Nasypal do mixéru vše, co mu přišlo zdravé, a vytvořil funkční jídlo v sáčku. Měsíčně prodá tisíce kusů

Ristre funguje na stále rostoucím trhu funkčního jídla, soustředí se přitom na superpotraviny. Jeho potravinové „kapsičky“ zaujaly i vojáky.

Iva BrejlováIva Brejlová

Damien Thorn

Foto: Ristre

Damien Thorn, zakladatel Ristre

0Zobrazit komentáře

Svoje podnikání začal Damien Thorn excelovskou tabulkou. Do ní zapsal všechno, co by podle něj měl zdravý člověk sníst, aby do sebe dostal všechny výživné látky a jeho tělo fungovalo v ideálním módu. A pak prostě začal ingredience míchat doma v mixéru. Thorn tím odstartoval projekt, se kterým se mu po zhruba dvou letech podařilo vytvořit pokrm, který zkoušeli výsadkáři a kupují si ho sportovci. Měsíčně se prodeje jeho „kapsiček“ Ristre počítají na tisíce.

Kombinace všeho, co si přečtete jako složení obsahu lesklého oranžového obalu Ristre, pro většinu lidí asi nebude znít lákavě. Řada ingrediencí čítá mimo jiné česnek, zázvor, jablko a skořici nebo taky rybí olej, mandle a pohanku. Ve zvláštní, kašovité konzistenci přesto ucítíte jen málo z nich, a ač se to zdá nepravděpodobné, navzájem se nebijí.

Celkem šedesátka ingrediencí má jasný cíl – Ristre má obsahovat co nejvíc surovin, které se označují jako superpotraviny. Takže tu najdete třeba i japonskou houbu reishi využívanou při výcviku kosmonautů. Nebo gingko bilobu, která má mimo jiné vylepšovat paměť.

Sám Damien Thorn na začátku neměl zkušenosti s potravinářským průmyslem a celé míchání bylo spíš metoda pokus omyl, a to včetně ladění chuti a toho, jak dlouho vlastně sáček vydrží. Motivaci měl ale jasnou – jídlo při práci nestíhal a na běžné teplé pokrmy mohl zapomenout. A alternativy, které zkoušel, mu nevyhovovaly.

ristre

Foto: Ristre

„Kapsičky“ Ristre mají plnohodnotně zastoupit výživné jídlo

Přitom cílem bylo nejen vymyslet něco, co zasytí, ale zároveň pokrm, který má tělo dostat do co nejlepší myslitelné formy. To znamenalo vyhnout se některým postupům a dodatečným látkám, které účinky potravin ničí. Když svůj plán konzultoval s odborníky z VŠCHT, říkali mu prý, že něco takového nevyjde.

Přesto s mixem přišel. Nejdřív pro sebe, pak známé, a nakonec ho uvedl na trh. S obsahem mu pomohli odborníci z potravinářství, otestovaly české a švýcarské laboratoře. A obal vyvinul s dalšími experty takový, aby v něm jídlo bez zvláštních potřeb na skladování vydrželo alespoň půl roku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Půlkilový sáček Ristre se dnes vyrábí v Luhačovicích a prodají se ho nižší tisíce kusů sáčků měsíčně. Zatím to není projekt, který by na sebe vydělal, přiznává Thorn. Pochvaluje si však, že má stabilní klientelu. K ní se řadí vojáci nebo sportovci, profesionální cyklisté i MMA bojovníci. Ale taky lidé pracující na směny nebo manažeři.

„Viděl jsem Ristre vyfocené ve vládním letadle, na evropském summitu, na túrách. Je to povzbuzení,“ říká autor projektu. „Začali si to kupovat výsadkáři z Chrudimi. Kluci z posiloven, ti, co chodí na paintbally, hasiči, policisti,“ vyjmenovává s nadšením.

Lidi přeci vždycky budou jíst

S nápadem na Ristre Thorn přišel sám pro sebe. Dlouhé hodiny totiž trávil na cestách jako osobní řidič, později se ve společnosti Anywhere Campers, která pronajímá karavany na cesty po Evropě, staral o to, aby vozy dorazily tam, kam mají. Tedy pokud například někdo končil svoji cestu ve Španělsku, pro karavan doletěl a zpátky do Česka jej pak přivezl.

