Nejistá budoucnost legendárních botasek. Výrobu tradiční české firmy ukončily drahé energie
První modely značky Botas vznikly už v roce 1963, o desítky let později dobyly Česko. A dokonce se staly synonymem pro sportovní obuv.
Od začátku šedesátých let vyráběl na Chrudimsku jedny z nejlegendárnějších tenisek, které kdy Češi poznali. Z podniku pod názvem Botana, respektive Botas, se stal fenomén, který si národ oblíbil hlavně pro jeho sportovní boty. Teď ovšem ikonické botasky, jak se modelům firmy Botas přezdívalo, ukončují jednu velkou kapitolu.
Český výrobce sportovní obuvi Botas z města Skuteč, kde už více než padesát let sídlí, oznámil, že tam ukončuje svou výrobu. Podle jeho majitele Františka Nestávala už firma nemohla odolávat zvyšujícím se cenám energií a také se potýkala s nedostatkem kvalifikovaných sil. Zatím není jasné, jestli se legendární značka prodá do jiných rukou nebo se vyřeší přesun výrobní linky do jiného města v Česku. Rozhodnutí má padnout během tohoto čtvrtletí.
„Teď to analyzujeme zleva zprava. Buďto se bude vyrábět jinde, nebo značku prodám. Zájemce ale zatím nemám, nikde jsem to neříkal,“ řekl Nestával pro Seznam Zprávy a doplnil, že ve hře je i možný přesun výroby na Slovensko, kde měla mít firma i první jednání. Za rok 2021 vykázal Botas zisk ve výši okolo 7,7 milionu korun při tržbách 39,3 milionu korun, a to hlavně díky odprodeji nepotřebných nemovitostí. Rok předtím skončil ve ztrátě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Rána to je nejen pro samotný podnik, ale také pro okolí Skutče, které má bohatou obuvnickou tradici. První boty se tam začaly šít už v šestnáctém století, přičemž později se tamní ševci zaměřovali i na vojenskou obuv – za vlády Marie Terezie přišli s takzvanými komiskami. Největší renomé ale oblast zažila až v roce 1952, kdy se do Skutče přesunulo ředitelství společnosti Botana, která vznikla spojením několika obuvnických továren.
První botasky, respektive tenisky s označením Botas, se ve skutečské továrně začaly vyrábět v roce 1963. V Československu začaly nabírat na popularitě hlavně u sportovců, kteří s nimi obráželi mezinárodní soutěže, například letní olympiádu v japonském Tokiu o rok rok později – v nich tam českoslovenští volejbalisté vyhráli stříbrnou medaili. Nosili je i Jiří Raška, Eva a Pavel Romanovi, Karol Divín, Hana Mašková, Ondrej Nepela, Emil Zátopek, Pavel Kantorek, Stanislav Henych a další.
Sportovní obuv začala být hlavním prodejním artiklem Botany. I proto se firma v roce 2000 přejmenovala čistě na Botas, aby dala jasně najevo, že jednoduché – a historií obohacené – tenisky jsou pro ni to jediné, na co se chce zaměřit. V roce 2006 si pak studenti pražského UMPRUM Jan Kloss a Jakub Korouš usmysleli, že na základě školního zadání nezapomenutelný design botasek udělají o něco svěžejší, a tak vznikla kolekce Botas 66.
Firmě se mimo jiné podařil i zajímavý marketingový kousek v tom, že minimálně Češi začali všem typům sportovních bot říkat „botasky“. Běžně se tak stávalo, že někdo „hledal botasky značky Adidas“, případně „nosil botasky od Pumy“. I to ukazuje, jak velký vliv měl Botas na český národ, když svou původní značku zprofanoval do fáze, kdy šlo prakticky o synonymum pro tenisky. Jak to bude s firmou dál, se uvidí. Botas na dotazy CzechCrunche zatím nereagoval.
Související témata:BotasPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.