Nebýt cereálií s Obamou, možná by nebylo Airbnb. Miliardová služba má za sebou úsměvný příběh

Nápad to byl chytrý, investoři mu ale nevěřili. Tak se spoluzakladatelé rozhodli, že si jejich zájem vyslouží jinak – přes nápadité vločky.

Filip HouskaFilip Houska

chesky-cerealsStory

Foto: Airbnb / CzechCrunch

Spoluzakladatel Airbnb Brian Chesky s cereáliemi

0Zobrazit komentáře

Máte skvělou byznysovou ideu, ale nemáte peníze na to ji zrealizovat, proto se obrátíte na investory s cílem si počáteční kapitál zajistit. Jenže investoři s vámi vaše nadšení nesdílí. Co teď? Vymyslíte cereálie, které sice nemají skoro nic společného se zaměřením firmy, ale minimálně před pány investory naznačí, že umíte prodat prakticky cokoliv. Oblíbený snídaňový pokrm pak posloužil jako jeden z aspektů, jak se z Airbnb stal podnik s hodnotou přes sedmdesát miliard dolarů.

Ať jedete do jakéhokoliv většího města, šance, že tam najdete ubytování od Airbnb, je skoro stoprocentní. Za patnáct let od vzniku si služba vytvořila silné jméno na trhu a dnes slouží jako často dostupnější alternativa k tradičním hotelům. Začátky ale nebyly vůbec jednoduché – tehdy jen málokdo konceptu krátkodobého pronajímání vlastních bytů nebo domů věřil. A obzvlášť ne američtí investoři, za kterými zakladatelé potřebovali zajít.

Nápad to byl ale chytrý. Poté, co se dva kamarádi Brian Chesky a Joe Gebbia v roce 2007 přestěhovali z New Yorku do San Franciska, střetli se s tvrdou realitou – stěží hledali zaměstnání a docházely jim peníze na nájem. V momentě, kdy si procházeli největší životní zkouškou, se ale ve městě pořádala konference o designu, na kterou dorazilo tolik lidí, že se prakticky vyprodaly všechny tamní hotely. A přišel jejich takzvaný aha moment.

Nakoupili několik nafukovacích matrací, umístili je do svého bytu a spustili web Air Bed and Breakfast (původní název Airbnb), přes který lidi lákali, že u nich mohou za osmdesát dolarů přespat. Pár zájemců této nabídky využilo, což Cheskyho a Gebbiu přimělo k tomu, že by na tomto principu šel založit regulérní byznys. Do projektu se poté přidal i Nathan Blecharczyk. Jak už to ale u zakládaní startupů bývá, nic nešlo úplně podle plánu.

airbnb

Foto: Airbnb

Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky

Hlavním kamenem úrazu byla skutečnost, že o službu tehdy neměl nikdo zájem. V roce 2008, tedy zhruba rok po úplně původním nápadu, ale na Američany čekaly další prezidentské volby, což znamenalo i konání národních sjezdů pro jednotlivé strany. Demokratickou tehdy reprezentoval Barack Obama, který byl v roce 2009 jako prezident Spojených států nakonec zvolen, Republikáni pak měli Johna McCaina.

Chesky a spol. si začali všímat, jak do měst kvůli sjezdům přijíždí tisíce lidí, kteří si spolu s tím hledali i ubytování. Typicky v hotelech. Ty se ovšem začaly velmi rychle zaplňovat, a tak Air Bed and Breakfast získávalo alespoň desítky rezervací. Vše ale stálo a padalo právě na sjezdech – a jakmile skončily, lidé logicky odjížděli zpět do svých domovů.

Chesky, Gebbia a Blecharczyk proto znovu neměli poptávku. A vlastně ani nabídku. „Bylo to jako ten problém se slepicí a vejcem. Nikdo nechtěl nabízet svou domácnost, protože nebyli zájemci. A nikdo nechtěl chodit na naše stránky, protože tam nebylo ubytování,“ řekl s odstupem času Chesky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z tohoto začarovaného kruhu je měly vytáhnout peníze, sami tvůrci ale reálně žádné neměli – a když oslovili investory, sotva jim na dotaz o schůzku odpověděli. A když se s nimi setkali, jejich byznysu nevěřili. „Pamatuji si, jak si jeden investor na schůzce v restauraci objednal smoothie, které ani nedopil, protože v polovině konverzace prostě odešel pryč,“ vzpomíná Chesky, který Airbnb dnes šéfuje.

