Nejlepší alkoholová investice? Absint, říká Žufánek. Možná jsme poslední generace, kdy je povolený

Devítileté giny slavného lihovarníka se dnes prodávají za desítky tisíc korun. Dá se s nimi vytvořit i zajímavé investiční portfolio.

zufanek

Foto: Žufánek

Lihovarník Martin Žufánek

0Zobrazit komentáře

Je to nejspíš nejznámější česká značka tvrdého alkoholu. Žufánek dnes platí za záruku řemeslné kvality v ovocných a bylinných destilátech a z některých jejích lahví se staly za pouhou dekádu investiční artikly se vším všudy. I přesto, že v době, kdy začínala, nebyl český trh s alkoholem zdaleka připravený na prémiové zboží.

Martin Žufánek, nejviditelnější ze tří bratrů, kteří za značkou stojí, se o celé filozofii podniku i o investování do alkoholu rozpovídal v Investičním podcastu Vojty Žižky, který si můžete pustit v přehrávači níže. Přestože dnes patří k nejviditelnějším brandům svého segmentu, Žufánek dlouho své zákazníky hledal. Postupem času se ale bratrům z malé vesničky u slovenských hranic podařilo převrátit i celý narativ trhu s pálenkami.

„Dnes už si to málokdo pamatuje, ale před rokem 2000 nebyly ovocné pálenky moc tradiční v barech a restauracích. Slivovice měla stigma vesnického pití, které destiluje nějaký dědeček na vesnici. Trh byl naučený na takové ty chalupářské slivovice, které stály 120 korun za půllitrovou lahev,“ popisuje Žufánek stav před dvěma dekádami. S bratry si tehdy řekli, že je to příležitost návyky konzumentů pozvednout na trochu vyšší úroveň.

Trvalo to ovšem ještě relativně dlouho, než se to povedlo. Žufánkovým totiž paradoxně pomohla tragická událost, jež vešla do českých dějin jako metanolová aféra – v letech 2012 a 2013 tehdy na otravu levným alkoholem zemřelo 48 lidí. Výsledkem bylo nejen zpřísnění dohledu nad výrobou, ale také měnící se sentiment zákazníků, pro něž při výběru tvrdého alkoholu přestala být podstatná už jen cena. V neposlední řadě se podle Žufánka zásadně pročistil trh – před aférou byly na českém území řádově stovky výrobců alkoholu. Po ní jich zůstalo zhruba čtyřicet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv značka Žufánek začala postupně růst na oblibě, bratři se nenechali poptávkou strhnout a stejně jako dnes mnohé produkty omezovali do limitovaných edicí, a především nedali dopustit na ruční výrobu. Ačkoliv se totiž může zdát, že lahve od Žufánka jsou dnes již v každém kvalitním baru, všechny prošly pod rukama přímo samotným Žufánkovým.

„Už od začátku jsem řekl, že když se produkt jmenuje Slivovice Žufánek, tak ji vydestiluje pouze Žufánek. A když se o něm bude mluvit nebo psát, tak bude mluvit nebo psát Žufánek. Nikdy jsme ani neměli agenturu, která by se nám starala o sociální sítě,“ vysvětluje slavný lihovarník.

Přiznává, že je trochu detailista a jelikož chce zaručit maximální kvalitu a přesnost, dodnes například nepoužívá na přidávání lihu hadice nebo čerpadlo. Když potřebuje přilít do kotle 100 litrů lihu, desetkrát naplní svůj nerezový kyblík a nikdy to prý nebude dělat jinak. Byliny váží na dvě desetinná místa. Mimo jiné to například znamená, že když se Martin Žufánek vydá například do Prahy na rozhovor, výroba stojí.

Značku si pečlivě chrání i při styku s barmanskou a gastronomickou komunitou, která je podle jeho slov citlivá na to, s kým od dodavatele produktů jedná. Když lahve do podniku přiveze přímo člověk, co je vydestiloval, tak vznikají osobní vazby i dobrý vztah hospodských k samotnému produktu. A to se ve výsledku podepisuje i na zážitku zákazníka. Dnes jsou tak po Praze i bary, s jejichž provozovateli se Žufánek zná celých 23 let.

Detailní práce nese ovoce a z některých Žufánkových lahví se staly postupem času legendy mezi dobrým alkoholem. Třeba první OMFG gin z roku 2014 se dnes pořizuje za částkou nad třicet tisíc korun za půllitrovou lahev. Lidé je však kupují hlavně kvůli exkluzivitě, ne ani tak kvůli chuti. „Před časem jsem tu lahev otevřel a je naprosto v pořádku, super, ale třeba se z ní vytratily veškeré citrusové tóny,“ říká Martin Žufánek. Na archivaci ho tak příliš nedoporučuje.

Dvě stě let starý absint, který jsem taky ochutnal, byla božská mana.

