Nebojí se prodávat ponožky za dva tisíce. Na výrobu jsme chtěli zkusit i srst z mývala, říká Soška
Značka Ferdinand se od svého založení soustředí na to, aby její ponožky pocházely z Česka. Podle jejího zakladatele je to boj, ale nehodlá to měnit.
Salvátor Soška, zakladatel značky Ferdinand
V roce 2016 založil Salvátor Soška, tehdy šestnáctiletý, společně s Jakubem Janošíkem značku Ferdinand zaměřenou na ponožky s hravými barvami a designy. Od začátku je vyráběli v Česku a na jejich podobě začali spolupracovat s domácími návrháři a ilustrátory. Pilíře, které drží značku pohromadě, se v průběhu osmi let nezměnily, podle Salvátora Sošky ale přibyly nové vrstvy v podobě materiálů, struktur a barev. „V roce 2021 jsme měli dojem, že barevných ponožek je najednou všude spousta a že potřebujeme nabrat druhý dech,“ říká.
Se Salvátorem Soškou se setkáváme v sídle značky Ferdinand, kterým je Laichterův dům od architekta Jana Kotěry. V prostorách vinohradské perly moderny Soška se svým týmem vymýšlí, co nového přinést do ponožkového světa. „Před necelými třemi lety jsme si řekli, že bychom mohli zkusit vytvořit ponožky, které nejsou na první dobrou jen o grafickém návrhu a přenesení ho na ponožku, ale více o materiálu, struktuře a krásných barvách. Byl to pro nás velký posun a rozšíření záběru našeho ponožkového portfolia,“ přibližuje vývoj, k němuž v roce 2021 došlo.
Ponožky s grafickými designy jsou stále důležitou součástí DNA značky Ferdinand. Ostatně před nedávnem představili novou spolupráci s proslulým designérem Alešem Najbrtem. Ve větší míře ale také začali zapojovat tvůrce a tvůrkyně z jiných oblastí a spolupráci více prohloubili, aby nestála jen na navrhnutí designu.
Oslovili tak třeba Jana Trakala, který si vytvořil jakési značkové alter ego Alois Ficka – pod ním tvoří ze starých vintage kousků nové oblečení. Nebo zapojili módní návrhářky Terezu Rosalii Kladošovou a Petru Ptáčkovou.
„Alois začal na naše ponožky doplétat své signifikantní prvky a byl o ně obrovský zájem. Až mě to překvapilo, protože prodávat v Česku ponožky, které stojí i dva tisíce, je docela odvážné. Jinak to ale nejde, protože jde o ručně doháčkované ponožky ze stoprocentní merino vlny. Každý pár mu prošel pod rukama, některé vznikaly i čtyři hodiny. S Petrou jsme ponožky barvili rzí, s Terezou jsme je obraceli naruby, aby vznikly pěkně chlupaté páry,“ přibližuje Soška.
Kromě intenzivnějších spoluprací ale u značky Ferdinand došlo ještě k jedné zásadní změně. Pod její taktovkou totiž začaly vznikat i úplně jednoduché, jednobarevné ponožky. Salvátor Soška totiž začal vnímat, že lidé chtějí kvalitní ponožky, ale nechtějí, aby byly tak bláznivé.
A značek s poťouchlými potisky se navíc vyrojila velká spousta. Se svým týmem se tak zaměřil především na hledání kvalitních materiálů – do portfolia tak přibyla merino vlna z projektu Owen Stitch, která pochází z eticky získaných zdrojů z Kyrgyzstánu, hedvábí, v plánu jsou ale také ponožky z kašmíru.