůst o 25 procent. V rámci letů z České republiky jde dokonce nárůst o více než 80 procent.
Obecně přitom platí, že pokud má let zpoždění více než dvě hodiny, má pasažér podle nařízení Evropské unie nárok na občerstvení s ohledem na délku čekání, hotelové ubytování (pokud je nutné přespání) a dva telefonní hovory zdarma. Pokud aerolinka výše zmíněné neposkytne pasažérovi automaticky, pasažér má nárok po ní vyžadovat kompenzaci.
Pokud má let při příletu do cílové destinace zpoždění tři hodiny, pasažér má nárok na kompenzaci za zpoždění letu. Částka závisí na vzdálenosti a délce zdržení a pohybuje se od 250 do 600 eur (zhruba od 6 100 do 14 700 korun) za pasažéra. V případě narušení provozu je aerolinka povinna poskytnout pasažérovi kompenzaci danou nařízením EU.