Nejlepší kontaktní centrum? Takové, které vůbec nepotřebujete, hlásí český Born Digital

Startup nedávno prošel akceleračním programem od Googlu jako jediný český zástupce. S jeho podporou se chystá dobýt Velkou Británii i Spojené státy.

Peter BrejčákPeter Brejčák

malovec-2-tisk-2-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel Born Digital

Projekt Born Digital vznikl před třemi lety s jednoznačným záměrem – pomocí hlasové umělé inteligence automatizovat zákaznické linky například mobilních operátorů, bank či třeba hasičů, aby se mohly popasovat s nedostatkem lidí a obecně dokázaly pracovat efektivněji. Postupně se ale startup od automatizace přesunul spíš do oblasti prevence, aby lidé vůbec nemuseli na tyto linky volat. V letošním roce nadále posiluje svoji zahraniční stopu a šlápnout do toho chce ještě více – díky akceleraci od Googlu, ale také plánovanému investičnímu kolu.

Co vůbec prevence v kontaktních centrech znamená? „Naše krédo je jednoduché, nejlepší kontaktní centrum poznáte podle toho, že zákazník jej ani nemá důvod kontaktovat. Jako zákazník si totiž kupuji službu a chci, aby fungovala perfektně, nemám zájem trávit čas řešením něčeho na call centru. A to bez ohledu na to, jak je služba dobrá,“ vysvětluje pro CzechCrunch ředitel Born Digital Tomáš Malovec.

Platforma tak nyní pomáhá firmám porozumět tomu, proč je jejich zákazníci kontaktují. A učí je používat tato data ke zlepšování svých produktů. Na základě neuronových sítí analyzuje předešlou komunikaci a ve formě dashboardů ukazuje nejčastější problémy, které zákazníci řeší. „Jinými slovy klientům dáme přesná data o tom, co mají změnit ve svých produktech nebo procesech, aby fungovaly lépe a zákazníci je neměli důvod kontaktovat,“ říká Malovec.

Firma vznikla jako spin-off české společnosti GoodAI, kterou zakládal Slovák Marek Rosa. Ta se dlouhodobě věnuje výzkumu s cílem vytvořit takzvanou všeobecnou umělou inteligenci, která by byla schopná sama se učit, „přemýšlet“ a fungovat nezávisle na lidech. Jako jeden z vedlejších produktů vznikl také chatbot schopný věrohodně komunikovat v češtině a slovenštině, což se u klientů ukázalo jako požadované řešení.

malovec-2-tisk-3-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel Born Digital

„V GoodAI se ale chtěli nadále zabývat technologickým výzkumem a ne consultingem. Tak vznikl nápad udělat spin-off startupu, který by se zaměřoval čistě na automatizaci lidské konverzace,“ popsal pro CzechCrunch před dvěma lety Malovec, který Born Digital spoluzakládal.

Následně se však ukázalo, že firmy mají mnohem větší zájem o konverzační asistenty, kteří by místo textu dokázali mluvit, což se pro startup stalo hlavním jádrem a zaměřil se na hlasová řešení. Born Digital v této oblasti tak v technologickém vývoji začínal úplně od nuly a na českém a slovenském trhu byl prvním, kdo takový produkt představil. „Bylo to průkopnické řešení a většina firem nám vůbec nevěřila, že to může fungovat,“ popsal Malovec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Loni startup získal finanční investici přes 15 milionů korun od fondu J&T Ventures, aktuálně jej využívají desítky velkých firem v šesti zemích. Kromě domácího českého a slovenského trhu také v Polsku, Maďarsku, Švýcarsku a Německu. Konkrétní jména zahrnují například Sazku, Samsung nebo Českou spořitelnu.

Klienti na taková řešení slyší, což se podepisuje i na růstu byznysu. Loni Born Digital dosáhl na obrat 21 milionů korun, letos směřuje k jeho zdvojnásobení. Konkrétní výši ukazatele měsíčních opakujících se tržeb (MRR) nekomentuje, ale během letošního roku ji má zčtyřnásobit.

„Pravděpodobně opět skončíme s mírným ziskem, doteď jsme byli profitabilní každý rok od vzniku. Paradoxně za to dostáváme kartáč od investorů, ve světě startupů to totiž není úplně běžná situace. Naše černá čísla ale nejsou na úkor růstu, prostě rosteme tak rychle, jak dokážeme. A zároveň se nám daří i obchodně,“ přibližuje Malovec.

 

 

Podpořte růst svého startupu pomocí Google for Startups Cloud Program. Získáte přístup k odborníkům, Google Cloud kredity, technická školení a podporu. Vše za 0 korun.

 

S růstem se ovšem pojí nové výzvy – firma třeba chce nadále pokračovat v rozšiřování své zahraniční stopy. Aktivně plánuje expandovat do Velké Británie a Spojených států, kde chce vybudovat lokální obchodní týmy i síť partnerů. Tyto kroky se ale neobejdou bez další pomoci investorů, proto aktuálně vyjednává s fondy o injekci ve výši kolem 50 milionů korun. A pomůže jí v tom také Google.

Born Digital se jako jediný český startup účastnil celoevropského akceleračního programu Google for Startups: Cloud probíhajícího v Londýně, kde měl přístup ke globálně úspěšným podnikatelům a mentorům. „Zaměřili jsme se na expanzi, kde jsme nastavili obchodní strategii. Po tomto programu víme prakticky úplně přesně, co a jak máme dělat. Už jen to dobře zrealizovat,“ usmívá se Malovec.

