Nebýt cereálií s Obamou, možná by nebylo Airbnb. Miliardová služba má za sebou úsměvný příběh
Nápad to byl chytrý, investoři mu ale nevěřili. Tak se spoluzakladatelé rozhodli, že si jejich zájem vyslouží jinak – přes nápadité vločky.
Spoluzakladatel Airbnb Brian Chesky s cereáliemi
Máte skvělou byznysovou ideu, ale nemáte peníze na to ji zrealizovat, proto se obrátíte na investory s cílem si počáteční kapitál zajistit. Jenže investoři s vámi vaše nadšení nesdílí. Co teď? Vymyslíte cereálie, které sice nemají skoro nic společného se zaměřením firmy, ale minimálně před pány investory naznačí, že umíte prodat prakticky cokoliv. Oblíbený snídaňový pokrm pak posloužil jako jeden z aspektů, jak se z Airbnb stal podnik s hodnotou přes sedmdesát miliard dolarů.
Ať jedete do jakéhokoliv většího města, šance, že tam najdete ubytování od Airbnb, je skoro stoprocentní. Za patnáct let od vzniku si služba vytvořila silné jméno na trhu a dnes slouží jako často dostupnější alternativa k tradičním hotelům. Začátky ale nebyly vůbec jednoduché – tehdy jen málokdo konceptu krátkodobého pronajímání vlastních bytů nebo domů věřil. A obzvlášť ne američtí investoři, za kterými zakladatelé potřebovali zajít.
Nápad to byl ale chytrý. Poté, co se dva kamarádi Brian Chesky a Joe Gebbia v roce 2007 přestěhovali z New Yorku do San Franciska, střetli se s tvrdou realitou – stěží hledali zaměstnání a docházely jim peníze na nájem. V momentě, kdy si procházeli největší životní zkouškou, se ale ve městě pořádala konference o designu, na kterou dorazilo tolik lidí, že se prakticky vyprodaly všechny tamní hotely. A přišel jejich takzvaný aha moment.
Nakoupili několik nafukovacích matrací, umístili je do svého bytu a spustili web Air Bed and Breakfast (původní název Airbnb), přes který lidi lákali, že u nich mohou za osmdesát dolarů přespat. Pár zájemců této nabídky využilo, což Cheskyho a Gebbiu přimělo k tomu, že by na tomto principu šel založit regulérní byznys. Do projektu se poté přidal i Nathan Blecharczyk. Jak už to ale u zakládaní startupů bývá, nic nešlo úplně podle plánu.
Hlavním kamenem úrazu byla skutečnost, že o službu tehdy neměl nikdo zájem. V roce 2008, tedy zhruba rok po úplně původním nápadu, ale na Američany čekaly další prezidentské volby, což znamenalo i konání národních sjezdů pro jednotlivé strany. Demokratickou tehdy reprezentoval Barack Obama, který byl v roce 2009 jako prezident Spojených států nakonec zvolen, Republikáni pak měli Johna McCaina.
Chesky a spol. si začali všímat, jak do měst kvůli sjezdům přijíždí tisíce lidí, kteří si spolu s tím hledali i ubytování. Typicky v hotelech. Ty se ovšem začaly velmi rychle zaplňovat, a tak Air Bed and Breakfast získávalo alespoň desítky rezervací. Vše ale stálo a padalo právě na sjezdech – a jakmile skončily, lidé logicky odjížděli zpět do svých domovů.
Chesky, Gebbia a Blecharczyk proto znovu neměli poptávku. A vlastně ani nabídku. „Bylo to jako ten problém se slepicí a vejcem. Nikdo nechtěl nabízet svou domácnost, protože nebyli zájemci. A nikdo nechtěl chodit na naše stránky, protože tam nebylo ubytování,“ řekl s odstupem času Chesky.