Návrat legendárního exotického hrdiny. Princ z Persie bude nově obracet čas ve virtuální realitě

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

prince-of-persia1

Legendární první Prince of Persia z roku 1989

0Zobrazit komentáře

Princ z Persie se v popkultuře naposledy výrazně objevil v roce 2010, ztvárněn Jakem Gyllenhaalem ve stejnojmenném filmu. Primárně je však známý díky trilogiím her z 90. let a následně ze začátku milénia, které představily několik zajímavých herních mechanik. Ty se objeví také v novém titulu franšízy, tentokrát ovšem hráči budou exotický svět s nástrahami a obracením času moci navštívit mnohem bezprostředněji. Ubisoft totiž chystá Prince z Persie jako hru ve virtuální realitě pro únikový pokoj.

Počítačová hra s perským hrdinou původně vznikla v roce 1989, kdy si díky svému poutavému designu a zábavnému průběhu rychle vybudovala velké publikum. Následovaly ji dvě další hry, přičemž deset let od vydání prvního dílu bylo možné její svět poprvé procházet v trojrozměrném prostoru. Ještě výraznější pokrok ale přišel s novou trilogií, vydanou mezi lety 2003 a 2005.

Prince of Persia: The Sands of Time se dočkala nadšených recenzí a prohlášení, že se jedná o jednu z nejlepších her všech dob. Nabídla jak zajímavý příběh, tak velké množství překážek v komplexním prostoru vyžadujících přemýšlení i obratnost. Navíc představila zajímavou mechaniku obrácení, zpomalování a zastavování času, představující výhodu při soubojích a možnost napravit svou chybu.

prince-of-persia-the-dagger-of-time

Foto: Ubisoft

Přesnější podoba nové VR hry s Princem z Persie zatím zůstává zahalena zajemstvím

Ve stejném duchu pokračovaly i další dvě hry, Warrior Within a The Two Thrones, které přinesly komplexnější příběh a výrazně temnější vyznění. Později vyšlo ještě několik dalších více či méně zajímavých her. V roce 2008 se vývojáři rozhodli vydat trochu jiným směrem a vytvořili reboot Prince of Persia obsahující skvělou animaci, která je schopná obstát i dnes.

O dva roky později dokonce vznikl film Princ z Persie: Písky času s rozpočtem 200 milionů dolarů a další díl hry s podtitulem Forgotten Sands doplňující děj trilogie z první poloviny dekády.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Už vývojářsky a finančně velmi náročný reboot z roku 2008 ale nenaplnil očekávání studia Ubisoft, které se proto rozhodlo zaměřit spíše na nečekaný hit v podobě hry Assassin’s Creed. Ta původně paradoxně vznikala jako spin-off Prince of Persia, vývojáři se však rozhodli vybudovat nový herní svět a staršími postavami a prostředími se tak jen inspirovali.

prince-of-persia-sands-of-time-01-artwork

Hra Prince of Persia: The Sands of Time patří k tomu nejlepšímu z první dekády po roce 2000

Někteří si při tomto osudu mohou vzpomenout na jedno z prohlášení hrdiny Prince of Persia: Warrior Within: „I am the architect of my own destruction.“ („Jsem strůjcem své vlastní zkázy.“)

Po pár obnovených vydáních a mobilních hrách se nyní nezdá, že by měl být tento osud v blízké době zvrácen, Ubisoft se nicméně opět rozhodl zkusit něco jiného. Prince z Persie tak s podtitulem The Dagger of Time adaptoval pro VR únikový pokoj.

fibigerova-boxed

Přečtěte si takéPo 20 letech vývojařiny zakládá Markéta Fibigerová 1. IT Gymnázium. Chceme učit studenty myslet, ne vychovávat stádoPo 20 letech vývojařiny zakládá Markéta Fibigerová 1. IT Gymnázium. Chceme učit studenty myslet, ne vychovávat stádo

Jak vysvětluje jeden z vývojářů VR hry, Cyril Voiron, důvodem pro návrat ke starší franšíze je její podobnost s experimenty ve VR s Assassin’s Creed a zajímavé herní mechaniky.

„Písky času byly ideální volbou, protože nabízejí nejen fantastické prostředí, ale původní hry obsahovaly také mnoho prvků perfektních pro VR jako hádanky a samozřejmě využívání schopností jako ovládání času,“ říká.

prince-of-persia-the-sands-of-time-54cab10e4f4a8

Foto: Disney

Princ z Persie se stal také námětem filmového blockbusteru z roku 2010

Nová hra se samozřejmě snaží zaujmout potenciálně jakékoliv publikum, radost by však měli mít zejména fanoušci předchozích titulů. Vývojáři se totiž snažili do nové podoby co nejlépe převést všechny jejich ikonické prvky jako třeba vertikální procházení prostorem, pasti a samozřejmě královnu času Kaileenu. Chybí jim jen souboje s písečnými monstry a místo nich nabízejí o to více hádanek a manipulace času.

Prince of Persia: The Dagger of Time se má ve VR únikových pokojích po celém světě objevit letos na jaře.

Zlaté české ručičky znovu uspěly na globálním poli. Americký obr kupuje pražské herní studio Geewa

endrle2Insider

Foto: Geewa

Zakladatel a šéf českého herního studia Geewa

0Zobrazit komentáře

Za posledních dvanáct měsíců se událo tolik významných akvizic na poli českého herního průmyslu, co se nepodařilo za celou předcházející dekádu. Loni v únoru to bylo pražské Warhorse Studios, tvůrce hry Kingdom Come: Deliverance, které koupila firma THQ Nordic za víc než miliardu korun. V druhé polovině loňského roku pak pražské studio Beat Games, které stojí za nejprodávanější VR hrou historie Beat Saber a koupil ho Facebook, a nyní přichází další významný úspěch.

Má ho na svědomí tuzemská herní společnost Geewa, která stojí za hity jako Smashing Four nebo Pool Live Tour, vedená zakladatelem Milošem Endrlem. Geewa v rámci čerstvé akvizice putuje do rukou kalifornského obra AppLovin, jenž vyvíjí nástroje na podporu mobilních her a jejich růstu v ekosystému. Hodnota transakce by se podle našich informací měla pohybovat ve stovkách milionů korun.

Od roku 2014 v Geewě drží podíl skupina KKCG miliardáře Karla Komárka, která do firmy investovala 82 milionů korun prostřednictvím fondu Springtide Ventures, a postupně ho navýšila až na 62 procent. Získané prostředky v té době herní firma využila především na marketing svých čtyř nově vyvíjených her. Největším hitem je pro Geewu ale aktuálně zmíněný Smashing Four, který se drží v prvních 250 nejpopulárnějších hrách a podle Endrleho slov vydělává milion dolarů měsíčně.

smashingfour

Foto: Geewa

Největší herní hit české Geewy Smashing Four

Dalších 32 procent ve firmě drželi polští investoři MCI TechVentures a zbývajících 6 procent pak sám Miloš Endrle, který Geewu v roce 2005 zakládal, a několik malých andělských investorů. Celých 100 procent společnosti nicméně nyní přechází pod AppLovin, kde bude Geewě i nadále šéfovat Endrle.

„Máme za sebou vůbec nejúspěšnější rok naší existence a načasování partnerství se společností AppLovin tedy nemohlo být lepší,“ říká k akvizici zakladatel a šéf Geewy Miloš Endrle. „Těšíme se na to, že díky odborným znalostem společnosti AppLovin budeme moci své hry optimalizovat tak, aby dále celosvětově rostl počet jejich uživatelů,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě Smashing Four stojí za zájmem kalifornské firmy, která v ní vidí obrovský monetizační potenciál. Hra se totiž zaměřila na takzvané PvP souboje hráčů, tedy jeden na jednoho, které lze využívat v nejrůznějších systémech turnajů. Hráči si pak ve hře mohou dokupovat nejrůznější vylepšení a virtuální měnu.

„Náš tým si s týmem společnosti Geewa ihned porozuměl – jeho dobré vedení, herní hit Smashing Four a mimořádně talentovaní lidé v pražském sídle na nás mimořádně zapůsobili. Věříme, že AppLovin umožní škálování produktů studia Geewa za jeho hranice, takže se dostanou k hráčům z celého světa,“ potvrzuje CEO a spoluzakladatel AppLovin Adam Foroughi.

karel-komarek

Foto: KKCG

Miliardář a majitel skupiny KKCG Karel Komárek

Nutno dodat, že i pod AppLovinem bude Geewa nadále samostatným herním studiem, které bude i nadále vyvíjet jak Smashing Four, tak případné další tituly. Letos plánuje vydat novinku Smash Casters, která by chtěla na Smashing Four navázat, a opět učarovat hráče na americkém kontinentu, k čemuž má samozřejmě pomoci i AppLovin. Aktuálně má Endrleho firma přes 60 zaměstnanců, kdy pravděpodobně většina i nadále zůstane pod novým vlastníkem.