Sám má rozsáhlou sbírku alkoholu, ovšem říká, že ho nepřeprodává. Co si nakoupil, to si také vypije. Tvrdý alkohol ale skutečně lze vidět jako dobrý investiční artikl – podle Žufánka je dobré se v současné době dívat třeba na whisky. „Některé značky už neprodávají lahve na volném trhu a postupují už jen formou aukce. Pak to vypadá tak, že člověk si koupí lahev skotské whisky Macallan za 150 liber a do roka stojí tisíc liber. A to už je fakt řacha, výnosnější než kdejaké shitcoiny,“ odkazuje Žufánek na velkou návratnost.

Za zcela nejlepší investiční artikl však osobně ve světě alkoholu považuje absint. Tento bylinný mok se díky obsahu alkoholu nad 70 procent v podstatě sám konzervuje, a tak má postupně stále lepší chuť. „Nedávno jsme otevřeli náš první absint z roku 2009. Z tehdejšího pohledu průměrný, ale za těch třináct let se chuťově stočil do naprosté krásy. Postupem času se totiž rozpadají bylinné oleje, a jsou tak krásně rozpoznatelné tóny pelyňku nebo fenyklu. Dvě stě let starý absint, který jsem taky ochutnal, byla božská mana,“ libuje se lihovarník.

Jeho cena může v budoucnosti stoupat i z jiného důvodu. „Začínám čím dál tím víc věřit, že jsme možná poslední generace, která nemá absint zakázaný. Dneska je doba, kdy se všechno zakazuje, reguluje a snižují se cukry. Existují už i nealkoholické destiláty. Možná se dožiju toho, že nebude přijatelné pálit 70procentní alkohol,“ uzavírá Žufánek.

Celý rozhovor s Martinem Žufánkem si můžete poslechnout na Patreonu Vojty Žižky. Uslyšíte v něm například také:

  • Proč jsou podle něj složité investice do vína.
  • Jaké značky alkoholu považuje za investičně výnosné.
  • Do jakého umění či hodinek investuje.
  • Jak mu stát za covidu zakázal vyrábět dezinfekci.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

Úspěch první nabídky akcií se neopakoval. Pilulka nyní upsala 67 milionů, chtěla trojnásobek

Lékárenská skupina ukončila svůj sekundární úpis cenných papírů. „Je teď na Pilulce, aby ukázala, že její byznys model má smysl,“ říká investor.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pilulka-kasa-bratri-regular-min

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Ve čtvrtek skončil druhý úpis akcií lékárenské skupiny Pilulka. Její první úpis koncem roku 2020 byl považován za úspěšný a firmě tehdy vynesl přes 300 milionů korun. Nyní o podobném úspěchu mluvit nelze. Z celkem 500 tisíc nabízených kusů akcií společnost nakonec prodala bezmála 150 tisíc. Při ceně 450 korun za akcii mohla původně získat až 225 milionů korun, nakonec se ale částka zastavila na 67,4 milionu.

S akciemi Pilulky se obchoduje na parketu Start Pražské burzy, která je určena spíše malým společnostem. Druhý úpis akcií, takzvané SPO (Secondary Public Offering), měl dvě kola. První bylo určeno pouze pro stávající akcionáře, přičemž z nich se zapojilo celkem 45 a upsali 110 tisíc kusů akcií za 49,6 milionu korun. „Dopadlo lépe, než jsme očekávali, jsme spokojeni,“ reagovali tehdy v rozhovoru pro CzechCrunch zakladatelé Pilulky, bratři Petr a Martin Kasovi. Jak dodali, panoval u nich optimismus.

V druhém kole úpisu, které bylo otevřené všem investorům do 22. června, se pak upsalo 39 tisíc akcií za celkem 17,7 milionu korun. Dohromady za obě kola tak jde o 67,4 milionu korun. Stávající byznys plán, který Pilulka investorům předkládala, přitom počítal s mnohem vyšší částkou. Kasovi ale rovnou přidali, že pokud se vybere menší částka, Pilulka bude muset některé aktivity spojené s expanzí odložit na později, až si na ně vydělá sama.

„Výsledek je pro mě osobně potvrzením, jak extrémně rozhoduje makro a sentiment na trhu,“ komentuje nyní pro CzechCrunch Martin Kasa. Na jeho slova reaguje jeden z investorů a při úvodním úpisu akcií velký propagátor Pilulky Jaroslav Šura, podle kterého to je jen část příběhu. Sám je i nadále minoritním akcionářem, jak popisoval v našem podcastu.

jaroslav-sura

Foto: CzechCrunch

Investor Jaroslav Šura

„Když se podíváme na technologické tituly, a Pilulka o sobě říká, že je technologická, tak v USA výrazně vzrostly. Je nicméně fakt, že u technologických titulů, které jsou na trhu třeba pět a více let a dosud nevytvořily žádný zisk, není ten sentiment nijak úžasný, a to ani v USA. To platí i o Pilulce. Její výsledky za minulý rok navíc opravdu nikoho nepřesvědčily o udržitelnosti jejího byznys modelu. Je teď zejména na manažerech Pilulky, aby ukázali, že jejich byznys model má smysl a logiku,“ komentuje pro CzechCrunch Šura.

