Nejcennější značkou světa je Apple. V první třicítce jsou jen dvě z Evropy, dominuje Amerika

Čerstvě vydaný žebříček ukazuje, které značky prosperují navzdory globální krizi.

apple

Foto: Bangyu Wang

Apple je nejhodnotnější značkou na světě

0Zobrazit komentáře

Apple je nejcennější značkou na světě. Hodnota jména americké hardwarové a softwarové firmy s logem nakousnutého jablka vystoupala na 947 miliard dolarů, k hranici jednoho bilionu jí už tak zbývá jen malý kousek. Letošnímu žebříčku Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands zcela dominují americké značky. V první třicítce se do něj dostala jen dvě francouzská jména, tři čínská a jedno ze Saúdské Arábie.

Značce Apple se podle tvůrců žebříčku podařilo růst i přes omezení v zásobovacím řetězci. „Apple vyčnívá také díky vysoké míře diferenciace a kontroly. Vývojem vlajkových lodí v podobě vlastních A15 a M1 procesorů získal na trhu ještě větší logistickou pružnost, stejně tak i možnost ovlivňovat ceny,“ uvádí Kantar v analýze.

Na druhé pozici žebříčku Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands se umístila značka Google s hodnotnou 820 miliard dolarů a na třetí Amazon, který byl na vedoucí pozici v loňském roce. Mezi nejhodnotnějšími evropskými značkami figurují významná oděvnická jména. Louis Vuitton a Hermés se dostaly mezi prvních třicet společností. Hodnota jména Louis Vuitton stoupla v porovnání s předchozím rokem o 64 procent, v případě brandu Hermés došlo dokonce k 73procentnímu nárůstu.

Do první desítky se dostaly dvě čínské značky. Pátou příčku obsadila společnost Tencent působící v oblasti médií a zábavy. Stala se jedinou konkurencí amerických firem v této kategorii. Na devátém místě pak skončil internetový prodejce Alibaba. Energetická a chemická společnost Aramco ze Saúdské Arábie se dostala na šestnácté místo.

Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022. Kliknutím zvětšíte Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022

Foto: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022

Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022. Kliknutím zvětšíte

Aramco se zároveň zařadila mezi letošních jedenáct nováčků v žebříčku – společně s německým maloobchodním řetězcem Aldi, ubytovací platformou Airbnb nebo sítí rychlého občerstvení KFC.

„Celková hodnota nejcennějších značek světa meziročně stoupla o 23 procent a dosáhla téměř 8,7 bilionu dolarů. Jde o druhý nejvyšší meziroční nárůst v historii žebříčku, což jen dokazuje, že sledované značky v mnoha ohledech prospívají jako nikdy před tím,“ doplňuje výzkumná agentura.

To samé se však podle ní nedá říct o globální ekonomice. Sto vybraných značek totiž nepředstavuje reprezentativní vzorek celé ekonomiky. Jde o silná jména, která vzdorují současným negativním trendům na poli globálního dění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Žebříček mapuje také největší skokany. Mezi nimi opět září dvě zmíněné luxusní značky z Francie, vedoucí pozici ale v tomto ohledu obsadila šperkařská firma Cartier, která v porovnání s minulým rokem poskočila o 88 procent. Stydět se nemusí ale ani Muskova Tesla, která z loňského 47. místa povýšila na 29.

Žebříček ukazuje, že rostou především značky působící na poli inovací a také ty, kterým se úspěšně daří diverzifikovat svou nabídku služeb a produktů. Znatelný je také růst luxusního segmentu napříč celým světem, což podle tvůrců žebříčku poukazuje zejména na význam, který lidé přikládají roky prověřeným značkám.

„Ikonická jména ukazují v turbulentních časech svou sílu a jejich příjmy táhnou trh kupředu i ve volatilním ekonomickém klimatu. Spotřebitelé se totiž ve větší míře odvracejí od rizik a své prostředky investují do produktů, které prokázaly trvalou hodnotu a kontinuitu,“ vysvětluje Gonzalo Fuentes, který v Kantar vede oddělení zaměřené na Evropu, Blízký Východ a Afriku.

Agentura Kantar hodnotí významné světové značky už od roku 1998. Výroční žebříček sestavuje na základě analýzy finančních údajů, kterou kombinuje s rozsáhlým výzkumem značek. Vychází z rozhovorů s více než čtyřmi miliony spotřebitelů na 51 trzích světa a hodnotí celkem 19 250 značek.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs