Necelá stovka finských vězňů trénuje v rámci vězeňských prací umělou inteligenci pro technologický startup

Michal PtáčekMichal Ptáček

veznice-2
0Zobrazit komentáře

V běžném světě má zaměstnávání vězňů velmi tradiční charakter a ve snaze udržet u trestanců základní pracovní návyky se většinou zaměřuje na klasické činnosti jako úklid, pomocné práce v kuchyni nebo řemeslnou výrobu. U části odborníků v tomto ohledu vyvstává otázka, zda je v dnešní době tento přístup vhodný a trestance opravdu ideálně připraví na návrat do dnešního technologiemi prošpikovaného světa.

Zmodernizovat tento přístup a vězně lépe připravit na život na svobodě proto nyní zkouší finský startup Vainu, který uzavřel spolupráci se dvěma finskými věznicemi, jejichž trestanci pro startup během odpykávaní svého trestu pracují. Cílem Vainu je za pomoci umělé inteligence sestavit rozsáhlou databázi společností a kontraktorů a vzájemně je automaticky propojovat. Pro to, aby databáze fungovala správně, je potřeba, aby algoritmus dokázal perfektně rozeznat psaný text a například ve větě zmiňující slovo „Apple“ rozpoznal, zda se v daném kontextu jedná o technologickou společnost, nebo ovoce.

Pro anglické texty startup využívá brigádníky najaté přes tržiště prací Mechanical Turk od Amazonu, kteří jednotlivé věty ručně třídí a umělé inteligenci dávají podněty, na základě kterých se zlepšuje. Problém ovšem nastává v případě, kdy se necelých šest let starý startup snaží podobný přístup aplikovat do své mateřské finštiny. Rodilých Finů, kteří by byli ochotni takovou práci provádět, přeci jen tolik není.

vainu-web

Finský startup Vainu začal najímat vězeňskou pracovní sílu

Právě v ten moment tvůrci startupu přišli s myšlenkou využít na trénování umělé inteligence vězeňskou pracovní sílu. Protože firma shodou náhod sídlí ve stejné budově jako finský úřad pro trestní sankce, slovo dalo slovo a mezi finským technologickým startupem a dvěma věznicemi v Helsinkách a Turku vznikla intenzivní spolupráce. Zástupci Vainu následně do věznice dopravili přibližně 10 počítačů, na kterých nyní necelá stovka vězňů střídavě vykonává výše placenou práci a jednotlivá data označuje.

T3coupe

Přečtěte si takéModrá pražská tramvaj T3 Coupé od Anny Marešové získala prestižního designového OscaraModrá pražská tramvaj T3 Coupé od Anny Marešové získala prestižního designového Oscara

„Měli jsme k dispozici pouze jednoho člověka, který byl schopen potřebná data třídit ve finštině. Věděli jsme, že to není dost, a tak jsme si prostě jednoho dne řekli, co kdybychom využili vězeňskou pracovní sílu? Situace ulehčil i fakt, že finská správa věznic sídlí ve stejné budově jako my,“ řekl pro magazín The Verge zakladatel startupu Tuomas Rasila. Podle něj přijaly věznice spolupráci i proto, že k této činnosti není potřeba nic jiného než počítač, což zajišťuje na pracovišti větší bezpečnost, než když by měli vězni po ruce například krumpáče nebo motyky.

helsinki1

Helsinki

Na vězeňském úřadu je, aby odměny, které v nákladech finský startup vyjdou podobně jako v případě platformy Amazon Mechanical Turk, jednou za čas mezi vězně rozdělila a na konkrétní úkon vybrala vždy ty nejvhodnější. Právě zde se ale nabízí otázka etičnosti. Platformy jako Amazon Mechanical Turk totiž ve světě sklízejí kritiku za poměrně drsné vykořisťování lidí, kteří například kvůli složité životní situaci, vykonávají podřadné a mizerně placené online brigády.

Dle statistik, které přinesl magazín The Atlantic, se průměrná mzda v některých případech pohybuje okolo 2 dolarů za hodinu, v přepočtu 45 korun. Otázkou tak zůstává, zda se finský startup tímto krokem opravdu snaží vězně lépe připravit na budoucí život na svobodě, nebo spíše jen pod záminkou dobré věci hledá levnou pracovní sílu. Názory lidí se v tomto případě budou bezpochyby lišit.

