Nejmenší město světa, kde jsou provozovány elektrokoloběžky. Po Olomouci Bolt vstupuje do Boskovic
Zatímco jiné startupy provozující sdílené koloběžky vyhlíží zpravidla velká města, kde zákonitě obslouží větší počet zákazníků, estonská přepravní platforma Bolt minimálně v Česku volí odlišný postup. Nezačala v Praze ani Brně, ale rovnou zamířila do Olomouce, kde začátkem července vysázela rovných 200 modelů. A teď se rozšiřuje do města (přesněji řečeno městečka), které by čekal jen málokdo.
Jako v pořadí druhou tuzemskou základnu si vybrala Boskovice, malé město v Jihomoravském kraji (33 kilometrů severně od Brna), které je známé pro své historické památky a vyhlášenou westernovou atrakci. Tam Bolt dovezl 30 svých elektrických koloběžek a bude průběžně vyhodnocovat, zda přibližně 12 tisíc tamních obyvatelů výhody této služby ocení.
„Představitelé města Boskovice jsou velmi progresivní a ekologicky smýšlející a chtějí svým obyvatelům nabídnout možnost takové přepravy po městě, která bude rychlá a nebude zatěžovat životní prostředí,” říká ke spuštění Jakub Dvořák, country manager Boltu pro Českou republiku, a dodává, že se snaží spolupracovat výhradně s městy, kde cítí podporu radnice.
Když mi Bolt při příležitosti vstupu jejich elektrokoloběžek do Česka říkal, že mají v plánu další města, do nichž by mohl vyrazit v průběhu léta, Boskovice mě rozhodně nenapadly. Pochopitelnější by byly Pardubice, s nimiž startup také jedná. Nic z toho však nezmění fakt, že se Boskovice staly nejmenším městem na světě, kde služba sdílených elektrických koloběžek funguje.
„V Boskovicích jsem vyrůstal a mám zde spoustu přátel včetně místostarosty města Lukáše Holíka, se kterým jsme dostali nápad vybrat pro test právě Boskovice. Město si podobnou službu zaslouží, dopravní situace především v podobě parkování je i zde velké téma. Budeme rádi, když tím ukážeme, že i v menších obcích mají sdílené služby v oblasti mobility smysl,“ dodává Dvořák.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsStejně jako v Olomouci je cena za půjčení nastavena na 4 koruny za minutu během prvních pěti minut jízdy. Po tomto čase se cena za minutu automaticky sníží na 3 koruny. Neplatí se ani odemknutí koloběžek a Bolt uvádí, že je bude v Boskovicích možné parkovat téměř všude vyjma vybraných zón (například část židovské čtvrti nebo cyklostezka Boskovice-Mladkov).
Maximální rychlost se pohybuje okolo 25 km/h s tím, že v některých úsecích může být koloběžka zpomalena na 15 km/h. Třeba v Olomouci jsem si to ověřil v okolí náměstí, kde rychlost zničehonic poměrně výrazně spadla a já měl obavy, abych nespadl. Pokud s tím ale člověk dopředu počítá, není to tak závažný problém.
Protože jde o čerstvou záležitost, Bolt logicky nevyvozuje žádné závěry. Dodává však, že pokud se koloběžkám bude v Boskovicích dařit, zvýší jejich počet. Tamní obyvatelé by navíc měli mít k dispozici i možnost předplatného, kterou startup jako první uvedl v Olomouci.