Nejdřív World of Warcraft hrál, teď z něj dělá velkolepé trailery. Podívejte se na epickou bitvu od Radima Zeifarta

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

world-of-warcraft-black-templeInsider

Foto: Blizzard

Trailer Radima Zeifarta vyobrazuje nájezd na Black Temple

0Zobrazit komentáře

World of Warcraft je multiplayerová počítačová hra situovaná ve fantasy světě plném trollů, elfů, kouzel a epických bitev. Stojí také na hraně závislosti, a to i dnes, patnáct let po svém vydání, kdy se počty hráčů stále pohybují v řádu několika milionů. Díky tomu se před časem podařilo českému 3D grafikovi a fanouškovi hry Radimu Zeifartovi nabrat miliony zhlédnutí, když vytvořil krátký, ale propracovaný trailer. Nyní se vrací s ještě epičtějším pokračováním.

Také Zeifart, neboli Hurricane na YouTube, přiznává, že od hraní WoW se už mnoho let drží daleko. Sám měl s aspektem návykovosti problém a naprosté pohlcení hráčskou zkušeností mu ztěžovalo jiné činnosti. Paradoxně má důsledkem „abstinence“ dostatek času na to, aby vytvářel fanouškovské trailery. Za videem dlouhým necelé čtyři minuty totiž stojí stovky hodin mravenčí práce. Z kódu samotné hry, kterou nemusí ani spustit, nejdříve vyextrahuje 3D data map, textur, objektů a podobně.

„Jelikož všechno dostanu v dost nekvalitní podobě, musím to pak v grafických programech uhladit, dát do scén, nasvítit, vyrenderovat a přidat hudbu,“ vysvětluje osmadvacetiletý Zeifart. Hlavní rozdíl mezi jeho procesem tvorby traileru a klasickou filmovou produkcí tak spočívá v tom, že fanouškovské video využívá už existující grafické prvky. „Já je jenom zpracuji do atraktivnější tvorby,“ dodává.

radim-zeifart-hurricane-world-of-warcraft

Foto: Archiv RZ

Radim Zeifart, který je také známý pod jménem Hurricane

Na jednu stranu se tedy jedná o poměrně jednoduchou záležitost, na druhou stranu ale kvalitní výsledek vyžaduje specifickou pozornost pro každý objekt. V tomto momentě se z koníčku stává poněkud nudná práce, jejíž smysl se objeví až za mnoha hodinách u počítače.

„Měsíce trávím jenom tím, že dávám dohromady jednotlivé detaily, musím na tom pracovat záběr po záběru, postavu po postavě. Teprve když mám vytvořenou první minutu videa, je vidět nějaká hodnota jinak celkem úmorné práce,“ líčí Zeifart, který se 3D grafikou také živí jako spoluzakladatel pražského studia NICE!. To se podílelo například na nedávné reklamě českého startupu Twisto a spolupracuje také s HBO, Cinestarem, Sazkou, Birellem či KPMG.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Odměnou se pak každopádně kromě vlastního zadostiučinění může pro Zeifarta stát i úspěch na internetu. Trailer na Naxxramas, oslavující začátky World of Warcraft, od vydání v polovině roku 2017 na YouTube nasbíral už téměř 3,5 milionu zhlédnutí a tisíce pochvalných komentářů. Podívat se na něj můžete na konci článku.

Jeho tvůrce tehdy nic podobného nečekal, vydání nového videa ale už pojal důsledněji i z hlediska získání většího dosahu. Kromě malých teaserů tedy kontaktoval také lidi ve vedení relevantních kanálů na sociálních sítích.

Konkurence Blizzardu

Zvýšené snahy o získání publicity přitom reflektují ještě vyšší míru práce, kterou Zeifart vložil do vytvoření pocty prvního rozšíření World of Warcraft. „Pokusil jsem se aplikovat vše, co jsem se naučil při práci v NICE!, takže jsem pracoval se simulacemi kouřů, kouzel a podobně,“ vysvětluje. Vždy je však ultimátním cílem divákům poskytnout zkušenost velice blízkou samotnému hraní.

V tomto ohledu se snaží konkurovat i oficiálním trailerům ze hry přímo od Blizzardu. Nemá sice zdaleka jejich prostředky, ale sází na lepší znalost. „Když se vytváří trailer ve studiu, grafici s předlohou ještě nemusí mít moc hlubokou hráčskou zkušenost. Já jsem naproti tomu hraním strávil léta, takže přesně vím, co hráči ocení,“ vysvětluje. Například střet s bossem tak má působit stejně jako přímo ve světě MMORPG, jen je lépe zachycený a obohacený o atraktivní efekty.

esuba-univerzita1

Přečtěte si takéNejslavnější český herní tým eSuba otevírá vlastní univerzitu. Chce v ní vychovávat nové esportové šampionyNejslavnější český herní tým eSuba otevírá vlastní univerzitu. Chce v ní vychovávat nové esportové šampiony

Čistě fanouškovské záměry ale nemusí nutně znamenat jen fanouškovskou odezvu. Zeifart si uznání hráčské komunity samozřejmě velmi cení, ale dalším výsledkem úspěchu videa bylo také otevření dveří do herního sektoru pro jeho domovské studio NICE!. „Použili jsme to tedy jako takovou vizitku,“ dodává s úsměvem.

