Nejdražší sportovní klub v USA? Basketbaloví Celtics z Bostonu. Neznámý finančník za ně dal 6 miliard dolarů

Bill Chisholm převzal tým za rekordních 6,1 miliardy dolarů, čímž překonal všechny dosavadní prodeje v historii sportovních týmů v Severní Americe.

David ZlomekDavid Zlomek

celtics-mvp

Foto: Boston Celtics / Filip Houska/CzechCrunch

Boston Celtics

0Zobrazit komentáře

Ze sportovních klubů se stala investiční aktiva, která svou návratností překonávají i tradiční finanční instrumenty. Basketbaloví Boston Celtics, legendární dynastie s 18 mistrovskými tituly, ve čtvrtek změnila majitele za astronomickou částku 6,1 miliardy dolarů (141 miliard korun) – sumu, která by ještě před dekádou zněla jako sci-fi i v nejodvážnějších ekonomických prognózách. Klub jde navíc do rukou muže, kterého spousta lidí v oboru vůbec nezná.

Po více než dvou dekádách se dosavadní majitelé, tedy rodina Grousbeckových, loučí s týmem, který v roce 2002 koupili za 360 milionů dolarů. Hlavní postavou rodiny je Wyc Grousbeck, který je s Celtics silně spjatý. I proto podle svých slov zůstane po dohodě s novým majitelem šéfem klubu po další tři roky.

Jeho investiční tah s Bostonem se ovšem zhodnotil o ohromujících 1594 procent. Důvodů, proč se tak stalo, je více. Celtics jsou dlouhodobě sportovně na výši, magazín Forbes je označil za čtvrtou nejhodnotnější značku v NBA a hodnoty všech klubů vyletěly po rekordním prodeji televizních práv.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do role nového šéfa slavné basketbalové značky nastupuje Bill Chisholm, spoluzakladatel investiční společnosti Symphony Technology Group. Společnost se etablovala jako významný hráč v oblasti softwaru a dat, v posledních letech odkoupila firmy například od Dell Technologies či McAfee – v obou případech šlo o investice do kybernetické bezpečnosti. Její majitel je ale poměrně anonymní osoba a to při oznámení včerejšího dealu leckoho zarazilo.

„Nikdy jsem o tom chlapíkovi neslyšel,“ vyjádřil se jeden z vrcholných představitelů jiné sportovní franšízy. Chisholmova společnost Symphony spravuje aktiva v hodnotě přibližně 10 miliard dolarů. A jeden z manažerů soukromých fondů v Silicon Valley dodal: „Koupili jsme od něj firmu, takže ho znám. Pořád mi to ale nejde dohromady. Kdyby měl miliardy, věděli bychom o něm, nebo by měli alespoň větší fond.“

andreeva

Přečtěte si takéSedmnáctiletá tenistka boří rekordy, přitom nemá ani vlastní účetJe tak mladá, že se jí o účet stará táta. Sedmnáctiletá tenistka má ale smlouvu s Rolexem dřív než Federer

Chisholm nicméně nevstupuje jen do světa sportovní slávy, ale také do komplexních ekonomických výzev. Celtics čelí velkým platovým závazkům – jejich soupiska pro příští ročník, který začíná na podzim, bude nabitá a taky drahá. Hvězdy týmu Jayson Tatum a Jaylen Brown mají podepsané smlouvy celkově přesahující 300 milionů dolarů.

Další komplikací je fakt, že Celtics nevlastní svou domácí arénu TD Garden. Ta patří Jeremymu Jacobsovi, majiteli hokejových Boston Bruins, což znamená, že každý prodaný hot dog a každá reklama na obrazovce generuje příjem někomu jinému. Spekuluje se tedy, že by Chisholm mohl usilovat o výstavbu vlastní arény.

Pro NBA je tento rekordní prodej strategickým triumfem – liga plánuje expanzi do Las Vegas a Seattlu, a rekordní cenovka Celtics jí dává do rukou neuvěřitelně silné karty pro vyjednávání o vstupních poplatcích.

Prodej Celtics je však součástí širšího trendu. Jde o devátý tým NBA, který změnil majoritního vlastníka od roku 2019. A hodnoty sportovních franšíz rostou závratným tempem, platí to tedy i pro basketbal – Dallas Mavericks byli prodáni v roce 2000 za 285 milionů dolarů, v roce 2023 jejich majoritní podíl stál 3,5 miliardy, zatímco Milwaukee Bucks se prodali v roce 2014 za 550 milionů a o devět let později za 3,5 miliardy. Prodej Celtics za 6,1 miliardy pak převyšuje předchozí nejvyšší prodej v rámci NBA z roku 2022, kdy cena za Phoenix Suns byla 4 miliardy dolarů.

Obchod ale překonává i dosavadní rekord za prodej severoamerického sportovního týmu vůbec. Ten držel celek NFL Washington Commanders, který byl v roce 2023 prodán za 6,05 miliardy dolarů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Je tak mladá, že se jí o účet stará táta. Sedmnáctiletá tenistka má ale smlouvu s Rolexem dřív než Federer

Ruská teenagerka dobývá tenisový svět. Mirra Andrejevová nemá vlastní bankovní účet, ale už vydělala přes 100 milionů a boří hráčské rekordy.

