Nejlepší alkoholová investice? Absint, říká Žufánek. Možná jsme poslední generace, kdy je povolený
Devítileté giny slavného lihovarníka se dnes prodávají za desítky tisíc korun. Dá se s nimi vytvořit i zajímavé investiční portfolio.
Je to nejspíš nejznámější česká značka tvrdého alkoholu. Žufánek dnes platí za záruku řemeslné kvality v ovocných a bylinných destilátech a z některých jejích lahví se staly za pouhou dekádu investiční artikly se vším všudy. I přesto, že v době, kdy začínala, nebyl český trh s alkoholem zdaleka připravený na prémiové zboží.
Martin Žufánek, nejviditelnější ze tří bratrů, kteří za značkou stojí, se o celé filozofii podniku i o investování do alkoholu rozpovídal v Investičním podcastu Vojty Žižky, který si můžete pustit v přehrávači níže. Přestože dnes patří k nejviditelnějším brandům svého segmentu, Žufánek dlouho své zákazníky hledal. Postupem času se ale bratrům z malé vesničky u slovenských hranic podařilo převrátit i celý narativ trhu s pálenkami.
„Dnes už si to málokdo pamatuje, ale před rokem 2000 nebyly ovocné pálenky moc tradiční v barech a restauracích. Slivovice měla stigma vesnického pití, které destiluje nějaký dědeček na vesnici. Trh byl naučený na takové ty chalupářské slivovice, které stály 120 korun za půllitrovou lahev,“ popisuje Žufánek stav před dvěma dekádami. S bratry si tehdy řekli, že je to příležitost návyky konzumentů pozvednout na trochu vyšší úroveň.
Trvalo to ovšem ještě relativně dlouho, než se to povedlo. Žufánkovým totiž paradoxně pomohla tragická událost, jež vešla do českých dějin jako metanolová aféra – v letech 2012 a 2013 tehdy na otravu levným alkoholem zemřelo 48 lidí. Výsledkem bylo nejen zpřísnění dohledu nad výrobou, ale také měnící se sentiment zákazníků, pro něž při výběru tvrdého alkoholu přestala být podstatná už jen cena. V neposlední řadě se podle Žufánka zásadně pročistil trh – před aférou byly na českém území řádově stovky výrobců alkoholu. Po ní jich zůstalo zhruba čtyřicet.