Nejdražší obraz v české historii. Dílo Františka Kupky se na aukci vydražilo za obřích 65 milionů korun

plochypricne
0Zobrazit komentáře

Jeden z nejvýznamnějších představitelů generace abstraktních umělců v Česku, František Kupka, tvořil svá největší díla v období mezi první a druhou světovou válkou a od té doby zdobí domy a soukromé galerie mnoha sběratelů umění po celém světě. Mezi silně abstraktními díly se vyjímá i obraz s názvem Plochy příčné II z roku 1923, který se objevil v aukci pražské Galerie Kodl.

Vyvolávací cena olejomalby, která je protějškem Plochy příčné I, byla stanovena na 28 milionů korun. Cena se nakonec po mnoha nabídkách vyšplhala až na astronomických 65 milionů korun, což je nejen Kupkův rekord, ale zároveň historický rekord českých aukcí. Po připočtení všech aukčních poplatků tak nový vlastník za dílo zaplatí celkem 78 milionů korun.

Odhadní cena obrazu přitom byla ještě před aukcí stanovena na 40 až 60 milionů korun. Obraz byl poprvé na veřejnosti viděn po dlouhých 50 letech, naposledy byl totiž vystaven ve Valdštejnské jízdárně v Praze v roce 1968. Nyní znovu poputuje do soukromé sbírky a nějakou dobu pravděpodobně nebude na očích veřejnosti, byť by měl dle dostupných informací stále zůstat v Česku.

plochy

Plochy příčné II

Kupkova díla se obecně řadí v rámci Česka k těm nejprestižnějším a tomu odpovídá i jejich cena. Ostatně dosavadní aukční rekord držel Kupkův obraz Série C I. (Protihodnoty), který se prodal za 62 milionů korun. Na aukci, která měla celkem 250 děl se souhrnou vyvolávací cenou lehce přes 150 milionů korun, se nicméně prodaly i další drahé obrazy.

Druhým nejdražším byla s 19,5 milionu korun Mlékařka od Jakuba Schikanedera nebo Hold Picassovi od Jindřicha Štyrského s cenou 13,4 milionu korun včetně aukčních poplatků.

Plochy příčné II svými geometrickými obrazci navazují na další díla Kupky v letech 1912 a 1913. Obraz se rozprostírá na velikosti 81 x 63 centimetrů a vystaven byl v Galerii Kodl po zmíněných 50 letech po dobu necelého měsíce, než se zahájila aukce. Zajímavostí je, že do té doby byl obraz prakticky znám jen ze dvou černobílých reprodukcí, od roku 1946 byl držen u stejného majitele až dosud.

Prostory kolem Eiffelovy věže se do roku 2024 promění ve vůbec největší zahradu v Paříži

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Gustafson-Porter-Bowman-eiffel-tower4
0Zobrazit komentáře

Už několik desítek let Paříž usiluje o snížení počtu aut, které jí každý den projíždějí. Až v roce 2016, kdy byla vozidlům uzavřena a přetvořena významná část pobřeží Seiny, se tyto snahy začaly výrazněji projevovat v praxi. Nyní příchází další velký vývoj – vedení města ohlásilo, že britská architektonická firma Gustafson, Porter + Bowman vyhrála soutěž na předělání prostor kolem Eiffelovy věže.

V rámci tohoto projektu, který má být dokončen do roku 2024, se z jednoho z nejznámějších míst na světě stane více než 1,5 kilometru dlouhá zahrada, zdaleka největší v celé Paříži. V současné podobě je Eiffelova věž ze dvou stran obklopena poměrně velkými zelenými plochami. Ty jsou ale v několika místech přerušeny silnicemi s hustou dopravou, hlavně ze strany řeky Seiny, odkud přichází velká část návštěvníků.

Gustafson-Porter-Bowman-eiffel-tower6

Ti mají po vystoupení z metra na stanici Trocadéro před sebou rovnou velký asfaltový oblouk. Jím musí projít, aby se dostali k paláci Chaillot a zahradám Trocadéra, a pak je od Eiffelovy věže dělí ještě pár ulic a silniční Jenský most přes řeku. Za věží je pak ještě dlouhé zelené Martovo pole, uprostřed je ale také rozděleno silnicí.

Architekti z Gustafson, Porter + Bowman mají v plánu z celého popsaného prostoru eliminovat silnice, pokrýt ho chodníky obepnutými zelení a zpřístupnit pouze chodcům. Celý projekt má stát 72 milionů eur (přes 1,8 miliardy korun), zaplatí ho společnost provozující Eiffelovu věž a dokončení se očekává právě na čas pro olympijské hry v Paříži v roce 2024. Pro ně má pak u věže dočasně vyrůst volejbalové hřiště a další sportovní události mají probíhat i na jiných významných místech Paříže.

plastic-cup

Přečtěte si takéEvropská unie definitivně zakazuje jednorázové plasty. Skončit mají příbory, kelímky i brčkaEvropská unie definitivně zakazuje jednorázové plasty. Skončit mají příbory, kelímky i brčka

Zmíněný asfaltový oblouk u stanice metra se má stát stupňovaným travnatým amfiteátrem obklopeným stromy. Taková změna prostor lidem zpřístupní nejen nepřítomností dopravy, ale přítomností vegetace a stínu a s nimi znatelným snížením teploty v nejfrekventovanějších letních měsících. K tomu přispěje také zvýšení počtu fontán.

Gustafson-Porter-Bowman-eiffel-tower1

Stejně tak silniční provoz zmizí z nejbližšího okolí zahrad Trocadéra a Jenský most se promění ve dvojici chodníků se dvěma řadami stromů a travnatou plochou uprostřed. Doprava bude přesunuta do tunelů, průjednost by se tedy neměla snížit, ale nebude už narušovat prostor kolem věže.

Měnit se bude i plocha bezprostředně kolem věže, kde přibudou nové pokladny pro prodej lístků a úschovny zavazadel. Aby nenarušovaly nový urbanistický prostor, budou zapuštěny do země a zakryty přesahující travnatou plochou. Kolem věže se pak rozroste množství zeleně poskytující stín.

Gustafson-Porter-Bowman-eiffel-tower3

Nová podoba zahrad Trocadéra se stupňovanými travnatými plochami

Celý projekt v zásadě propojí několik už existujících zahrad do jedné nepřerušené zelené linie a nese tedy název „One Line“ (Jedna linie). Jeho cílem je snížení dopravy kolem jedné z hlavních atrakcí Paříže nejen pro její lepší zpřístupnění návštěvníkům, ale také pro snížení množství skleníkových plynů, které město produkuje.

Už zmíněný časový plán zelené proměny, jejíž dokončení přesně navazuje na olympijské hry, je tak z hlediska cílů projektu v souladu se záměrem z pařížských olympijských her učinit ty dosud nejeekologičtější.

Gustafson-Porter-Bowman-eiffel-tower2

Eiffelova věž rámovaná palácem Chaillot

Peris Eiffel One Line 6

Nové pokladny zapuštěné do země

X:Projects349 Eif Site Tour EiffelGPBCAD2DSHEETSRENDERED PLANS2023_Baseplan+Parvis_PSP_500 BASEPLAN A0_ 1_2000 (1)

Plánovaná podoba okolí Eiffelovy věže

Foto: Gustafson, Porter + Bowman