Více než sedm let provozu a miliony pasažérů ročně. Nízkonákladová aerolinka WOW Air nadobro končí

wowairceo

Foto: WOW Air

Bývalý šéf zkrachovalé aerolinky WOW Air Skúli Mogensen

0Zobrazit komentáře

Delší dobu se o tom spekulovalo, dlouho měla zároveň aerolinka WOW Air zásadní potíže s financemi a začala utahovat opasky, ale tak strmý pád asi čekal málokdo – minimálně z pohledu zákazníků. Původem islandská nízkonákladová společnost během včerejšího dne oznámila kompletní ukončení provozu a nechala tak po celém světě nespočet zákazníků v nejistotě. V Evropě jde o již dvanáctý krach letecké společnosti za poslední rok.

Při krachu aerolinky totiž nemusí společnost zajišťovat poškozeným náhradní spoj, ti ji naopak nemohou zpětně žalovat, alespoň ve většině případů. Ukončení provozu následovalo poté, co se WOW Air nedokázalo finálně dohodnout se společnostmi Icelandair a Indogo Partners, které měly do aerolinky investovat dostatečné množství prostředků na pokrytí problémů a dalšího provozu.

Nejzásadnější chybou bylo dle šéfa WOW Air, Skúliho Mogensena (na úvodní fotce), rozhodnutí stát se tradičnější aerolinkou místo toho, aby si WOW Air zachoval pozici nízkonákladovky, uvedl pro server Business Insider. Přispěl tomu i lednový nákup nových letadel Airbus A330. Ještě ve čtvrtek ráno přitom aerolinka o potenciální investici vyjednávala a chtěla plnit veškeré své závazky.

55158fff96bfd1f1482d3e67_5-wowairrkv-cr-bergsveinn-norddahl

Už v průběhu prosince jsme informovali o tom, že aerolinka, jež proslula svými supernízkými cenami letenek i přes oceán, bez investice do 12 měsíců skončí. Nakonec vše přišlo ještě dříve, jelikož vyjednávání s investičními partnery probíhala dlouhou dobu a aerolinka tak po odmítnutí obou z nich nechtěla riskovat další možné komplikace. Indigo Partners měli do firmy investovat až 9,4 miliardy islandských korun, tedy kolem 1,7 miliardy korun.

Mezitím WOW Air rušilo množství spojů a se začátkem letošního roku operovalo s 11 letadly, přičemž v průběhu minulého roku odbavilo přes 3,5 milionu cestujících. Na Indigo Partners se upínala všechna pozornost aerolinky, jelikož investiční firma v roce 2006 koupila krachující americkou aerolinku Spirit Airlines a během let z ní dokázala udělat jeden z nejvýnosnějších byznysů mezi nízkonákladovými aerolinkami vůbec, s příjmy ve stovkách milionů dolarů ročně.

livvr

Přečtěte si takéPražští LIV získali v nové investici 16 milionů korun od zakladatele Oculusu i českých Credo VenturesPražští LIV získali v nové investici 16 milionů korun od zakladatele Oculusu i českých Credo Ventures

Nutno dodat, že až do začátku předminulého roku WOW Air operovalo pravidelně s profitem, pak se ale něco zlomilo. Za prvních devět měsíců roku 2018 se ztráta aerolinky zdvojnásobila oproti stejnému období z 13,5 milionu na 33,6 milionu dolarů. Příjmy v té době spadly o více než 30 procent na 501 milionů dolarů. S tím bylo spojeno i hromadné propouštění zaměstnanců.

woair

Letadlo nízkonákladové aerolinky WOW Air

Abychom však neskončili u negativních věcí – WOW Air byla jedna z prvních aerolinek vedle Norwegian, která nabídla jedny z nejzajímavějších tarifů pro lety z Evropy do Spojených států. Konkrétně v roce 2015 začala na trase Reykjavík–Los Angeles/San Francisco nabízet lety za 99 dolarů, tedy pouhých 2 275 korun. Byť se stejně jako u jiných nízkonákladovek jednalo o cenu bez občerstvení a odbavených kufrů.

To vše je nicméně nenávratně pryč. Zákazníci se nyní musí popasovat se vzniklými problémy, mohou dokonce využít několika nabídek konkurenčních aerolinek, které pro ně nabízí takzvané záchranné tarify s lepší cenou. Jednou ze zajímavých možností může být i takzvaný chargeback u banky. Pokud jste platili některou z letenek přímo na stránkách WOW Air, banka by mohla na základě žádosti u vydavatele karet ověřit, zda by ještě bylo možné stáhnout platbu zpět a zákazníkům ji vrátit.