Návrat Brendana Frasera a další momenty z Benátek. Skončila jedna z hlavních filmových akcí roku

Brendan Fraser se zapsal do paměti díky filmu Mumie z roku 1999, pak ale zmizel z povědomí. Teď si díky novému filmu získal obří přízeň.

the-whale-aronofsky-a24-brendan-fraser

Foto: A24

Brendan Fraser ve filmu The Whale

O víkendu proběhlo předání cen na mezinárodním festivalu v Benátkách, čímž po jedenácti dnech skončila jedna z hlavních filmových událostí roku. Letos přinesla velké debuty, jako když se populární zpěvák Harry Styles poprvé objevil v hlavní roli thrilleru To nic, drahá. Ještě více ale šlo o ročník návratů, ať už máme na mysli metaforický návrat Marilyn Monroe na stříbrné plátno v kontroverzní Blonde, nebo doslovný v případě oblíbeného herce Brendana Frasera, známého z Mumie.

Fraser patří k nejznámějším hollywoodským hvězdám přelomu devadesátých a nultých let, kdy se do paměti diváků zapsal v dobrodružné komedii Král džungle nebo jako akční hvězda ve filmové sérii Mumie.

I když i později ztvárnil mnoho rolí, pro většinu čtenářů bude nejspíš těžké kteroukoliv z nich jmenovat. Jaksi se vytratil z širokého povědomí – zčásti kvůli mnohem menší viditelnosti i měřítku projektů, v nichž se objevoval.

V roce 2018 ale magazín GQ vydal rozsáhlý Fraserův profil, který jeho kariéře dodal zásadní kontext. Velký zlom měl přijít v roce 2003, kdy herce prý na obědě sexuálně napadl Philip Berk, tehdejší šéf Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu, pořádající Zlaté glóby. Zatímco Berk se obvinění snažil zmírnit a popřel jakýkoliv špatný záměr, Fraser zdůraznil, že událost měla na jeho život i působení v Hollywoodu výrazný vliv.

Nejdříve prý ze všeho vinil sám sebe, později se potýkal s depresí: „Narušilo to moje vnímání sebe sama a toho, co dělám,“ řekl. Měl tendenci vzdálit se hlavnímu dění. Zároveň, podobně jako mnoho hereček napadených mocnými producenty či filmaři z Hollywoodu, vnímal, že jeho jméno se vytratilo z konverzací ve filmovém průmyslu a ztratil přístup k zajímavějším nabídkám práce. Až v roce 2018 mu podle vlastních slov dění kolem hnutí Metoo dodalo dostatek odvahy na to, aby o své zkušenosti promluvil.

V té době jeho kariéra opět začala nabírat na obrátkách díky hlavní roli v minisérii Trust a nyní ztvárnil hrdinu ve filmu The Whale od Darrena Aronofského, režiséra Requiem za sen, Wrestlera či Černé labutě. Fraser v novince hraje 270 kilo vážícího homosexuálního muže uvězněného na vozíku ve svém pokoji. Psychologické drama o dobrosrdečném učiteli, který žije sám po tom, co kvůli vztahu se studentem opustil rodinu, si v Benátkách vysloužilo šestiminutový potlesk vestoje.

Záznam Fraserovy pokorné reakce na aplaus, který s vřelým komentářem sdílel i Dwayne Johnson, pak na internetu zaznamenal virální úspěch a označení „brenaissance“ na sociálních sítích. Herec, jehož výkon v The Whale je podle kritiků skvělý a má šanci ho zapojit do oscarového klání, se příští rok objeví také v epickém westernu Martina Scorseseho Killers of the Flower Moon.

Ale zpět do Benátek. Ačkoliv premiéra The Whale patřila k těm nejdiskutovanějším, nejdelší potlesk přímo na festivalu patřil Blonde, skoro tříhodinovému filmu o fikcionalizovaném životě Marilyn Monroe s Anou de Armas v hlavní roli. Snímek Andrewa Dominika, který zkoumá trauma ženy skryté za dokonalou hvězdnou personou, nicméně kritiky rozdělil. Podle některých jde o náročnou a komplexní psychologickou sondu, podle jiných má blízko k exploataci. Většina diváků Blonde uvidí na Netflixu koncem září.

