Nejnovější česká automobilka. Elektromobily, u kterých jde rychle vyměnit baterka, využívá i Rohlík

„Původně jsme chtěli upravovat již existující auta, nicméně jsme pak zjistili, že lepší bude jít cestou vlastních vozidel,“ říká zakladatel Battswapu.

janku

Foto: BattSwap

Radek Janků, zakladatel společnosti BattSwap

1Zobrazit komentáře

Vybitý elektromobil už nepředstavuje žádný problém, hlásí původně česká společnost Battswap. Nyní ukončila desetiletý vývoj svého systému, jehož základem je automatizovaná výměnná stanice. Ta dokáže vybitou baterii ve speciálním elektromobilu vyměnit za novou během necelých tří minut. Technologie může přijít vhod zejména kurýrním a rozvážkovým firmám– ostatně v Česku ji už do ostrého provozu nasadil Rohlík podnikatele Tomáše Čupra. V Praze zatím využívá dvacítku těchto elektromobilů.

Battswap teď navíc dle svého vyjádření získal veškerá potřebná oprávnění působit jako automobilka. Chystá se tak vstoupit i na další trhy. „Původně jsme chtěli upravovat již existující automobily, nicméně jsme při testech zjistili, že dlouhodobě prospěšnější bude jít cestou vlastních vozidel,“ uvedl pro CzechCrunch zakladatel Battswapu Radek Janků. Firma tvrdí, že její menší dodávky ujedou bez problémů až 120 kilometrů – ať už jsou venku tropy, nebo padá sníh. Takový rozsah pokryje valnou část objednávek, po jejichž vyřízení se kurýr stejně musí vracet do skladu pro další nákupy. Výměna baterie proběhne rychle, řidič tak nemusí čekat u nabíječky ani přesedat do jiného vozu.

„Technologie výměny baterie v elektromobilu samozřejmě existovala již dříve. My jsme ji ale chtěli udělat tak, aby její použití dávalo ekonomický smysl a bylo ideální pro flotilová firemní vozidla určená k doručování zásilek,“ doplnil Janků. Jedna nabíjecí stanice Battswapu má zvládnou při běžném provozu přes 100 výměn denně, samotná baterie má kompaktní rozměry a kapacitu 25 kWh. Společnost má dnes sídlo v kalifornském Silicon Valley, výzkum a vývoj ale probíhá v Česku a Německu. V současné době už má prý více zákazníků, konkrétně uvést ale může pouze Rohlík.

Cena nad milion, skleněná střecha a veganská kůže v základu. Čínský elektro dravec BYD je tu

BYD loni jen těsně prohrálo s Teslou boj o největšího výrobce elektroaut na světě. Nyní vstupuje na český trh, nabízí i plug-in hybridní SUV.

Luboš KrečLuboš Kreč

byd

Foto: BYD

Elektrický vůz BYD Sealion 7

0Zobrazit komentáře

Čínské automobilky se už několik měsíců pomalu, ale jistě trousí na český trh: k mání tu jsou značky Dongfeng, MG nebo GWM. Nicméně teprve nyní se dá říct, že tu jsou Číňané s plnou parádou, protože do Česka oficiálně vstoupil největší dravec ze všech – automobilka BYD, která se chystá letos definitivně sesadit Teslu z postu největšího světového výrobce elektrovozů. Zatím tu bude ve spolupráci se společností Louda Auto nabízet trojici modelů, další mají přibýt do konce roku.

Country manažerem BYD v Česku a na Slovensku se stal Martin Heřmanský, který předtím dlouhé roky působil v Harley-Davidson, kde měl na starost celý region střední a východní Evropy či Blízkého východu. „Máme velké ambice,“ prohlásil během oficiálního zahájení prodeje BYD v pražském Foru Karlín. Shrnul tím ostatně plány celého čínského autoprůmyslu.

Přesnější sice nebyl, nicméně na příkladu konkurenční značky MG, která spadá jako Volvo pod další obří čínský konglomerát Geely, je zřejmé, že krčit v koutě se chtít nebudou. MG se loni stalo 13. nejprodávanější automobilkou v Česku s více než čtyřmi tisíci prodaných aut. To na firmu, která tu ještě pár let nazpět vůbec nepůsobila, není špatný výkon.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

BYD tu začíná s trojicí modelů, ačkoli její globální modelová paleta je širší. „Do konce roku přibudou další,“ ujistil Heřmanský. Na úvod tu v nabídce budou dvě SUV – čistě elektrické Sealion 7 a pak Seal U DMi, což je plug-in hybrid. Ty doplní asi nejznámější model od BYD, elektrické rodinné kupé Seal, které už je celkem běžně vidět na silnicích v Německu či v Dubaji.

Cenová politika BYD je poměrně odvážná, protože až na jednu výjimku žádný vůz nepůjde pod milion korun. Nejlevnější bude hybridní SUV Seal U s menším elektromotorem a kombinovaným dojezdem přes 800 kilometrů vyjde na 966 tisíc korun včetně DPH. Naopak nejdražší bude elektrický Sealion 7 s větší kapacitou akumulátoru a dojezdem přes 500 kilometrů na jedno nabití, ten má stát 1,415 milionu korun.

Na rozdíl od evropských automobilek ale BYD volí jinou prodejní strategii – klienti si nebudou muset vybírat ze složitých nabídek příplatkové výbavy, protože všechna auta od čínského lídra mají výbavu stejnou. Jediné, co určí vyšší nebo nižší cenu, je motorizace a výkon. „To je to jediné, co si vybíráte,“ dodal Heřmanský.

Takže například u velkého SUV Seal U, které má kapacitu kufru 520 litrů, je v základu panoramatické sklo. U Sealion zase patří do standardu veganská kůže nebo velká hliníková kola. Základní cena elektrického SUV pak startuje na 1,2 milionu korun, taktéž elektrická limuzína Seal začíná na 1,148 milionu.

geely-hybrid

Přečtěte si takéČíňané mají v rukou hyperefektivní hybridní technologiiSpotřeba pod tři litry a 2 300 kilometrů na jeden zátah. Číňané chystají auto s hyperefektivní technologií

BYD během prezentace uvedlo, že klíčová je pro něj lokalizace na každém trhu. „V češtině bude systém vozů do konce roku,“ upřesnil produktový manažer značky pro zdejší trh David Vaculík. Česky budou řidiči moct dávat autu pokyny, aby otevřelo okna, zapnulo klimatizaci či spustilo přehrávání hudby.

Součástí lokalizačních plánů je i vybudování sítě dealerství, pro což se BYD spojuje se zavedenými partnery. Na začátku to je společnost Louda Auto, která mimo jiné nedávno otevřela u Poděbrad obří prodejnu ojetých vozů.

V první fázi s nimi BYD otevře značkové prodejny v Praze, Poděbradech a Teplicích, do konce roku jich má být po celé republice třicet. Z toho v Praze by jich mělo být až deset a po třech budou v Brně a Ostravě a pak ještě v krajských městech. „Standardní záruka na naše vozy bude šest let,“ upozornil Martin Heřmanský s tím, že na baterii a na elektromotor pak dokonce osm let.

Ambice, se kterými BYD vstupuje na český trh, odpovídají tomu, jak se chová i jinde. Nedávno představila super rychlou nabíječku a loni jen těsně podlehla Tesle v boji o největšího výrobce elektrovozů na světě, když obě značky překonaly 1,7 milionu prodaných aut. Když se připočtou i spalovací, respektive hybridní pohony, prodalo jich BYD loni přes čtyři miliony.