Partnerem článku je Google for Startups Cloud Program. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Internet věcí bude čítat miliardy senzorů. Baterie v nich vydrží léta, říkají odborníci z Vodafonu

V dalším díle podcastu TechCast mluvili Jiří Zdražil a Viktoria Korabelniková o tom, jak se senzory připojené na internet užijí třeba na vinicích.

3nahledova-fotka-do-red-vykopavaciho-cl

Foto: Vodafone / CzechCrunch

Viktoria Korabelniková a Jiří Zdražil byli dalšími hosty TechCastu

Když se řekne Vodafone, představíme si především mobilní služby, telefony a volání. Jenže jeden z triumvirátu českých operátorů se čím dál tím více věnuje i oblasti takzvaného internetu věcí (IoT) – tedy světa, kterému dominují chytré senzory, speciální síť a především nové způsoby, jak sledovat či měřit celou paletu veličin jak doma, tak v různých oborech podnikání. A právě o tom byla řeč v dalším díle podcastu TechCast.

V domácím prostředí už se internet věcí stává normou, ať už jde o chytré žárovky, zámky, nebo nejnověji termostaty. Vodafone ale pracuje i s průmyslovými zákazníky, jimž tvoří řešení na míru – a paleta klientů je skutečně pestrá. Od vinařů přes logistické firmy až po stavaře.

„IoT je síť fyzických zařízení vybavená softwarem a síťovou konektivitou, která jim dovoluje si vzájemně vyměňovat data přes internet. Na základě sběru těchto dat se pak dělají důležitá rozhodnutí, optimalizace,“ definovala celý systém na úvod dalšího dílu TechCastu Viktoria Korabelniková, obchodní ředitelka Vodafonu pro internet věcí v Česku. Celý podcast si můžete poslechnout na SpotifyGoogle PodcastechApple Podcastech nebo YouTube.

Vodafone má sice pod palcem první síť pro IoT v Česku, ale kromě toho dodává i hardware v podobě senzorů. Ty se dají do značné míry přizpůsobit a mohou sloužit k celé řadě účelů. Jeden ze zákazníků Vodafonu si například přál osadit chytrými senzory vinice. „Vinaři dříve chodili a zapisovali, v jaké části vinice je jaká vlhkost vzduchu nebo kyselost půdy. Pokud ale třeba vinař ví, že pravidelně jde odněkud studený vítr, může například upravit způsoby zavlažování,“ vysvětluje Jiří Zdražil z Vodafonu.

Internet věcí řeší Vodafone už přibližně dekádu. Jelikož jeho doménou jsou z povahy především sítě a právě konektivita, zaměřil se už od roku 2017 na budování sítě, která je internetu věcí přímo dedikována. Nazývá se NB-IoT a primárně se do ní zapojují průmyslové senzory, ale i domácí zařízení, která doposud fungovala hlavně na wi-fi nebo bluetooth.

Taková síť má celou řadu výhod. Je sice řádově pomalejší oproti dnešním 4G mobilním sítím, ale rychlejší být ani nepotřebuje. Zařízení na IoT totiž v zásadě odesílají kilobajty dat a nepotřebují velkou přenosovou kapacitu. Naproti tomu má ale síť díky svým fyzikálním vlastnostem daleko lepší penetraci do prostor s horšími rádiovými podmínkami. „Zkoušeli jsme dokonce zavřít zařízení do ledničky, odkud žádný signál nejde, a přece to šlo,“ říká Zdražil. To umožňuje senzory umístit třeba i do vinných sklípků.

Díky malému přenosu dat a povaze globální sítě navíc zařízení internetu věcí v zásadě dokážou na jednu baterii fungovat několik měsíců až let, v krajním případě až deset roků. Tím pádem může mít například logistická firma neustále přesný přehled o tom, kde se nachází ten či onen lodní kontejner. Více tak dává smysl i instalace senzorů na složitě dostupných místech.

Ostatně v oblasti firemních automobilových flotil už internet věcí nějakou dobu funguje – všechna auta jsou z pravidla už léta senzory osazená. Až nyní ale technologie nabírají na takové kvalitě, že se používají v široké paletě případů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podstatná je i bezpečnost sítě. Protože zařízení od Vodafonu fungují na mobilní síti, jejich napadnutelnost je mnohem složitější než u wi-fi. „Typicky domácí chytré zámky. Ty jsou dnes připojené hlavně na wi-fi. Ani nemluvím o tom, že může vypadnout elektřina a nedostanete se dovnitř. Wi-fi se navíc provozuje na nelicencovaném spektru a hackerské útoky jsou na ní mnohem pravděpodobnější,“ vysvětluje Korabelniková. Nabourat síť NB-IoT je ale podobně složité, jako někomu odposlouchávat telefonní hovor.

Celý svět internetu věcí je ale teprve na začátku. Oba odborníci se shodují, že na světě bude do roku 2030 několik miliard připojených zařízení. Zásadním mezníkem pak bude, až se naučí komunikovat nejen s centrálním cloudem, ale i mezi sebou. „Třeba když budeme měřit senzory námrazu, tak můžeme hned automaticky poslat sypače,“ zmiňuje Zdražil příklad budoucího užití.

Sedmý díl TechCastu s Viktorií Korabelnikovou a Jiřím Zdražilem si můžete pustit celý na SpotifyGoogle PodcastechApple Podcastech nebo YouTube. Dozvíte se v něm víc o těchto tématech:

  • K čemu se IoT senzory používají na stavebních jeřábech?
  • S čím je potřeba počítat, když město osadí senzory odpadní kontejnery?
  • Nejsou IoT sítě jen velké hřiště pro hackery?
  • Jak se spojí technologie internetu věcí a virtuální reality?

Partnerem podcastu a celého CzechCrunche je společnost Vodafone. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.