Během úpisu bylo pozastaveno obchodování s akciemi Pilulky, přičemž znovu zahájeno bude od pátku 23. června. Pilulka prostředky získané na burze plánovala směřovat zejména na posílení stávajícího byznysu na nových trzích, jak označuje Rumunsko, kam expandovala před čtyřmi lety, a Maďarsko s Rakouskem, kam se rozšířila teprve loni. Jako druhou prioritu označila stavění služeb s přidanou hodnotou, což je větev digitálních služeb v rámci takzvaného eHealthu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V následujících dnech představíme další kroky. Budeme se dále soustředit na náš jádrový byznys, který je profitabilní a hezky roste. Nižší úpis bude mít jistě vliv na nižší dynamiku některých našich aktivit,“ doplňuje Martin Kasa.

Podle konsolidovaných hospodářských výsledků za loňský rok skupina Pilulka dosáhla tržeb ve výši 2,465 miliardy korun s meziročním růstem o šest procent. Čistou ztrátu přitom meziročně navýšila z 26 milionů korun na loňských 65 milionů. Ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy) dosáhl v minulém roce záporných 800 tisíc korun.

„Úpis akcií Pilulky nebyl, dle mého názoru, dobře načasovaný. Výsledek určitě nelze považovat za úspěch. Na druhou stranu i laťka očekávání byla podle mě, vzhledem k aktuální finanční kondici firmy, nastavena vysoko,“ komentuje pro CzechCrunch analytik společnosti XTB Tomáš Cverna.

2

Přečtěte si takéHájek & Šura: Burza má být výkladní skříní naší ekonomikyHájek & Šura: Burza má být výkladní skříň ekonomiky. Poláci nám ji dřív záviděli, než nás předběhli

Podle Cverny bude nyní Pilulka muset seškrtat své plány, což je velkým negativem pro akcionáře, kteří do úpisu akcií vstupovali s očekáváním. „Dle managementu má společnost v letech 2023 až 2026 růst průměrným tempem 17 procent ročně. I tato očekávání mohou být negativně ovlivněna neúspěchem při novém úpisu akcií,“ doplňuje.

Podobný názor má také Tomáš Pfeiler, portfolio manažer Cyrrusu: „Upsala se zhruba třetina z maximálního možného počtu akcií, což rozhodně za úspěch považovat nelze. Během úpisu v roce 2020 se Pilulka skvěle trefila do tehdejších investorských preferencí – prodej léčiv a e-commerce. Tyto sektory tehdy zažívaly takřka explozivní boom. Pandemická euforie se však stala vzdálenou vzpomínkou. Co se hospodaření týče, nepředvádí společnost excelentní výkony, proto se nelze divit vlažnému zájmu investorů o akcie.“

Komentář investora Jaroslava Šury

Zatímco první kolo bylo podle mého názoru docela úspěšné, druhé kolo naopak považuji za fiasko. Nemá smysl si namlouvat, že bylo úspěšné. Faktorů byla celá řada. Nepovedla se ani reklama v samotném závěru s hláškou, ať si lidé koupí Pilulku, protože takhle levně ještě nikdy nebyla. To se může používat u housek nebo spotřebního zboží, ale u akcií jsem to snad ještě nikdy neviděl. Myslím, že to do našeho konzervativního prostředí nepatřilo, a domnívám se, že to i část investorů odradilo.

Jelikož mi první kolo přišlo uživatelsky dost nepříjemné, protože nebylo tak snadné akcie nakoupit, počkal jsem na druhé kolo. Ale když jsem viděl neochotu ostatních investorů nakupovat, také mě to trochu ovlivnilo a nakoupil jsem méně, než jsem původně plánoval.

Důležitým ukazatelem je za mě EBITDA marže, která byla minulý rok u jádrového byznysu Pilulky v Česku a na Slovensku pouze 1,5 %. Jestliže chtějí expandovat do zahraničí, lze jen stěží předpokládat, že by tam fungovali zásadně lépe než na domácím trhu. Ziskovost Pilulky se tedy patrně dostaví později, než si všichni představovali. Pak zůstává otázka, jak koncipovat její budoucnost.

Vidíme, jaký byl rozdíl mezi Alzou a Mallem. Zatímco Alza byla od začátku stavěná jako výdělečná firma, Mall byl v permanentní ztrátě a stavěný tak, že se bude prodávat. Je možné, že se Pilulka během několika let někomu prodá, samozřejmě za lepší ceny, než jsou dnes, ale bude to nějaký proces.

Management bude muset výrazně sáhnout do nákladů, protože nejvýrazněji loni rostly osobní náklady, a to s EBITDA marží 1,5 % nemůže fungovat. Teď je míč na straně managementu, budou muset výrazně šetřit a redukovat náklady. Musí si dobře uvědomovat, že pokud by chtěli za dva roky další SPO, už jim nikdo nedá ani korunu.