Nyní, po deseti měsících práce na traileru vyobrazujícím epický nájezd na Black Temple, si chce chvíli odpočinout a časem se pustit do dalšího dobrodružství ve světě World of Warcraft. Do té doby jeho nejnovější video možná opět nasbírá miliony zhlédnutí – ostatně za necelé dva dny jich má už přes 360 tisíc.

Nejslavnější český herní tým eSuba otevírá vlastní univerzitu. Chce v ní vychovávat nové esportové šampiony

esuba-univerzita1

Foto: eSuba

eSuba rozjíždí vlastní herní univerzitu otevřenou všem zájemců o progres

0Zobrazit komentáře

Když v 60. letech minulého století vznikla v Massachusetts první počítačová hra, jen málokdo tušil, že titul nazvaný Spacewar položí základy pro odvětví, kterým bude za několik dekád žít celý svět. Hraní her je dnes pro mnohé formou skvělého odpočinku a zábavy, někteří však míří výš a chtějí být ve své hře těmi nejlepšími. Právě pro ně rozjíždí český herní tým eSuba svou vlastní esportovou univerzitu, ve které se mohou stát z amatérů absolutní profíci.

„Troufám si říct, že eSuba esport univerzita je světovým unikátem. Ve světě sice existují programy pro rozvoj mládeže, ale neevidujeme žádný spojený s profesionálním herním týmem,“ vysvětluje pro CzechCrunch unikátnost celého projektu Ladislav Dyntar, zakladatel CZC.eSuba.

Jeho tým se může pochlubit titulem nejúspěšnějšího esportového týmu u nás – během své štace dosáhl na více než 1 450 medailových umístění a získal několik titulů mistrů světa z prestižních globálních akcí. Na ně vysílá ty nejlepší z nejlepších, kteří excelují ve hrách, jako je League of Legends, CS:GO, Hearthstone, Dota 2 a další.

esuba-univerzita

Foto: eSuba

Z esportu se stává obrovský fenomen, který láká hráče, diváky i řadu investorů

Profesionální bitvy sváděné od monitoru a klávesnice jsou dnes velkou podívanou oblíbenou u nás i v zahraničí. Diváci, kteří jsou velice často také sami hráči, při ní zažívají návaly adrenalinu, a ještě se při pohledu na herní strategie učí, jak co nejvíce vylepšit své vlastní herní dovednosti.

Hraní s charakterem

Jenže pouhé pasivní sledování utkání nikdy neudělá z amatéra úplného mistra. A přesně to je ten důvod, proč se eSuba rozhodla otevřít svou esportovou univerzitu, ve které mimo zlepšování herních dovedností nabízí i něco navíc. „Cílem projektu je nabídnout nejen mladým hráčům místo, kde mohou sbírat zkušenosti a pod vedením profesionálních trenérů získávat nejen nové herní dovednosti, ale také rozvíjet svou osobnost,“ vysvětluje Dyntar.

„Vnímáme totiž, že velká část mladé generace postrádá vlastnosti, které by dříve získala v rámci tréninku klasického sportu. Mluvíme zde o vlastnostech jako disciplína, respektování autorit, píle a jiných,“ přibližuje filozofii projektu zakladatel eSuby, který je ve světě esportů znám také jako Nodlle.

ladislav-dyntar-esuba

Foto: eSuba

Ladislav Dyntar, zakladatel českého herního týmu eSuba

Byť je hraní her v komplexním měřítku vnímáno širokou veřejností spíše jako pasivní forma zábavy, podle Dyntara mohou hry velice dobře rozvíjet pozitivní charakterové vlastnosti. K tomu je však zapotřebí hráče určitým způsobem vést. „Projekt je tak vhodný i pro rodiče, kteří například zvažují podporu své ratolesti v jejím oblíbeném koníčku, ale znepokojuje je, že jejich dítě tráví čas u počítače bez nějaké řádu či hlubšího smyslu,“ říká Dyntar.

Nyní mají možnost nabídnout jim něco podobného, jako kdysi rodiče nabídli nám, když nás přihlásili na fotbal. Rádi bychom změnili pohled široké veřejnosti na hraní her, protože víme, že pokud je hraní her správně uchopené, má nespočet pozitivních dopadů na rozvoj jedince,“ podotýká dvaatřicetiletý Nodlle.