Nedostatek peněz komplikoval zakladatelům jak živobytí, tak podnikání, kterému i přes odmítání ze stran investorů stále věřili. Pak ale dostali netradiční nápad, v němž hrála hlavní roli snídaně. Air Bed and Breakfast si zakládalo na tom, že spolu s ubytováním nabídne hostům i snídani. A typické americké snídaňové jídlo, které nepotřebuje žádnou extra přípravu, byly cereálie. Jen na prostou krabici vloček by ale nikoho nenalákali…

Proto využili aktuální situace okolo národních sjezdů a vymysleli, že budou prodávat cereálie pro příznivce jednoho z kandidátů – ty modré, demokratické, by se jmenovaly Obama O’s Cereal: Hope In Every Bowl a ty červené, republikánské, by nesly název Cap’n McCain’s: A Maverick In Every Bite. Neměli však prostředky na to, aby si nechali vyrobit tisíce krabic vlastních cereálií, proto se museli spokojit jen s krabicemi.

airbnb_1x

Foto: Airbnb/Twitter

Krabice cereálií, které Airbnb nastartovaly

Pomocnou ruku jim nabídl jejich známý z vysoké, který pro ně zdarma natiskl tisíce kartonových papírů – ty pak Chesky a Gebbia doma vlastnoručně slepovali, než z nich složili schránku. Do ní pak nasypali existující cereálie, často ty nejlevnější, co v supermarketech našli. Jakmile měli hotovo, rozeslali médiím zprávu, že vyrobili tematické volební vločky a nabízejí je k prodeji – a lidi to zaujalo.

Prodat měli všech tisíc krabic a vydělat na nich třicet tisíc dolarů, v tehdejším přepočtu něco okolo půl milionu korun. To mimo jiné vzbudilo zájem také u investorů, minimálně pak u Paula Grahama, zakladatele známého akcelerátoru pro technologického startupy Y Combinator, který v minulosti podpořil i české projekty jako NFTScoring (dnes známý pod názvem Singular) nebo třeba Deepnote.

„Pokud dokážete přesvědčit lidi, aby platili čtyřicet dolarů za krabice cereálií za čtyři dolary, možná, ale jen možná dokážete přesvědčit cizí lidi, aby žili jeden s druhým,“ měl Graham tehdy říct trojici zakladatelů – a mělo jít o hlavní důvod, proč jim Y Combinator nakonec poskytl investici ve výši dvacet tisíc dolarů výměnou za šestiprocentní podíl ve společnosti. Peníze tvůrci použili i na let do New Yorku, aby svou službu zpropagovali na východním pobřeží.

airbnb_1

Přečtěte si takéAirbnb loni poprvé vydělalo. Hlavně díky turistům z AsieAirbnb poprvé v plusu. Díky uvolněním po covidu a turistům z Asie loni vydělalo přes 40 miliard

Cheskymu, Gebbiovi a Blecharczykovi se ve startupové komunitě začalo říkat „cereálioví podnikatelé“ a dodnes je tento netradiční krok pro zajištění většího mediálního zájmu a těch nejnutnějších peněz na provoz považován za jeden z nejúsměvnějších, jaké Silicon Valley pamatuje. Air Bed and Breakfast se na aktuální název Airbnb přejmenovalo v roce 2009 – původní označení s nafukovacími matracemi totiž mělo zájemce mást.

Dnes má Airbnb tržní hodnotu přes sedmdesát miliard dolarů, přes sto tisíc měst, kde působí, a loňské tržby okolo 8,4 miliardy dolarů. A nebýt Obamových cereálií, možná by byl vývoj o něco jiný. „Pamatuji, jak jsem se při lepení těch krabic zastavil a položil si otázku, jestli toto třeba někdy dělal i Mark Zuckerberg…“ vzpomíná Chesky v rozhovoru pro Y Combinator.

