Nejdelší letoun světa se vrací. Hybridní Airlander 10 dostane k dobru dalších 5 metrů a vyjde na miliardu korun
V historii aviatiky se objevila celá řada unikátních strojů, které se svými tvary či velikostí zcela vymykaly zaběhlým standardům. Mezi ně rozhodně můžeme zařadit i hybridní letoun Airlander, jehož nová verze je prodloužena o pět metrů, a tím zcela jasně potvrzuje svůj titul nejdelšího letounu světa.
Člověk měl vždy touhu podmanit si vzdálený tmavomodrý svět nad hlavou a šel na to nejrůznějšími způsoby. LZ 127 Graf Zeppelin, H-4 Hercules, Supermarine Spitfire, Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, Airbus Beluga XL či Northrop B-2 Spirit, to je jen několik legendárních strojů, které vznikly pod rukama šikovných leteckých konstruktérů.
Do výčtu těch nejzajímavějších zcela jistě patří i Airlander 10, hybridní letoun, který v sobě kombinuje zašlou slávu velkých vzducholodí a moderní techniku vyspělých dopravních letadel.
Airlander 10, který si svou délkou 92 metrů vysloužil titul nejdelšího letounu světa, rozhodně nepatří mezi prototypy, které se nedostaly dál než na papír. V letech 2016 až 2017 absolvoval tento nezvyklý letoun hned šest zkušebních letů. V listopadu 2017 se ale kvůli technickým problémům vypustil a spadl na zem.
Slovo „vypustil“ je zde velmi důležité, jelikož Airlander vyráběný společností Hybrid Air Vehicle je skutečně hybridem mezi klasickým letadlem a vzducholodí. Tak jako klasické vzducholodě i Airlander tvoří vzdušný balón plněný héliem a kabina pro pasažéry, nacházející se ve spodní části balónu. Konstrukční prvky letadla jsou zastoupeny dvojicí krátkých křídel a ocasními ploutvemi, spolu se čtyřmi vznětovými motory, které roztáčí vrtule v zadní části a na bocích.