Navštívili jsme Futurento. Češi v opuštěných halách ČKD postavili unikátní zábavní park
Kombinuje laserové bludiště, trampolíny i logické úkoly a je jako stvořené pro tmelení kolektivu i teambuildingy. Vítejte ve Futurentu.
Prozkoumávat rozlehlé haly, kde se před desítkami let testovaly naftové motory do letadel, je zážitek sám o sobě. Když ale vezmete do ruky telefon, který vám v prostorách připomínajících scény ze postapokalyptických filmů nebo kyberpunkových her odemkne jedinečnou kombinaci zábavy, dostanou potemnělé haly nový náboj. V pražských Vysočanech vdechlo život starému areálu Futurento, které díky nejnovějším technologiím postavilo nevšední zábavní park. Najdete v něm laserové bludiště, trampolíny i logické úkoly a tři hodiny, které se mohou na začátku zdát jako příliš dlouhé, utečou jako voda.
Jednou větou není úplně snadné popsat, co vlastně dvojčata Jan a Martin Danešovi společně se svými kolegy v areálu TIVO, v němž se nachází bývalé haly ČKD, stvořili. „Je to akční týmová hra, která je pro tým čtyř lidí a trvá tři hodiny,“ popisuje s úsměvem v jedné větě Daniel Martinek, který je ve Futurentu hlavním inovátorem. Právě v jeho hlavě vznikají jednotlivé atrakce a místnosti, které musí návštěvníci v netradičním zábavním parku projít – a právě v nich spočívá zajímavost celého konceptu.
Futurento totiž není jednodruhová zábava, kde byste hráli pouze únikovou hru a luštili hádanky nebo po sobě jen stříleli laserovými zbraněmi. Na dvou tisících metrech čtverečních poblíž pražské O2 areny postupně roste svět, který je tak trochu počítačovou hrou v reálném životě. Hráči dostanou do ruky telefony s aplikací a NFC čipem, který slouží jako klíč k odemykání místností a spouštění úkolů. Když dorazíte na místo, stačí přiložit telefon a najednou se vše rozběhne. Krátká nápověda naznačí, jak se daná hra plní, ale na zbytek už musíte přijít sami.
Cílem je posbírat body tím, že k různě rozmístěným čipům přiložíte telefon, a to je někdy mnohem složitější, než se může zdát. V místnostech totiž barevné samolepky spatříte na první pohled, ale vzápětí zjistíte, že dostat se k nim není vůbec snadné. A tak začíná hra o čas. Klíčová je spolupráce v týmu, zatímco na časomíře běží deset minut. Jednou skáčete na trampolínách, pak se snažíte vylézt po ploché zdi nebo ovládáte robotickou ruku, kterou ve Futurentu vyvíjeli několik měsíců, aby dokonale fungovala.
„Tady je největší potenciál, aby se týmy pohádaly,“ směje se Jan Daneš, když ukazuje, co je potřeba v místnosti, která jako by z oka vypadla scénám ze známé počítačové hry Cyberpunk 2077, splnit a jak se robotická ruka ovládá. Daniel Martinek doplňuje, že právě tato atrakce nejlépe ukazuje, čeho všeho jsou ve Futurentu schopní díky tomu, že si technologicko-softwarovou část vyvíjejí sami na míru. V celém areálu mají už teď natažených 500 kilometrů kabelů, a to ještě nejsou zdaleka u konce. Ovládání postavené na čipech s technologií NFC pak dává tvůrcům velkou variabilitu, jak mohou úkoly a místnosti koncipovat.
Ve světě netradiční zábavy působí Jan Daneš i Daniel Martinek dlouhé roky. Po štacích v jiných zábavních parcích se před pár lety rozhodli, že se pustí do vlastního podnikání. Když narazili na opuštěné bývalé haly ČKD, bylo rozhodnuto, kde Futurento postaví. Do zanedbaného areálu poslali mnoho milionů, aby ho vůbec dokázali přivést zpět k životu, a pak v něm začali stavět své atrakce. Během let zároveň objeli půlku Evropy, aby zjistili, jak dnes ve světě taková zábava vypadá, a načerpali inspiraci. Jak ale sami podotýkají, Futurento pak začali stavět kompletně po svém – zejména proto, aby se odlišili a hráčům nabídli něco, co ještě nikde nezažili.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Jsme segment sami pro sebe. Trh je v Česku přesycen různými zábavními aktivitami, a tak jsme chtěli přijít s něčím novým. Někdy si to děláme složitější, než bychom museli, ale například robotická ruka je naše vlajková atrakce, kterou nikde jinde nenajdete. Věříme, že jsme konkurenci technologicky předběhli,“ říká Jan Daneš a připomíná, že Futurento je na trhu teprve tři roky, které navíc zásadně stěžovala pandemie. Plány jsou tak do budoucna ještě větší. Přidávat chtějí tvůrci prvky rozšířené reality, sbírat data ohledně spálených kalorií, počítat kroky – zkrátka aby to byla počítačová hra v reálném světě se vším všudy.
Do Futurenta už stihly zavítat první desetitisíce návštěvníků. To Jan Daneš vzhledem k tomu, že kvůli pandemii za sebou nemají ani jeden čistý rok v provozu, považuje za dobré číslo. Cílem je, aby si každoročně přišlo zahrát alespoň 25 tisíc hráčů, přičemž do budoucna se bude kapacita ještě zvedat. Futurento se hodlá rozšiřovat do dalších částí areálu a také bude stavět nové atrakce, které zajistí, že unikátními příběhy bude moci procházet klidně více týmů najednou. „Jsme pořád na začátku, v hlavě máme spoustu nápadů, jak vše vylepšit, ale už teď je to pro hráče jedinečný zážitek,“ říká Daneš.
Když se návštěvníci při příchodu dozví, že je čeká tříhodinová hra, často se leknou a ptají se, jestli to není příliš. Zakladatelé projektu však říkají, že se nestává, aby si někdo po absolvování všech úkolů přišel stěžovat, že to bylo příliš dlouhé. Nuda totiž na hráče nečeká. Obzvlášť když se ve Futurentu sejdou velké skupiny v rámci firemních teambuildingů nebo třeba rozluček se svobodou či narozeninových oslav. Jednotlivé týmy se pak totiž mezi sebou v reálném čase předbíhají, kdo nejrychleji posbírá co nejvíce bodů. Jak se Futurento neustále zvětšuje, zvládne pojmout klidně několik stovek lidí. A právě na velké skupiny projekt cílí.
Nové místnosti a úkoly budou brzy vznikat i na střeše areálu nebo ve sklepení, které je taktéž zajímavé už jen samo o sobě. Jsou v něm umístěné velké boxy, které sedí na obrovských pružinách, aby je náročné testování leteckých motorů v dobách fungování ČKD neroztrhalo. Nové technologie se tak ve Futurentu snoubí třeba se starými a obřími ovládacími panely, z nichž některé tvůrci dokázali zapojit do úkolů a oživit jejich fungování. „Je to styl, který nám je blízký, takže jsme spoustu z toho, jak to tady dříve vypadalo, zanechali,“ doplňuje Daniel Martinek.
V týmu ho společně s Janem Danešem zatím doplňuje jen pár kolegů. Přesto už společně dokázali vyvinout atrakce, o které mají zájem i jiné parky. Například laserové bludiště, které funguje a vypadá přesně tak, jak známe z akčních filmů, prý v takové podobě zatím nedokáže v Česku nikdo jiný vyrobit. Ve Futurentu jeho vývojem strávili několik měsíců, než dali dohromady správnou kombinaci senzorů, laserů a softwaru, aby vše fungovalo, jak má.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.