Evropa má luxusní kabelky, Američané umělou inteligenci. O naší budoucnosti to neříká nic pěkného

Hodnota koncernu LVMH překonala 500 miliard dolarů a stal se nejhodnotnější firmou Evropy. Americkým premiantem je Apple. Je třeba vědět víc?

Luboš KrečLuboš Kreč

kabelkaKomentář

Foto: CzechCrunch/Midjourney

Luxusní kabelka, či umělá inteligence?

0Zobrazit komentáře

Glosa Luboše Kreče: Bernard Arnault se stal nedávno nejbohatším člověkem planety a teď jeho luxusní impérium LVMH ještě (na čas) pokořilo jako první evropská firma valuaci 500 miliard dolarů. Třikrát hurá, přejme mu to, je to mimořádný byznysmen. Leč pro Evropu je to symbolická a bohužel strašně smutná zpráva. Říká totiž o naší ekonomice mnohem víc, než by se z nadšených titulků mohlo zdát.

Pohled do žebříčku nejhodnotnějších společností světa je už dlouho celkem nudný: ne snad, že by v něm nedocházelo k pohybům, jen to jsou převážně americké pohyby. Narušitelem v první desítce je tradičně pouze saúdské Aramco, evropským vetřelcem je pak na jedenáctce právě LVMH čili Louis Vuitton Möet Hennessy. A dále? Na devatenácté příčce je dánský farmaceutický kolos Novo Nordisk a na třiadvacítce švýcarští potravináři Nestlé.

Kdo v čelní části žebříčku reprezentuje USA? Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Tesla, Meta… Jedna technologická firma za druhou. Nebo jinak – kdo ovlivňuje a bude zásadně ovlivňovat naše životy? Kdo formuje budoucnost? Právě tyto společnosti, které chrlí novinky na poli umělé inteligence a počítačových technologií. Můžete si o nich myslet, co chcete, ale pro budoucnost jsou podstatně důležitější než regulace, ve kterých je Evropa světovým lídrem.

A to je právě ono. Když přijde na umělou inteligenci, Evropa je poměrně daleko v přípravě nařízení, která jí má vytyčit potřebný prostor. Ovšem o převratných posunech a objevech spojených s AI, které by vznikaly na starém kontinentu, slyšet moc není. To spíš evropští experti bádají ve firmách a laboratořích, které financují tytéž podniky, jež dlí na čele nejcennějších firem světa a všechny jsou z Ameriky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nabízí se paralela s kryptem, kdy EU jako první na světě přinesla ucelenou regulaci kryptoměn – ve chvíli, kdy je krypto stejně v útlumu a to nejdůležitější, co se v něm odehrává či odehrávalo, se stejně přesunulo do Asie či na Floridu.

Je proto symbolické, že nejcennější firmou Evropy je kolos, který prodává drahé kabelky, drahé pití, drahou kosmetiku a jehož úspěchy navíc ve velkém pohání zvýšená poptávka v zemích, které Evropu tak či onak (i kvůli její pomalosti) ohrožují – od Číny přes Rusko až po USA.

penta

Přečtěte si takéZa 8 let ze 122 milionů na 7,5 miliardy. Penta Hospitals rychle rosteZa osm let ze 122 milionů na 7,5 miliardy. Penta rychle rozpíná své zdravotnické království

Ano, i Američané jsou přímou konkurencí pro Evropu a její prosperitu, jen si vezměme plán administrativy Joe Bidena nalákat do USA výrobce zelených technologií. Projekt v Evropě způsobil paniku a mnoho vzletných slov, jenže nemine týden, aby některý z globálních obrů neohlásil, že v Americe postaví za desítky či stovky miliard dolarů novou továrnu…

Takže ty kabelky jsou více než přesným symbolem Evropy. Jsou možná krásné, ale snadno je okopírujete a prodáte za pár babek na tržišti. A nebo se bez nich prostě obejdete.