David ZlomekDavid Zlomek

andreevaStory

Foto: Depositphotos / CzechCrunch

Ruská tenistka Mirra Andrejevová na sebe poutá stále více pozornosti

0Zobrazit komentáře

V tenisovém světě se zrodila hvězda. Jmenuje se Mirra Andrejevová, je z Ruska a je jí 17 let. Kromě toho, že boří sportovní rekordy, jen letos vydělala na turnajích v přepočtu více než 50 milionů korun. Její příběh zatím zní jako pohádka – z okraje Sibiře se přes francouzskou Riviéru dostala až na vrchol sportovního světa a k lukrativní spolupráci se značkou hodinek Rolex.

Její letošní počínání je zatím jedním z hlavních motivů této sezony. Na turnaji v Dubaji postupně vyřadila herní elitu včetně české olympijské šampionky Markéty Vondroušové a světové dvojky Igy Šwiatekové. Tento triumf ale nebyl jen dalším titulem – Andrejevová se stala nejmladší vítězkou turnaje série WTA 1000 v historii a pronikla mezi elitní desítku světového žebříčku jako nejmladší hráčka od Češky Nicole Vaidišové v roce 2007. Před sezonou si dala za cíl, že chce být právě mezi desítkou nejlepších, splněno tedy měla už v únoru.

Že za jejím vzestupem stojí víc než momentální forma, dokázala vzápětí na americké půdě. V Indian Wells znovu okouzlila tenisový svět, když ve finále porazila světovou jedničku Arynu Sabalenkovou. Tímto výkonem se zapsala do dějin jako druhá nejmladší tenistka, která na jednom turnaji skolila první i druhou hráčku světa.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený WTA (@wta)

Kromě sportovních úspěchů s sebou výkony Andrejevové nesou ale i finanční odměny v astronomických částkách. Jen za americký triumf si odnesla přibližně 1,12 milionu dolarů (25 milionů korun) a její celkové prize money už přesáhly 4,9 milionu dolarů (112 milionů korun) – sumu, která je vzhledem k jejímu věku naprosto mimořádná. Například na mužském okruhu si v tomto roce více než ona vydělala jen jednička Jannik Sinner (2,15 milionu dolarů).

Marketingový magnet pro luxusní značky

Potenciál mladé Rusky navíc už překročil hranice tenisových kurtů. V době, kdy sportovci stále častěji figurují jako kulturní ikony a nositelé specifického životního stylu, si i Andrejevová buduje pozici na marketingovém výsluní. Nedávno oznámila partnerství s prestižní hodinářskou značkou Rolex, která je tradičně spojována s tenisovou elitou. V tomto ohledu navíc překonala legendárního Rogera Federera, který se ke smlouvě se slavnou značkou dostal až ve svých 20 letech.

Její marketingové portfolio obsahuje spolupráce i se sportovními giganty jako Wilson a Nike, který si ji loni pozval do svého kampusu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pikantní je, že kvůli nízkému věku nemá Andrejevová zatím vlastní bankovní účet. „Všechny otázky ohledně peněz směřujte na mého tátu,“ svěřila se médiím po dubajském triumfu. „Vše jde na jeho účet, protože já svůj vlastní ještě nemám. Musím počkat, až mi bude 18. Doufám, že mi něco nechá, abych si mohla koupit chipsy a kolu. Sama nevím, co bych si koupila. Jako každá holka mám ráda nakupování, ale teď mám vše, co potřebuji.“

Ze sibiřského mrazu k azurovému moři

Cesta Andrejevové přitom připomíná scénář k filmu. Z Krasnojarsku, města na okraji Sibiře, kde teploty běžně klesají pod třicet stupňů Celsia pod nulou, se přes Soči a Moskvu dostala až do slunného Cannes na francouzské Riviéře. Tento přesun – ze zasněžených plání do metropole luxusu – symbolicky odráží i její sportovní vzestup. A také to podtrhuje fakt, že ruské hráčky mohou na okruhu WTA hrát, avšak pod neutrální vlajkou.

Zatímco mnozí talentovaní mladí sportovci pod tíhou očekávání psychicky kolabují, ruská tenistka proměnila svou mysl v konkurenční výhodu. S překvapivou otevřeností přiznala spolupráci se sportovním psychologem. „Mám nové tipy a rady, jak pracovat se svým vnitřním hněvem, co dělat, když se necítím dobře, jak udržet svou úroveň, když se cítím skvěle, jak zůstat sama sebou,“ prozradila médiím. Na okruhu ale není první, k tomuto kroku sáhla třeba také bývalá světová jednička Naomi Osakaová.

Andrejevová na své cestě k tenisovému olympu ale není sama – neustále má po boku svou rodinu. Novinářům třeba prozradila, že motivací k proniknutí do TOP 20 žebříčku bylo štěně, které jí slíbila máma. „Pořád jsem kontrolovala žebříček, jestli už to dopadlo,“ smála se v říjnu. „Počkám ale, až si budu jistá, že se mu budu věnovat tak, jak bude potřebovat,“ dodala.