Vysvětluje, že mohl být každý týden jinde: v Barceloně, Paříži, ve Skotsku i za polárním kruhem. Na silnicích mu ale chyběla zdravá alternativa rychlého jídla. Došlo mu, že takovým směrem nebude uvažovat jen on. A že produkt, který si vysnil, by mohl oslovit i ty, kteří s časem a podmínkami pro jídlo tolik nebojují. „Můžete jíst hůř nebo líp, ale musíte jíst. V tom vidím byznysovou příležitost,“ říká.

ristre

Foto: Ristre

Ristre oceňují mimo jiné sportovci nebo lidé na túrách

Ještě v době, kdy se Ristre rodilo, svůj plán při jedné z cest vyprávěl Miloslavu Novákovi, majiteli a zakladateli projektu Anywhere Campers. Toho nápad nadchl, a když mu dal Thorn kapsičku ochutnat, oslovila ho i chuť.

Vývoj Ristre odstartoval v roce 2021 a Novák do něj vložil peníze a stal se spolumajitelem. Což byl pro značku důležitý milník, protože Thorn by ji bez cizího kapitálu jen těžko dával dohromady.

Vyhlídky na break-even

Damien Thorn měl před aktuálním projektem řadu snů a snaží se je plnit. Jedním z nich byla změna jména. S tím, které používá, se nepřekvapivě nenarodil, ale převzal jej od fiktivní postavy z filmu The Omen (v češtině Satan přichází). Splnil si i přání pohybovat se ve financích, když stál u založení společností Milton Crown či S-Class Europe.

Ne každý z jeho projektů byl ale úspěšný. Když Thorn mluví o svém životě, popisuje jej jako jízdu na horské dráze – nahoru a zase dolů. Hladší příběh úspěchu si zkazil sám, přiznává, když hovoří o tom, že udělal řadu byznysových a osobních chyb. Doteď ho pronásleduje skutečnost, že „žil nad své poměry“ – tedy že nějakou dobu utrácel víc, než vydělával. A výrazně se zadlužil.

„Některé závazky jsem splatil,“ říká. Na dalších se snaží pracovat. A u jiných uznává, že dohoda skřípe. Říká, že pokud má aktuálně peníze k dispozici, snaží se je směřovat především do Ristre s představou, že podnik se přetočí do černých čísel, a peníze pak budou moct plynout opačně. Break-even, tedy bod, kdy by k tomu mělo dojít, by podle něj měl podle dosavadních prodejů nastat ještě letos.

ristre

Foto: Soldato Team

Ristre prošlo zátěží v terénu

Novák jako podílník Ristre podporuje nejen finančně, ale pomáhá mu nabrat rychlost. Za Thornem stojí. „Damien mě už nějakou dobu znal a ví, že mám vznětlivější povahu. Že kdyby mi o dluzích neřekl a já se o nich pak dozvěděl, nedopadlo by to dobře. Vidím, že dospěl. A oceňuju, že má tendenci stavět se k tomu čelem,“ dodává Novák.

Když dal Thorn Ristre testovat výsadkářům z Chrudimi, pojali ho jako jediný zdroj potravy při několikadenním cvičení. Vrátily se pozitivní reakce. Včetně skutečnosti, že na sáček lze třeba i stoupnout a vydrží. Jen by prý mohl být obal jiný než zářivě oranžový, který na sebe ve vojenském prostředí připoutává nevítanou pozornost.

„I to je v plánu,“ říká Thorn. Zatím testoval jiné příchutě, ale zájem byl hlavně o klasickou a dlouhodobou výrobu dalších tak nerozjel. „Ale jednou bych chtěl přidat i variantu speciálně pro muže,“ slibuje.

Akcelerátor AceON hledá nové talenty. Startupy zároveň podpoří milionovou investicí

Akcelerátor, za kterým stojí VC office Zaka a firma Accace, kromě první investice nabízí nadějným firmám mentoring od expertů z různých oblastí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

_026a6841-min

Foto: AceON

Vítězové jarního kola akcelerátoru AceON 2023 Marcel Veselka z Wopee.io a Jan Kondula z Mapheim

Jedni stojí za úspěšnými miliardovými byznysy a startupovým fondem, druzí pak za konzultační společností. Rodinný VC office Zaka a poradenská firma Accace spojily své síly ve startupovém akcelerátoru AceON, který nyní otevírá brány do svého podzimního programu. Akcelerátor přitom zároveň vystupuje v roli investora a jednotlivé týmy podpoří první investicí ve výši padesáti až sedmdesáti tisíc eur, tedy 1,2 až 1,7 milionu korun. Uzávěrka přihlášek končí 11. září.