Pro pokročilé i úplné začátečníky

V současné době je univerzita otevřena pro hráče League of Legends, a to pod vedením Tomáše „Nightshare“ Kněžínka, kterému se podařilo již několik svých svěřenců přivést mezi absolutní herní špičku. Zatímco Nightshare řeší s hráčem vše okolo hry, mentální kouč Miroslav Nečas má na starosti vše, co se odehrává v hlavě účastníka lekce. Vychází ze svých zkušeností načerpaných u sportovních reprezentací a olympioniků, takže se zájemce v rámci lekcí dostane do skutečně povolaných rukou.

Každá lekce trvá dvě hodiny a mohou se jí účastnit jak jednotlivci, tak celé týmy. Mimo zvýhodněné balíčky vyjde individuálního hráče lekce na 800 korun. Týmové lekce se může v případě League of Legends účastnit 5 hráčů, přičemž každého z nich vyjdou dvě hodiny strávené s profíky na 320 korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lekce probíhají na dálku, takže jsou dostupné v podstatě každému. Jejich průběh je individuální na základě zkušeností hráčů a počtu zakoupených hodin. Nicméně každý hráč se může těšit na rozebrání tréninkových metod, vyhodnocení předaných záznamů a definovaní míst, kde je potřeba se zlepšit.

Dále následuje praktická zkouška pod vedením trenéra. Tato zkouška je taktéž rozebrána a pak přichází na řadu práce mentálního kouče, který hráče naučí některé mentální techniky a správnou životosprávu. Na závěr je celá lekce shrnuta pro co nejjasnější výstup. Jedna lekce je tedy z jedné čtvrtiny tvořena předzápasovým rozborem, z poloviny tvořena samotným hraním a poslední čtvrtina je věnována finálním analýzám.

esuba-univerzita2

Foto: eSuba

Dostatečná snaha a správné vedení se může hráče dovést až na úplný vrchol

„Lekci si může zaplatit i úplný začátečník, naši trenéři ji přizpůsobí tak, aby hráče co nejlépe uvedli do dané hry a připravili ho na jeho další kroky v ní. Nutno však podotknout, že největší hodnotu bude univerzita přinášet hlavně hráčům, kteří již danou hru znají a vědí, že by se v ní chtěli dále rozvíjet. Nebo také hráčům, kteří se klidně věnují úplně jiné hře, ale chtěli by zapracovat na svých návycích, životosprávě a přístupu k hrám obecně,“ přibližuje zakladatel eSuby.

Zázraky se nedějí na počkání

Univerzita je tak otevřena úplně každému, schopným hráčům, ale možná ještě více těm, kteří cítí prostor pro zlepšení. Jak ovšem Dyntar připomíná, stát se skutečně kvalitním hráčem zabere spoustu času a jedna jediná lekce v univerzitě k tomu s největší pravděpodobností stačit nebude.

samsung-unpacked

Přečtěte si takéSamsung představil našlapaný Note Ultra a fazolová sluchátka. Nečekaně ukázal i nový skládací telefonSamsung představil našlapaný Note Ultra a fazolová sluchátka. Nečekaně ukázal i nový skládací telefon

„Stejně jako vás nikdo nenaučí hrát tenis během jediného tréninku, ani my nedokážeme z hráče udělat profíka za jedinou lekci. Už po první hodině se u většiny hráčů dostavuje viditelné zlepšení a posun. Největších výkonnostních skoků se dosahuje jen dlouhodobou prací se studentem. Student na sobě musí i sám pracovat ve volném čase, a to nejen ve hře, ale hodně i mimo ni. V tom všem mu poskytneme vedení, ale odřít to na konci dne musí hlavně on sám,“ poukazuje na nutnost maximální angažovanosti ze strany hráče zakladatel eSuby.

pic_kouc_nightshare-min

Foto: eSuba

Tomáš „Nightshare“ Kněžínek se postará o zdokonalování zájemců ve hře LoL

eSuba momentálně připravuje další herní tituly, ve kterých by ráda nabízela služby profesionálního koučinku. Hráči se již brzy mohou těšit na mentorování ve slavných titulech jako Hearthstone, Fortnite či Counter-Strike, přičemž časem by mohly přibývat další hry. Dyntar připomíná, že jediným limitem jsou momentálně dostatečně kvalifikovaní trenéři. Jinak může univerzita nabídnout koučink v podstatě v jakékoliv hře.

To znamená, že klientů by mělo do budoucna jen a jen přibývat. Proto jsou ambice eSuby v tomto projektu vysoké a časem budou přicházet více propracované služby s ním spojené. Pro začátek je ale Dyntar spojený s aktuální formou, která přináší ten nejjednodušší způsob, jak si univerzitu vyzkoušet.

„Mezi hráči zatím sbíráme veskrze pozitivní feedback, nyní je našim úkolem ukázat tento koncept i rodičům a vytvořit z esport univerzity jeden z kroužků, na který začnou své děti přihlašovat,“ uzavírá Nodlle.