Nejcennější značkou světa je Apple. V první třicítce jsou jen dvě z Evropy, dominuje Amerika
Čerstvě vydaný žebříček ukazuje, které značky prosperují navzdory globální krizi.
Apple je nejcennější značkou na světě. Hodnota jména americké hardwarové a softwarové firmy s logem nakousnutého jablka vystoupala na 947 miliard dolarů, k hranici jednoho bilionu jí už tak zbývá jen malý kousek. Letošnímu žebříčku Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands zcela dominují americké značky. V první třicítce se do něj dostala jen dvě francouzská jména, tři čínská a jedno ze Saúdské Arábie.
Značce Apple se podle tvůrců žebříčku podařilo růst i přes omezení v zásobovacím řetězci. „Apple vyčnívá také díky vysoké míře diferenciace a kontroly. Vývojem vlajkových lodí v podobě vlastních A15 a M1 procesorů získal na trhu ještě větší logistickou pružnost, stejně tak i možnost ovlivňovat ceny,“ uvádí Kantar v analýze.
Na druhé pozici žebříčku Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands se umístila značka Google s hodnotnou 820 miliard dolarů a na třetí Amazon, který byl na vedoucí pozici v loňském roce. Mezi nejhodnotnějšími evropskými značkami figurují významná oděvnická jména. Louis Vuitton a Hermés se dostaly mezi prvních třicet společností. Hodnota jména Louis Vuitton stoupla v porovnání s předchozím rokem o 64 procent, v případě brandu Hermés došlo dokonce k 73procentnímu nárůstu.
Do první desítky se dostaly dvě čínské značky. Pátou příčku obsadila společnost Tencent působící v oblasti médií a zábavy. Stala se jedinou konkurencí amerických firem v této kategorii. Na devátém místě pak skončil internetový prodejce Alibaba. Energetická a chemická společnost Aramco ze Saúdské Arábie se dostala na šestnácté místo.
Aramco se zároveň zařadila mezi letošních jedenáct nováčků v žebříčku – společně s německým maloobchodním řetězcem Aldi, ubytovací platformou Airbnb nebo sítí rychlého občerstvení KFC.
„Celková hodnota nejcennějších značek světa meziročně stoupla o 23 procent a dosáhla téměř 8,7 bilionu dolarů. Jde o druhý nejvyšší meziroční nárůst v historii žebříčku, což jen dokazuje, že sledované značky v mnoha ohledech prospívají jako nikdy před tím,“ doplňuje výzkumná agentura.
To samé se však podle ní nedá říct o globální ekonomice. Sto vybraných značek totiž nepředstavuje reprezentativní vzorek celé ekonomiky. Jde o silná jména, která vzdorují současným negativním trendům na poli globálního dění.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsŽebříček mapuje také největší skokany. Mezi nimi opět září dvě zmíněné luxusní značky z Francie, vedoucí pozici ale v tomto ohledu obsadila šperkařská firma Cartier, která v porovnání s minulým rokem poskočila o 88 procent. Stydět se nemusí ale ani Muskova Tesla, která z loňského 47. místa povýšila na 29.
Žebříček ukazuje, že rostou především značky působící na poli inovací a také ty, kterým se úspěšně daří diverzifikovat svou nabídku služeb a produktů. Znatelný je také růst luxusního segmentu napříč celým světem, což podle tvůrců žebříčku poukazuje zejména na význam, který lidé přikládají roky prověřeným značkám.
„Ikonická jména ukazují v turbulentních časech svou sílu a jejich příjmy táhnou trh kupředu i ve volatilním ekonomickém klimatu. Spotřebitelé se totiž ve větší míře odvracejí od rizik a své prostředky investují do produktů, které prokázaly trvalou hodnotu a kontinuitu,“ vysvětluje Gonzalo Fuentes, který v Kantar vede oddělení zaměřené na Evropu, Blízký Východ a Afriku.
Agentura Kantar hodnotí významné světové značky už od roku 1998. Výroční žebříček sestavuje na základě analýzy finančních údajů, kterou kombinuje s rozsáhlým výzkumem značek. Vychází z rozhovorů s více než čtyřmi miliony spotřebitelů na 51 trzích světa a hodnotí celkem 19 250 značek.