Nejmenší město světa, kde jsou provozovány elektrokoloběžky. Po Olomouci Bolt vstupuje do Boskovic

Filip HouskaFilip Houska

bolt-2

Foto: Bolt

Koloběžky od Boltu

0Zobrazit komentáře

Zatímco jiné startupy provozující sdílené koloběžky vyhlíží zpravidla velká města, kde zákonitě obslouží větší počet zákazníků, estonská přepravní platforma Bolt minimálně v Česku volí odlišný postup. Nezačala v Praze ani Brně, ale rovnou zamířila do Olomouce, kde začátkem července vysázela rovných 200 modelů. A teď se rozšiřuje do města (přesněji řečeno městečka), které by čekal jen málokdo.

Jako v pořadí druhou tuzemskou základnu si vybrala Boskovice, malé město v Jihomoravském kraji (33 kilometrů severně od Brna), které je známé pro své historické památky a vyhlášenou westernovou atrakci. Tam Bolt dovezl 30 svých elektrických koloběžek a bude průběžně vyhodnocovat, zda přibližně 12 tisíc tamních obyvatelů výhody této služby ocení.

„Představitelé města Boskovice jsou velmi progresivní a ekologicky smýšlející a chtějí svým obyvatelům nabídnout možnost takové přepravy po městě, která bude rychlá a nebude zatěžovat životní prostředí,” říká ke spuštění Jakub Dvořák, country manager Boltu pro Českou republiku, a dodává, že se snaží spolupracovat výhradně s městy, kde cítí podporu radnice.

bolt-1

Foto: Bolt

Koloběžky jsou z 90 % vyrobeny z hliníku, proto váží jen 17 kg

Když mi Bolt při příležitosti vstupu jejich elektrokoloběžek do Česka říkal, že mají v plánu další města, do nichž by mohl vyrazit v průběhu léta, Boskovice mě rozhodně nenapadly. Pochopitelnější by byly Pardubice, s nimiž startup také jedná. Nic z toho však nezmění fakt, že se Boskovice staly nejmenším městem na světě, kde služba sdílených elektrických koloběžek funguje.

„V Boskovicích jsem vyrůstal a mám zde spoustu přátel včetně místostarosty města Lukáše Holíka, se kterým jsme dostali nápad vybrat pro test právě Boskovice. Město si podobnou službu zaslouží, dopravní situace především v podobě parkování je i zde velké téma. Budeme rádi, když tím ukážeme, že i v menších obcích mají sdílené služby v oblasti mobility smysl,“ dodává Dvořák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejně jako v Olomouci je cena za půjčení nastavena na 4 koruny za minutu během prvních pěti minut jízdy. Po tomto čase se cena za minutu automaticky sníží na 3 koruny. Neplatí se ani odemknutí koloběžek a Bolt uvádí, že je bude v Boskovicích možné parkovat téměř všude vyjma vybraných zón (například část židovské čtvrti nebo cyklostezka Boskovice-Mladkov).

Maximální rychlost se pohybuje okolo 25 km/h s tím, že v některých úsecích může být koloběžka zpomalena na 15 km/h. Třeba v Olomouci jsem si to ověřil v okolí náměstí, kde rychlost zničehonic poměrně výrazně spadla a já měl obavy, abych nespadl. Pokud s tím ale člověk dopředu počítá, není to tak závažný problém.

Protože jde o čerstvou záležitost, Bolt logicky nevyvozuje žádné závěry. Dodává však, že pokud se koloběžkám bude v Boskovicích dařit, zvýší jejich počet. Tamní obyvatelé by navíc měli mít k dispozici i možnost předplatného, kterou startup jako první uvedl v Olomouci.

WeWork chytá druhý dech. Peníze pálí pomaleji a nabírá další miliardu, omezuje ale i aktivity v Praze

Peter BrejčákPeter Brejčák

wework

Foto: WeWork

WeWork v kalifornském San Jose

0Zobrazit komentáře

Drama dějící se kolem WeWorku, který byl ještě koncem loňského roku jedním z nejúspěšnějších globálních startupů a před chystaným vstupem na burzu se dostal na pokraj bankrotu, pravděpodobně tak rychle neskončí. Podle aktuálního dění však nemusí jít o nutně zlý konec.

Společnost provozující sdílené kancelářské budovy a prostory minulý měsíc propustila osm tisíc zaměstnanců, udělala razantní škrty v divizi WeWork Labs a upravila byznys s tím, že se chce příští rok dostat do zisku. A podle nejnovějších dat WeWork alespoň částečně vykročil správným směrem.

Jak píše agentura Reuters na základě interního e-mailu zaměstnancům firmy, vedení dokázalo snížit míru pálení peněz o téměř polovinu oproti začátku letošního roku a zároveň nově získala další záruku na 1,1 miliardy dolarů od majoritního vlastníka, společnosti SoftBank. Ta přitom do WeWorku vložila už téměř 20 miliard dolarů a sám šéf investiční skupiny nedávno přiznal, že v tomhle ohledu byli hloupí.

wework-praha4-min

Foto: WeWork

Coworking WeWork v Praze

Probíhající zeštíhlování společnosti na globální úrovni ovlivňuje také pražskou pobočku WeWorku nacházející se na Národní třídě. Podle informací CzechCrunche se propouštění dotklo i několika českých zaměstnanců včetně šéfky WeWork Labs, která se v tuzemsku měla věnovat podpoře mladých startupů. Stejně tak byly odloženy plány na chystanou expanzi do dalších pražských lokalit.

WeWork v aktuálním vyjádření uvedl, že výsledky společnosti byly během druhého kvartálu letošního roku negativně ovlivněny pandemií koronaviru, navzdory tomu však údajně dokázal udržet silnou finanční pozici. Tržby firmy dosáhly úrovně 882 milionů dolarů, což je meziročně o devět procent víc.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naše včasné úsilí stát se efektivnější organizací se zaměřením na peníze nás staví do lepší pozice, abychom se rychle přizpůsobovali, orientovali v nové realitě a splnili naše budoucí obchodní cíle,“ uvedla Kimerly Ross, finanční ředitelka WeWorku.

Společnost ukončila druhý kvartál se 612 tisíci členy, což je pokles z úrovně 693 tisíc v kvartálu předtím. Osmačtyřicet procent z nich však tvořili zákazníci segmentu enterprise, tedy firem s více než 500 zaměstnanci.