Nejdelší letoun světa se vrací. Hybridní Airlander 10 dostane k dobru dalších 5 metrů a vyjde na miliardu korun

airlander3

Foto: Hybrid Air Vehicle

Hybridní zepelín Airlander 10

0Zobrazit komentáře

V historii aviatiky se objevila celá řada unikátních strojů, které se svými tvary či velikostí zcela vymykaly zaběhlým standardům. Mezi ně rozhodně můžeme zařadit i hybridní letoun Airlander, jehož nová verze je prodloužena o pět metrů, a tím zcela jasně potvrzuje svůj titul nejdelšího letounu světa.

Člověk měl vždy touhu podmanit si vzdálený tmavomodrý svět nad hlavou a šel na to nejrůznějšími způsoby. LZ 127 Graf Zeppelin, H-4 Hercules, Supermarine Spitfire, Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, Airbus Beluga XL či Northrop B-2 Spirit, to je jen několik legendárních strojů, které vznikly pod rukama šikovných leteckých konstruktérů.

Do výčtu těch nejzajímavějších zcela jistě patří i Airlander 10, hybridní letoun, který v sobě kombinuje zašlou slávu velkých vzducholodí a moderní techniku vyspělých dopravních letadel.

airlander1

Foto: Hybrid Air Vehicle

Airlander je skutečně jedinečným strojem

Airlander 10, který si svou délkou 92 metrů vysloužil titul nejdelšího letounu světa, rozhodně nepatří mezi prototypy, které se nedostaly dál než na papír. V letech 2016 až 2017 absolvoval tento nezvyklý letoun hned šest zkušebních letů. V listopadu 2017 se ale kvůli technickým problémům vypustil a spadl na zem.

Slovo „vypustil“ je zde velmi důležité, jelikož Airlander vyráběný společností Hybrid Air Vehicle je skutečně hybridem mezi klasickým letadlem a vzducholodí. Tak jako klasické vzducholodě i Airlander tvoří vzdušný balón plněný héliem a kabina pro pasažéry, nacházející se ve spodní části balónu. Konstrukční prvky letadla jsou zastoupeny dvojicí krátkých křídel a ocasními ploutvemi, spolu se čtyřmi vznětovými motory, které roztáčí vrtule v zadní části a na bocích.

Původní prototyp byl schopen vystoupat do výšky šesti kilometrů, letět maximální rychlostí 150 kilometrů v hodině a převážet náklad o hmotnosti deseti tun spolu se 48 pasažéry. Nehoda však dala Hybrid Air Vehicle prostor k tomu, aby celý stroj přepracovali a vylepšili.

Airlander 2.0

Nová konstrukce přichází s prodloužením letounu o dalších bezmála pět metrů, díky čemuž je celková délka 98 metrů. To ale není ani zdaleka jediná změna, kterou letoun prodělal.

airlander2

Foto: Hybrid Air Vehicle

Díky prosklené kabině se mohou cestující těšit z neuvěřitelných výhledů

Airlander je nyní schopen setrvat v oblacích až pět dnů a překonat vzdálenost až 7 400 kilometrů. Dolet je ovlivněn účelem jeho využití, kterých je hned několik. Výrobce jmenuje například obranu a zajišťování bezpečnosti, hlídkování, logistiku, luxusní cestování či soukromé účely.

Každé využití bude vyžadovat trochu jiné vybavení celého letounu i samotné kabiny, kterou lze libovolně prodlužovat a vybavovat ji různými doplňky.

V Hybrid Air Vehicle zapracovali i na odporu vzduchu pomocí změny tvaru balónu a Airlander dostal i nový hybridní pohon spolu s přistávacím ústrojím. Díky tomu se snížila spotřeba paliva a hybridní letoun má momentálně přibližně o 75 % nižší produkci emisí než klasická letadla.

airlander4

Foto: Hybrid Air Vehicle

Airlander 10 vyžaduje skutečně velký hangár

Inovací se dočkala i ovladatelnost celého stroje, který by měl poskytovat snadnější vzletové i přistávací manévry, spolu s ovládáním ve vzduchu. K tomu dopomohl například přidaný pohon na přídi, který ulehčuje ovladatelnost při manévrech těsně nad zemí.

Kabina letounu se taktéž dočkala přepracování. V současné době nabízí prostor o velikosti 195 metrů čtverečních, ve kterém se může pohodlně vyspat až 6 osob a až 40 osob povečeřet.

elon-musk3

Přečtěte si takéDalší Muskovy akcie na burze? SpaceX chce udělat ze svých internetových satelitů veřejný byznysDalší Muskovy akcie na burze? SpaceX chce udělat ze svých internetových satelitů veřejný byznys

Hybrid Air Vehicle má v plánu získat pro svůj Airlander certifikace pro provoz na území Evropy a Spojených států. Zájemce o takový stroj by ale měl začít pomalu šetřit, protože jej Airlander vyjde nejméně na 42 milionů dolarů, tedy přes 960 milionů korun.

Společnost má v plánu prozatím postavit čtyři kusy své novinky a později přidat dalších šest strojů, které by již měly být uhlíkově zcela neutrální. První letoun by se měl vznést do vzduchu v roce 2024. Společnost zároveň připravuje ještě větší stroj pojmenovaný Airlander 50.