Bulvární kauza Olivia Wildeová vs. Florence Pughová

Nejdivočejší diskuze pak bezesporu proběhly kolem psychologického thrilleru To nic, drahá. Přesněji, mluvilo se hlavně o lidech, kteří na filmu pracovali, tedy režisérce Olivii Wildeové a hercích Harrym Stylesovi a Florence Pughové. Styles a Pughová v očekávané novince ztvárnili zamilovaný mladý pár žijící ve zdánlivě dokonalé izolované komunitě na předměstí. Thriller přirovnávaný k Stepfordským paničkám zatím nesbírá příliš kladné recenze kvůli údajné povrchnosti, ačkoliv Pughová prý předvedla velice dobrý herecký výkon.

Podle několika spíše bulvárních zpráv ji nicméně v práci omezovali Wildeová s hercem a zpěvákem Stylesem, jejichž vztah prý dvojici rozptyloval v průběhu natáčení. Herečka se sice k žádnému z kolujících drbů nevyjádřila, na uvěřitelnosti jim nicméně přidával fakt, že se prakticky vůbec nezúčastnila marketingové kampaně k To nic, drahá. Do Benátek nakonec přes natáčení druhé části Duny, kde hraje významnou postavu, sice dorazila, ale nezúčastnila se tiskové konference k filmu.

Do celé aféry patří ještě Jason Sudeikis, bývalý partner Wildeové a spolupracovník přítele Pughové, která se prý postavila právě na stranu hvězdy sportovního seriálu Ted Lasso, tedy Sudeikisovu. A aby toho nebylo málo, režisérka se dostala do konfliktu s Shiou LaBeoufem, jenž měl původně ztvárnit Stylesovu postavu.

Wildeová podle vlastních slov herce vyhodila kvůli obavám o bezpečnost hlavní herečky. LaBouf zase řekl, že z projektu odstoupil sám kvůli nefungující spolupráci a na internet uniklo video jeho hovoru s režisérkou, které to zdánlivě potvrzuje. V kyberprostoru se v návaznosti na drby objevily komentáře popisující celou situaci jako součást podivného univerza To nic, drahá. Uvedení snímku bylo nakonec jednou z hlavních událostí Benátek, což ale mělo pramálo společného s dílem samotným.

Mezi další filmy, diskutované z čistě cinefilských důvodů, patřilo dle dosavadních recenzí skvělé pokračování satirické detektivky Na nože, které právě dostalo trailer. Mnoho pozornosti a desetiminutový potlesk vestoje si získal také romantický horor Bones and All Luky Guadagnina, v němž Timothée Chalamet a Taylor Russell ztvárnili zamilovaný pár se sklony ke kanibalismu na cestách americkým zapadákovem. Podle kritik jde o skvělý film zkoumající hrdiny hledající své místo a kombinující poetickou něžnost s odporností.

A kdo vlastně vyhrál soutěž nejstaršího a jednoho z nejvýznamnějších filmových festivalů na světě? Zlatého lva, tedy hlavní cenu, dostal dokument All the Beauty and the Bloodshed o boji americké fotografky a aktivistky Nan Goldinové s firmou Purdue Pharma. Proti farmaceutickému obrovi, dnes na pokraji bankrotu, bylo vzneseno několik úspěšných žalob kvůli rozpoutání masové závislosti na opioidech ve Spojených státech. Režisérka Laura Poitrasová už dříve získala Oscara za dokument Citizenfour o odhaleních Edwarda Snowdena.

Velkou cenu poroty pak dostalo francouzské soudní drama Saint Omer režisérky Alice Diopové. Původně dokumentaristka se svým prvním fikčním filmem dostala také cenu Lva budoucnosti za nejlepší debut. Stříbrného lva za nejlepší režii si ovšem odnesl výše zmíněný Luca Guadagnino, jehož Bones and All zabodovalo také v kategorii nejlepší mladé herečky, kterou vyhrála Taylor Russellová.

K dalším oceněným patří Colin Farrell, který ztvárnil jednu z hlavních rolí snímku The Banshees of Inisherin, nové černé komedie od Martina McDonagha, režiséra V Bruggách. McDonagh vyhrál i cenu za nejlepší scénář. Jako nejlepší ženský herecký výkon porota označila práci Cate Blanchettové v dramatu Tár o dirigentce posedlé mocí. Hlavní kategorie pak uzavírá zvláštní cena poroty, jíž získal momentálně v Íránu vězněný režisér Jafar Panahi za film Khers nist. Kompletní seznam oceněných je na oficiálním webu festivalu.

Tomáš Chlebek

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.