Investice v rámci programu AceON má startupům posloužit na akceleraci vývoje a růst firmy, například na dokončení takzvaného minimálně životaschopného produktu (MVP), nábor nových lidí do týmu, marketingové kampaně či expanzi mimo svůj lokální trh. Samotná akcelerace je pak přizpůsobená přijatým startupovým týmům a struktura zaměřena na individuální mentoring s experty, skupinová setkání a diskuze na různá témata včetně fundraisingu, sales, škálování, expanze, PR, vývoje a další.

Jarního kola AceON se účastnilo sedmnáct startupů a vzešly z něj dva vítězné týmy – Wopee, autonomní testovací platforma využívající roboty na zlepšení efektivity a snížení „odpadu“ při vývoji a testování, a platforma Mapheim, jež firmám umožňuje vytvářet interaktivní mapy jednoduše a za nízké náklady. Jarní kolo nebylo investiční, týmy získaly přístup ke vzdělávání a mentoringu od expertů.

„Účast v akcelerátoru AceON pro nás byla obrovskou příležitostí pro zlepšení oblastí, u nichž jsme doteď neměli dostatek času na rozvoj, ale jsou klíčové pro náš úspěch. Organizátoři byli motivovaní a naše spolupráce s nimi nám poskytla důležitý impuls ve startupové cestě,“ komentuje zkušenosti zakladatel Wopee Marcel Veselka.

_026a6194-min

Foto: AceON

Peter Pašek z Accace Slovensko a Jan Kasper ze Zaka VC

Zakladateli AceON jsou Peter Pašek a Jan Kasper. Pašek je ředitelem a partnerem konzultační společnosti Accace Slovensko a roky se věnuje podpoře startupů jako mentor i investor, zastupuje startupy při jednáních s investičními fondy a tři roky vedl vlastní akcelerátor #accacelife, ze kterého vyrostly úspěšné firmy jako DNA ERA, MultiplexDX nebo Glycanostics.

Kasper je spoluzakladatelem a partnerem Zaka VC, jež má na startupy připravené stovky milionů korun. Samotný Kasper působí ve více než pětačtyřiceti firmách v šesti zemích, zejména v sektorech jako retail, marketing či energetika. Oba zakladatelé akcelerátoru se během podzimního programu budou přímo věnovat startupům jako mentoři.

Tým musí mít ambice věnovat se naplno rozvoji firmy a mít vizi expanze na světové trhy. Nemůže chybět ani odvaha a vytrvalost.

Dvojici coby mentor doplňují například i šéf investiční komise Zaka VC Andrej Petrus či Slavo Tuleja ze společnosti Kiuub. Jednotliví mentoři budou přiděleni každému týmu, aby se společně během několika měsíců věnovali hloubkové analýze startupu, jeho potenciálu, možnostem, cílům a zejména rychlému růstu. Specifická témata pak může startup konzultovat s dalšími experty z různých oblastí.

Podzimní akcelerátor je určen primárně pro české a slovenské startupy v early stage fázi, ať už v procesu vývoje svého prvního prototypu, nebo ve fázi, kdy již začaly produkt nabízet na trhu. Hlavním atributem při rozhodování o podpoře má být to, jak velký a naléhavý problém řeší svým zákazníkům a jak dokáží řešení škálovat. „Tým musí mít ambice věnovat se naplno rozvoji firmy a mít vizi expanze na světové trhy. Nemůže chybět ani odvaha a vytrvalost,“ komentuje Peter Pašek. Oba zakladatelé věří, že právě individuální přístup a mentoring jsou tím, co dokáže startupům pomoci uspět a škálovat i na další trhy.

Přihlášky uzavírá podzimní AceON již 11. září, startup přitom musí zodpovědět několik otázek o týmu, svém zaměření a potřebě investice. Před začátkem samotné akcelerace si tým AceON vybere startupy, u kterých vidí největší potenciál úspěchu, a pozve je na společné dvoudenní setkání Bootcamp, které se koná 13. až 15. října v Bratislavě.

CC Native

Partnerem článku je akcelerátor AceON