Nejnovější česká automobilka. Elektromobily, u kterých jde rychle vyměnit baterka, využívá i Rohlík
„Původně jsme chtěli upravovat již existující auta, nicméně jsme pak zjistili, že lepší bude jít cestou vlastních vozidel,“ říká zakladatel Battswapu.
Vybitý elektromobil už nepředstavuje žádný problém, hlásí původně česká společnost Battswap. Nyní ukončila desetiletý vývoj svého systému, jehož základem je automatizovaná výměnná stanice. Ta dokáže vybitou baterii ve speciálním elektromobilu vyměnit za novou během necelých tří minut. Technologie může přijít vhod zejména kurýrním a rozvážkovým firmám– ostatně v Česku ji už do ostrého provozu nasadil Rohlík podnikatele Tomáše Čupra. V Praze zatím využívá dvacítku těchto elektromobilů.
Battswap teď navíc dle svého vyjádření získal veškerá potřebná oprávnění působit jako automobilka. Chystá se tak vstoupit i na další trhy. „Původně jsme chtěli upravovat již existující automobily, nicméně jsme při testech zjistili, že dlouhodobě prospěšnější bude jít cestou vlastních vozidel,“ uvedl pro CzechCrunch zakladatel Battswapu Radek Janků. Firma tvrdí, že její menší dodávky ujedou bez problémů až 120 kilometrů – ať už jsou venku tropy, nebo padá sníh. Takový rozsah pokryje valnou část objednávek, po jejichž vyřízení se kurýr stejně musí vracet do skladu pro další nákupy. Výměna baterie proběhne rychle, řidič tak nemusí čekat u nabíječky ani přesedat do jiného vozu.
„Technologie výměny baterie v elektromobilu samozřejmě existovala již dříve. My jsme ji ale chtěli udělat tak, aby její použití dávalo ekonomický smysl a bylo ideální pro flotilová firemní vozidla určená k doručování zásilek,“ doplnil Janků. Jedna nabíjecí stanice Battswapu má zvládnou při běžném provozu přes 100 výměn denně, samotná baterie má kompaktní rozměry a kapacitu 25 kWh. Společnost má dnes sídlo v kalifornském Silicon Valley, výzkum a vývoj ale probíhá v Česku a Německu. V současné době už má prý více zákazníků, konkrétně uvést ale může pouze Rohlík.