Nejcennější značkou světa je Apple. V první třicítce jsou jen dvě z Evropy, dominuje Amerika

Čerstvě vydaný žebříček ukazuje, které značky prosperují navzdory globální krizi.

apple

Foto: Bangyu Wang

Apple je nejhodnotnější značkou na světě

0Zobrazit komentáře

Apple je nejcennější značkou na světě. Hodnota jména americké hardwarové a softwarové firmy s logem nakousnutého jablka vystoupala na 947 miliard dolarů, k hranici jednoho bilionu jí už tak zbývá jen malý kousek. Letošnímu žebříčku Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands zcela dominují americké značky. V první třicítce se do něj dostala jen dvě francouzská jména, tři čínská a jedno ze Saúdské Arábie.

Značce Apple se podle tvůrců žebříčku podařilo růst i přes omezení v zásobovacím řetězci. „Apple vyčnívá také díky vysoké míře diferenciace a kontroly. Vývojem vlajkových lodí v podobě vlastních A15 a M1 procesorů získal na trhu ještě větší logistickou pružnost, stejně tak i možnost ovlivňovat ceny,“ uvádí Kantar v analýze.

Na druhé pozici žebříčku Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands se umístila značka Google s hodnotnou 820 miliard dolarů a na třetí Amazon, který byl na vedoucí pozici v loňském roce. Mezi nejhodnotnějšími evropskými značkami figurují významná oděvnická jména. Louis Vuitton a Hermés se dostaly mezi prvních třicet společností. Hodnota jména Louis Vuitton stoupla v porovnání s předchozím rokem o 64 procent, v případě brandu Hermés došlo dokonce k 73procentnímu nárůstu.

Do první desítky se dostaly dvě čínské značky. Pátou příčku obsadila společnost Tencent působící v oblasti médií a zábavy. Stala se jedinou konkurencí amerických firem v této kategorii. Na devátém místě pak skončil internetový prodejce Alibaba. Energetická a chemická společnost Aramco ze Saúdské Arábie se dostala na šestnácté místo.

Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022. Kliknutím zvětšíte Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022

Foto: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022

Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022. Kliknutím zvětšíte

Aramco se zároveň zařadila mezi letošních jedenáct nováčků v žebříčku – společně s německým maloobchodním řetězcem Aldi, ubytovací platformou Airbnb nebo sítí rychlého občerstvení KFC.

„Celková hodnota nejcennějších značek světa meziročně stoupla o 23 procent a dosáhla téměř 8,7 bilionu dolarů. Jde o druhý nejvyšší meziroční nárůst v historii žebříčku, což jen dokazuje, že sledované značky v mnoha ohledech prospívají jako nikdy před tím,“ doplňuje výzkumná agentura.

To samé se však podle ní nedá říct o globální ekonomice. Sto vybraných značek totiž nepředstavuje reprezentativní vzorek celé ekonomiky. Jde o silná jména, která vzdorují současným negativním trendům na poli globálního dění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Žebříček mapuje také největší skokany. Mezi nimi opět září dvě zmíněné luxusní značky z Francie, vedoucí pozici ale v tomto ohledu obsadila šperkařská firma Cartier, která v porovnání s minulým rokem poskočila o 88 procent. Stydět se nemusí ale ani Muskova Tesla, která z loňského 47. místa povýšila na 29.

Žebříček ukazuje, že rostou především značky působící na poli inovací a také ty, kterým se úspěšně daří diverzifikovat svou nabídku služeb a produktů. Znatelný je také růst luxusního segmentu napříč celým světem, což podle tvůrců žebříčku poukazuje zejména na význam, který lidé přikládají roky prověřeným značkám.

„Ikonická jména ukazují v turbulentních časech svou sílu a jejich příjmy táhnou trh kupředu i ve volatilním ekonomickém klimatu. Spotřebitelé se totiž ve větší míře odvracejí od rizik a své prostředky investují do produktů, které prokázaly trvalou hodnotu a kontinuitu,“ vysvětluje Gonzalo Fuentes, který v Kantar vede oddělení zaměřené na Evropu, Blízký Východ a Afriku.

