Nejdelší letoun světa se vrací. Hybridní Airlander 10 dostane k dobru dalších 5 metrů a vyjde na miliardu korun
V historii aviatiky se objevila celá řada unikátních strojů, které se svými tvary či velikostí zcela vymykaly zaběhlým standardům. Mezi ně rozhodně můžeme zařadit i hybridní letoun Airlander, jehož nová verze je prodloužena o pět metrů, a tím zcela jasně potvrzuje svůj titul nejdelšího letounu světa.
Člověk měl vždy touhu podmanit si vzdálený tmavomodrý svět nad hlavou a šel na to nejrůznějšími způsoby. LZ 127 Graf Zeppelin, H-4 Hercules, Supermarine Spitfire, Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, Airbus Beluga XL či Northrop B-2 Spirit, to je jen několik legendárních strojů, které vznikly pod rukama šikovných leteckých konstruktérů.
Do výčtu těch nejzajímavějších zcela jistě patří i Airlander 10, hybridní letoun, který v sobě kombinuje zašlou slávu velkých vzducholodí a moderní techniku vyspělých dopravních letadel.
Airlander 10, který si svou délkou 92 metrů vysloužil titul nejdelšího letounu světa, rozhodně nepatří mezi prototypy, které se nedostaly dál než na papír. V letech 2016 až 2017 absolvoval tento nezvyklý letoun hned šest zkušebních letů. V listopadu 2017 se ale kvůli technickým problémům vypustil a spadl na zem.
Slovo „vypustil“ je zde velmi důležité, jelikož Airlander vyráběný společností Hybrid Air Vehicle je skutečně hybridem mezi klasickým letadlem a vzducholodí. Tak jako klasické vzducholodě i Airlander tvoří vzdušný balón plněný héliem a kabina pro pasažéry, nacházející se ve spodní části balónu. Konstrukční prvky letadla jsou zastoupeny dvojicí krátkých křídel a ocasními ploutvemi, spolu se čtyřmi vznětovými motory, které roztáčí vrtule v zadní části a na bocích.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPůvodní prototyp byl schopen vystoupat do výšky šesti kilometrů, letět maximální rychlostí 150 kilometrů v hodině a převážet náklad o hmotnosti deseti tun spolu se 48 pasažéry. Nehoda však dala Hybrid Air Vehicle prostor k tomu, aby celý stroj přepracovali a vylepšili.
Airlander 2.0
Nová konstrukce přichází s prodloužením letounu o dalších bezmála pět metrů, díky čemuž je celková délka 98 metrů. To ale není ani zdaleka jediná změna, kterou letoun prodělal.
Airlander je nyní schopen setrvat v oblacích až pět dnů a překonat vzdálenost až 7 400 kilometrů. Dolet je ovlivněn účelem jeho využití, kterých je hned několik. Výrobce jmenuje například obranu a zajišťování bezpečnosti, hlídkování, logistiku, luxusní cestování či soukromé účely.
Každé využití bude vyžadovat trochu jiné vybavení celého letounu i samotné kabiny, kterou lze libovolně prodlužovat a vybavovat ji různými doplňky.
V Hybrid Air Vehicle zapracovali i na odporu vzduchu pomocí změny tvaru balónu a Airlander dostal i nový hybridní pohon spolu s přistávacím ústrojím. Díky tomu se snížila spotřeba paliva a hybridní letoun má momentálně přibližně o 75 % nižší produkci emisí než klasická letadla.
Inovací se dočkala i ovladatelnost celého stroje, který by měl poskytovat snadnější vzletové i přistávací manévry, spolu s ovládáním ve vzduchu. K tomu dopomohl například přidaný pohon na přídi, který ulehčuje ovladatelnost při manévrech těsně nad zemí.
Kabina letounu se taktéž dočkala přepracování. V současné době nabízí prostor o velikosti 195 metrů čtverečních, ve kterém se může pohodlně vyspat až 6 osob a až 40 osob povečeřet.
Hybrid Air Vehicle má v plánu získat pro svůj Airlander certifikace pro provoz na území Evropy a Spojených států. Zájemce o takový stroj by ale měl začít pomalu šetřit, protože jej Airlander vyjde nejméně na 42 milionů dolarů, tedy přes 960 milionů korun.
Společnost má v plánu prozatím postavit čtyři kusy své novinky a později přidat dalších šest strojů, které by již měly být uhlíkově zcela neutrální. První letoun by se měl vznést do vzduchu v roce 2024. Společnost zároveň připravuje ještě větší stroj pojmenovaný Airlander 50.