Agentura Kantar hodnotí významné světové značky už od roku 1998. Výroční žebříček sestavuje na základě analýzy finančních údajů, kterou kombinuje s rozsáhlým výzkumem značek. Vychází z rozhovorů s více než čtyřmi miliony spotřebitelů na 51 trzích světa a hodnotí celkem 19 250 značek.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Přes pět miliard pro Rohlík. Tomáš Čupr získal další obří investici pro svou evropskou jízdu

Z českých startupů zatím žádný neoznámil tak obří kolo jako teď Rohlík. Celkem už skupina od investorů získala přes 12 miliard korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-cupr2

Foto: Rohlik Group

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Online supermarket Rohlik.cz zakladatele Tomáše Čupra pokračuje ve své velké jízdě. Ani ne rok poté, co oznámil zásadní investici, díky které získal status jednorožce (jak se označují startupy s valuací vyšší než miliarda dolarů), teď dokončil další výrazné kolo. V rámci takzvané série D získal 220 milionů eur, v přepočtu 5,4 miliardy korun. Z českých startupů historicky nikdo nezískal tolik prostředků.

Hlavním investorem kola je společnost Sofina a zúčastnili se ho i stávající investoři včetně Index Ventures i Tomáše Čupra. Transakce podle vyjádření odráží silnou důvěru investorů v klíčové ekonomické ukazatele Rohlíku. Celkové financování skupiny nyní přesahuje 500 milionů eur, tedy 12 miliard korun. Investice umožní skupině pokračovat v zavádění a urychlení technologických inovací (včetně automatizace skladů a elektromobility) a pomůže také urychlit expanzi do dalších měst.

Poté, co Rohlik Group úspěšně expandovala do Budapešti (Kifli.hu), Vídně (Gurkerl.at), německého Mnichova a Frankfurtu (Knuspr.de), v letošním roce nabídne služby i zákazníkům v Hamburku, Miláně (Sezamo.it), Bukurešti (Sezamo.ro) a Madridu (Sezamo.es). Společnost má přes jeden milion aktivních zákazníků a vykázala za minulý rok obrat 500 milionů eur. Společnost je od roku 2018 v Česku zisková, od roku 2021 se drží v plusu také v Maďarsku.

„Tato série financování je pro Rohlík a celý tým velkým úspěchem. Bez tak skvělého týmu bychom v této pozici nebyli. Toto navýšení nám navíc dává šanci stát se v příštích několika letech vítězem na poli online doručování potravin. Těším se na všechno, co teprve máme před sebou,“ říká Tomáš Čupr.

tomas-cupr2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

Rohlík, který jsme loni zařadili mezi českých 25 startupů, jež se vyplatí sledovat, se aktuální zprávou vymyká aktuální bouři ve venture kapitálovém světě, kdy dochází k poklesu výše investic a běžně také valuací startupů kvůli nenaplněným slibům. Čuprovi ale investoři věří dlouhodobě. Loni v březnu oznámil ukončení kola za 190 milionů eur (přes pět miliard korun), o čtyři měsíce později v červenci na něj navázal další investicí 100 milionů eur (2,5 miliardy korun). Právě ta firmu ohodnotila na 1,2 miliardy dolarů a stal se z něj jednorožec. Letos se do stáje bájných zvířat z českých zástupců k Rohlíku přidal také Productboard.

Vyšší než aktuální investici Rohlíku už v prosinci 2020 oznámil startup Shipmonk českého zakladatele Jana Bednáře, kdy nabral 290 milionů dolarů, v přepočtu 6,3 miliardy korun. Protože ale jde o firmu s oficiálním sídlem na americké Floridě, s aktuální investicí drží Čupr prvenství mezi ryze českými startupy. I nadále je dle nové akcionářské smlouvy vliv Čupra na řízení firmy nezměněný, zůstává největším akcionářem skupiny a ředitelem celé Rohlik Group.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Tato investice je v souladu se strategií Sofiny v retailovém sektoru. Ta spočívá v poskytování růstového kapitálu našim partnerům, kteří s námi sdílejí naše hodnoty a vizi. Společně posouváme efektivitu, kvalitu sortimentu a pohodlí prodeje potravin na novou úroveň,“ prohlásil ředitel Sofina Harold Boël.

„Těšíme se na spolupráci s Rohlíkem a na využití našich mnohaletých investičních zkušeností v tomto odvětví. Věříme v zaměření Rohlíku na kvalitu sortimentu a spolupráci s lokálními dodavateli. I vzhledem k posunu zákazníků k dlouhodobé udržitelnosti to společnosti zajistí dobrou pozici pro získání významného podílu na evropském trhu online potravin,“ dodal.

„Jsme nadšeni pokračujícím silným a zároveň udržitelným růstem společnosti Rohlik Group, která již dosáhla ziskovosti na dvou klíčových trzích. Toto nejnovější investiční kolo umožní společnosti využít příležitosti, které před sebou má, navýšit investice do technologií, urychlit expanzi a upevnit své vedoucí postavení na trhu,“ říká Jan Hammer, partner společnosti Index Ventures.